Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 22:58

Kijk....dat zijn van die huis tuin en keukentips waar ik wat mee kan....maarre...hoe voorkom ik dat ik ipv een zwarte motorruimte een witte krijg ;-)

Verder nog een technische vraag, de carterstop....zijn dat bij usa types andere maten? Ik kom ergens uit tussen de 28 en 30....maar 29 heb ik niet! ;-) en zo ja...kan ik deze dop zonder pardon vervangen door een eventueel europees exemplaar?
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

wo jul 14, 2010 08:19

Kijk....dat zijn van die huis tuin en keukentips waar ik wat mee kan....maarre...hoe voorkom ik dat ik ipv een zwarte motorruimte een witte krijg ;-)

Verder nog een technische vraag, de carterstop....zijn dat bij usa types andere maten? Ik kom ergens uit tussen de 28 en 30....maar 29 heb ik niet! ;-) en zo ja...kan ik deze dop zonder pardon vervangen door een eventueel europees exemplaar?
niet teveel meel gebruiken :wink:

Vwb de carterstop: is het geen inch maat? Kun je met een Baco of Griptang er niet bij? Als het schroefdraad hetzelfde is dan kan er natuurlijk ook een ander "europees" exemplaar in.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: ratel 2.0 nord blok

wo jul 14, 2010 09:38

Klinkt goed met dat meel, maar ik moet het in de praktijk nog zien werken als hij pas lekt op toeren en een mechanische fan ;-)

Ik heb vorig jaar een Volvo gezien waarvan de eigenaar (en ik ook in eerste instantie) dachten aan een af en toe tikkende klep. De tik kwam boven uit het blok en was er ook bijna alleen onder belasting, stationair hoorde je niks. Omdat dat eigenlijk niet kan met een klepprobleem en de tik te hoog zat voor een drijfstang, heb ik ook geprobeerd een spruitstuklekkage vast te stellen, maar dat is mij in elk geval niet gelukt. Ik heb weliswaar geen meel gebruikt, maar wel kleine stukjes papier rond het spruitstuk gehouden en met de hand gevoeld. Zelfs na het loshalen van het spruitstuk was er niet heel veel te zien aan de pakkingen, maar na vervanging was het probleem wel opgelost. In elk geval zou bij een spruitstuklekkage het geluid aan de uitlaatkant harder moeten zijn, dat moet wel te horen zijn.

Wat betreft de controle van je drijfstanglagers, die zijdelingse speling lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Voelbare speling in verticale richting is zeker niet goed, maar dat is best lastig te voelen. Lagerkappen loshalen is het mooiste, maar wees daarbij erg zorgvuldig, gebruik zeker een momentsleutel en haal er iemand bij die de lagerschalen dan ook kan beoordelen.

---
Eric

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

wo jul 14, 2010 12:56

Ik ga in elk geval even het spruitstuk steviger vastschroeven (zat in elk geval 1 moertje niet goed vast)

Heeft iemand uit de buurt toevallig nog een 2L spruitstuk liggen wat ik eventueel kan gebruiken als het vastschroeven niet werkt?
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: ratel 2.0 nord blok

wo jul 14, 2010 19:01

Als er een schroefje niet goed vast zat moet je de hele boel weer losdraaien en de pakkingen checken. Je pakkingen kunnen vervormen door de kracht en dan krijg je hem zeker niet meer mooi lucht dicht.

En inderdaad niet teveel meel gebruiken. anders met wat nattigheid en die warmte kun je concureren met de lokale bakkerij! maar een blaaspistool lost een hoop op wanneer je een een compressor hebt natuurlijk!

ik hoop dat het meevalt
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

wo jul 14, 2010 22:31

Even een beroerd filmpje vanaf de onderkant. Kan overal slecht bij...dus vandaar ook een slecht filmpje.

Er zit wat ruimte op de drijfstangen (voorste 2 kon ik bij) maar dat is maar een fractie van een mm, zou dit mogen bewegen?

http://www.youtube.com/watch?v=vjc96QmCrdA

Ik zet overigens geen kracht in het filmpje (ondanks de gebogen schroevendraaier, dat komt ergens anders door ;-) )
Die zijdelingse speling mag je hebben. in die richting zit niet eens een lager... :lol:
Shut up and ride!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

do jul 15, 2010 07:31

Even een beroerd filmpje vanaf de onderkant. Kan overal slecht bij...dus vandaar ook een slecht filmpje.

