Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: ratel 2.0 nord blok

ma jul 12, 2010 10:54

Lagerschade? Dat zie je ook gelijk aan je oliedruk hoor, die moet dan een stukje lager zijn. Laat er even een specialist naar kijken/mee rijden, die kan het je gelijk zeggen.

Kan echt vanalles zijn. Misschien zit het wel in je dynamo.

Om je misschien gerust te stellen: ik had zelf een paar maanden terug ook een verontrustend geluid. Echt alsof er een paar knikkers los in m'n motor zaten. Dacht zelf ook direct aan een uitgelopen drijfstanglager, zelfs m'n vriendin zei "hee, dat klinkt een beetje hetzelfde als toen met je Giulia op de terugweg vanuit Parijs". Ik reed er voorzichtig mee naar huis (200km) en merkte dat de oliedruk normaal bleef en op een gegeven moment was het geluid ook weer weg. In de afgelopen maanden (en ruim 5000km verder) is het geluid af en toe nog teruggekomen, meestal bij half warme motor. Hou het zelf op iets van een klepbeker die soms wat blijft 'hangen' ofzo, maar kan goed wat totaal anders zijn. Vooralsnog rij ik er gewoon mee verder.

Je hebt nu je carter er nu al onderuit. Zit er een hoop troep aan het magneetje van je aftapplug?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

ma jul 12, 2010 11:17

De oliedruk was gewoon normaal, bij gas geven liep hij gewoon op.

Ik heb de olie en de aftapplug nog niet bekeken, dit doe ik vandaag of morgen even. (wilde het eerst even uit laten lekken voordat ik er onder ging liggen ;-) )
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 09:03

Zit er "gruis" of slijpsel in je olie? Goed onderin kijken, desnoods voorzichtig met je vingertoppen op de bodem van je opvangbak voelen. Kan je met de hand de drijfstangen bewegen? Ze horen niet (makkelijk) opzij te kunnen schuiven. Als je er eentje hebt die makkelijker opzij schuift dan de anderen weet je al dat die lager meer speling heeft dan de anderen. In je krukas horen een aantal "plugjes" te zitten. Die zitten in de krukwangen (die contragewrichten) en dienen om de geboorde oliekanalen af te doppen. Als een van die plugjes er uit is, zal de drijfstang waar dat oliekanaal voor is veel minder olie krijgen en is dat dus ook een verdachte drijfstang. Je kan dit allemaal bekijken zonder dat je nog meer los moet schroeven, je hoeft alleen de krukas maar wat rond te draaien.

Als je een momentsleutel en goed passende doppen hebt kan je eventueel de drijfstanglagers nog los maken. Let op, deze kappen moeten perse op dezelfde drijfstang en dezelfde kant op gemonteerd worden. Haal er maar 1 tegelijk af en markeer desnoods welke kant op hij gemonteerd zit. Bij montage goed opletten dat de lagerkapjes schoon zijn, goed in hun "borgje" zitten en smeer de binnenkant en de krukas licht in met motorolie zodat je geen "droge" plekken hebt.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van doorrijden met geluiden uit het blok die geen bekende oorzaak hebben. De kans dat je iets onherstelbaar stuk maakt met nog veel hogere reparatiekosten dan je zou hebben met direct stoppen, is mij te hoog.

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 13:25

Zou het geen lek/gescheurd/los uitlaatspruitstuk kunnen zijn?

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 13:30

Even een beroerd filmpje vanaf de onderkant. Kan overal slecht bij...dus vandaar ook een slecht filmpje.