Er zit wat ruimte op de drijfstangen (voorste 2 kon ik bij) maar dat is maar een fractie van een mm, zou dit mogen bewegen?

http://www.youtube.com/watch?v=vjc96QmCrdA

Ik zet overigens geen kracht in het filmpje (ondanks de gebogen schroevendraaier, dat komt ergens anders door ;-) )
Die zijdelingse speling mag je hebben. in die richting zit niet eens een lager... :lol:
Je kan grofweg de speling op de drijfstanglagers zo beoordelen. Als dit te makkelijk gaat, kan dat alleen maar als je teveel speling hebt op je drijfstanglagers he? Het kost inderdaad genoeg moeite, dus de eerste indicatie is "waarschijnlijk wel in orde".

Ik ben nu net bezig met een motorwissel van een blok waarbij je alle drijfstangen met duim en wijsvinger zo van de ene naar de andere kant kon schuiven. Er waren 2 lagers die er nog goed uitzagen, maar waarschijnlijk wel teveel speling zouden hebben, eentje met lichte krassen en eentje die mee was gaan lopen. Ik heb niet meer gemeten aan die twee die er goed uit zagen, de krukas moest toch gewisseld.

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

zo jul 18, 2010 15:50

Even een filmpje van de ratel gemaakt. Heb inmiddels alles weer in elkaar zitten. Het lijkt ook de uitlaat niet te zijn. Heb de motor even laten draaien zonder de ventilator....komt geen lucht tussen vandaan en alle moeren van de uitlaat hebben een extra slag gehad....

Dus...ben bang dat ik toch inderdaad naar de garage moet. Of iemand moet aan de hand van het filmpje nog een idee hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=9hOA6WBeveU
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

zo jul 18, 2010 17:25

Carterpan er inmiddels onderuit, nu zit ik nog met een stuk waar een rooster zit en wat redelijk smal is om verder ook maar iets te zien.

Kan er nog meer zonder problemen gedemonteerd worden? En waar moet ik op letten wat eventueel niet goed kan zijn?
Je moet de lagerkappen loshalen (2 bouten aan de uiteinden) het zijn er in totaal 4 voor de drijfstanglagers. Als je lager beschadigd zijn dan heb je een diagnose.
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

RE: ratel 2.0 nord blok

do jul 22, 2010 19:32

Drijfstang lagers zou je continue moeten horen.
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ratel 2.0 nord blok

do jul 22, 2010 20:04

Nee hoor :? ... vooral in het begin wil het nog weleens zo zijn dat je ze pas bij wat hogere toeren en/of belasting hoort. En bij koude motor is de olie dikker en hoor je ze vaak ook minder snel.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

do jul 22, 2010 23:07

Carterpan er inmiddels onderuit, nu zit ik nog met een stuk waar een rooster zit en wat redelijk smal is om verder ook maar iets te zien.

Kan er nog meer zonder problemen gedemonteerd worden? En waar moet ik op letten wat eventueel niet goed kan zijn?
Je moet de lagerkappen loshalen (2 bouten aan de uiteinden) het zijn er in totaal 4 voor de drijfstanglagers. Als je lager beschadigd zijn dan heb je een diagnose.
Die moeten wel weer op moment aangehaald worden. Hij kan ook niet bij alle lagerkappen zonder de "grote carterpan" er onderuit te halen.

Gebruikersavatar
Erwin83
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: do jul 27, 2006 09:38
Locatie: Nijmegen

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

zo jul 25, 2010 23:57

Even een filmpje van de ratel gemaakt. Heb inmiddels alles weer in elkaar zitten. Het lijkt ook de uitlaat niet te zijn. Heb de motor even laten draaien zonder de ventilator....komt geen lucht tussen vandaan en alle moeren van de uitlaat hebben een extra slag gehad....

Dus...ben bang dat ik toch inderdaad naar de garage moet. Of iemand moet aan de hand van het filmpje nog een idee hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=9hOA6WBeveU

Ik zou dit toch in de kleppentrein zoeken, de frequentie is daar meer naar volgens mij. Omdat het zou duidelijk komt en gaat (lijkt echt een aan-uit punt in te zitten), zou het naar mijn idee eerder een hangende klep of een ander defect aan de kleppen, klepveren, geleiders of nokkenas zijn.
Kleppendeksel is in no time gedemonteerd voor een visuele check..
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: ratel 2.0 nord blok

ma jul 26, 2010 06:02

Heb je de V-snaar al losgehad? Voor hetzelfde heb je een rot lager in je dynamo of zo.

Mijn gehoor is niet zo best meer, dus het kan aan mij liggen dat ik niet veel van het filmpje kan maken.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: ratel 2.0 nord blok

ma jul 26, 2010 16:54

en al naar de garage geweest???
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”