Er zit wat ruimte op de drijfstangen (voorste 2 kon ik bij) maar dat is maar een fractie van een mm, zou dit mogen bewegen?

http://www.youtube.com/watch?v=vjc96QmCrdA

Ik zet overigens geen kracht in het filmpje (ondanks de gebogen schroevendraaier, dat komt ergens anders door ;-) )
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 13:32

Zou het geen lek/gescheurd/los uitlaatspruitstuk kunnen zijn?
Ik zou graag dat dat het was.....maar volgens mij gaat het daar niet van ratelen als een kroegfiets met 150kg op de pedalen....
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 13:43

Roep dat maar niet te hard! Een lek uitlaatspruitstuk kan een verdomd hard en metaalachtig geluid maken en daar heeft het maar weinig ruimte voor nodig. De kracht waarmee de lucht naar buiten geperst wordt is enorm. Dus check het maar voor de zekerheid.

Ga wel naar een specialist want het is als leek zeer moeilijk te checken of een motor een defect heeft.

succes ermee.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 17:24


Ga wel naar een specialist want het is als leek zeer moeilijk te checken of een motor een defect heeft.

succes ermee.
Dit is eigenlijk het eerste verstandige antwoord, en dit had de eerste actie moeten zijn.
Dit soort problemen kun je niet via internet oplossen, niemand kan een juiste diagnose stellen als je niets kan horen.

Nu heeft de topic starter zijn halve motor open liggen en weet eigenlijk niet waar dat ie naar moet kijken, laat staan dat hij iets juist kan beoordelen.
Het is natuurlijk wel leuk om zelf je auto te maken maar wel zonde als je meer stuk maakt of dat het onnodig veel onderdelen kost.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 18:44


Ga wel naar een specialist want het is als leek zeer moeilijk te checken of een motor een defect heeft.

succes ermee.
Dit is eigenlijk het eerste verstandige antwoord, en dit had de eerste actie moeten zijn.
Dit soort problemen kun je niet via internet oplossen, niemand kan een juiste diagnose stellen als je niets kan horen.

Nu heeft de topic starter zijn halve motor open liggen en weet eigenlijk niet waar dat ie naar moet kijken, laat staan dat hij iets juist kan beoordelen.
Het is natuurlijk wel leuk om zelf je auto te maken maar wel zonde als je meer stuk maakt of dat het onnodig veel onderdelen kost.
Dat is ook wel erg makkelijk antwoorden m.a.w. als er iets met je auto is: ga naar een specialist want die weten het wel en jij niet :?

Als ik de eerste post lees dan is er al het nodige aan de Alfa versleuteld en er staat niet bij dat het door een garagebedrijf of specialist (wie bepaald eigenlijk of het een specialist is?? :wink: ) of door de topicstarter zelf gedaan is.
Ik neem aan dat als iemand deze vraag stelt en hij wat antwoorden krijgt, hij niet zomaar ff een carterpannetje er onder vandaan sleutelt, laat staat dat iemand weet wat de drijfstangen zijn.... (getuige het filmpje op youtube)

Het lijkt mij dan ook dat de topicstarter iets meer kennis in huis heeft dan jij vermoed/aanneemt. Bovendien kan de topicstarter zelf altijd aangeven of hij iets snapt of niet... en of hij het aandurft..
Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat de topicstarter wil leren door het te doen, wie zijn wij dan om daar wat van te vinden? Ik heb zelf in het verleden ook vaak genoeg "leergeld" betaald. Daar pluk ik nu de vruchten van.. :wink:
Kortom, nobel van je om de topicstarter te behoeden voor mogelijke ellende maar het komt mij te betuttelend over, no offence :wink:

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 19:00


Ga wel naar een specialist want het is als leek zeer moeilijk te checken of een motor een defect heeft.

succes ermee.
Dit is eigenlijk het eerste verstandige antwoord, en dit had de eerste actie moeten zijn.
Dit soort problemen kun je niet via internet oplossen, niemand kan een juiste diagnose stellen als je niets kan horen.

Nu heeft de topic starter zijn halve motor open liggen en weet eigenlijk niet waar dat ie naar moet kijken, laat staan dat hij iets juist kan beoordelen.
Het is natuurlijk wel leuk om zelf je auto te maken maar wel zonde als je meer stuk maakt of dat het onnodig veel onderdelen kost.
Dat is ook wel erg makkelijk antwoorden m.a.w. als er iets met je auto is: ga naar een specialist want die weten het wel en jij niet :?

Als ik de eerste post lees dan is er al het nodige aan de Alfa versleuteld en er staat niet bij dat het door een garagebedrijf of specialist (wie bepaald eigenlijk of het een specialist is?? :wink: ) of door de topicstarter zelf gedaan is.
Ik neem aan dat als iemand deze vraag stelt en hij wat antwoorden krijgt, hij niet zomaar ff een carterpannetje er onder vandaan sleutelt, laat staat dat iemand weet wat de drijfstangen zijn.... (getuige het filmpje op youtube)

Het lijkt mij dan ook dat de topicstarter iets meer kennis in huis heeft dan jij vermoed/aanneemt. Bovendien kan de topicstarter zelf altijd aangeven of hij iets snapt of niet... en of hij het aandurft..
Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat de topicstarter wil leren door het te doen, wie zijn wij dan om daar wat van te vinden? Ik heb zelf in het verleden ook vaak genoeg "leergeld" betaald. Daar pluk ik nu de vruchten van.. :wink:
Kortom, nobel van je om de topicstarter te behoeden voor mogelijke ellende maar het komt mij te betuttelend over, no offence :wink:
Niet zo zeer betuttelend bedoeld maar dit soort problemen is lastig. Andere problemen zijn heel goed op te lossen met antwoorden via een forum.
Ik zeg ook niet dat hij het zelf niet mag leren en dat hij de reparatie's moet laten doen, laat gewoon iemand met ervaring (of meerdere) eens luisteren dat kan je een hoop leergeld schelen. (en op die manier leer je ook toch?)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 19:10

@GTV4: helemaal mee eens dat dit via een forum, hele moeilijke, zo niet onmogelijke, problemen om op te lossen zijn. Anderzijds leer je er ook veel van om alle antwoorden na te lopen.
Tuurlijk is het verstandig om met anderen naar het probleem te kijken en daar leer je heel veel van maar het meest leer je er van door het zelf te doen althans dat is mijn ervaring. :thumbs:

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 19:53

Toch zie je elke keer weer dat een discussie over een onderwerp ombuigt naar iets heel anders, in dit geval: Moet je aan je eigen auto sleutelen als je volgens anderen niet voldoende kennis hebt om dit te doen (of te mogen).

Ik ben van mening dat ik prima wat voorwerk zelf kan doen om eventueel een oorzaak te vinden. Dat ik het oplossen van het probleem door een specialist laat doen...ala....geen problemen mee. Ik wil alleen de auto niet weken bij een specialist hebben staan. Verder vind ik het belangrijk dat ik zelf ook wat meer kennis op doe. Dit gaat met een oude alfa redelijk vlot, je bent er toch vaak mee bezig.

Ter info: Ik heb de auto als usa met spica gekocht. Hiervoor heb ik het blok dichtgemaakt, carburateurs gekocht, gereinigd, geplaatst en in basis afgesteld zodat ik er mee naar de specialist kon hobbelen.
Vervolgens radiator in- en uitgebouwd, waterpomp vervangen, complete uitlaat vanaf de motor vervangen.

Ik probeer dus zoveel mogelijk zelf te doen a. omdat ik het leuk vindt, en b. omdat dit ook ervoor zorgt dat de hobby zoals velen van ons deze hebben betaalbaar blijft.

Ik waardeer de tip en het advies om naar een specialist te gaan, ik zie daar zeker de voordelen van in maar deze opmerking helpt mij niet om mijn probleem op te lossen.
Je zou dan ook kunnen roepen: koop een andere auto....dan ben ik ook van het probleem af.

Nogmaals; ik waardeer alle hulp en ideeen en volgens mij is het forum daar ook echt voor bedoeld.

Dus....mocht iemand mij kunnen vertellen hoe ik kan uitsluiten of het spruitstuk lek is of eventueel kan rammelen dan hoor ik het graag!
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 20:37

Nogmaals, het gaat er niet om dat je de auto weken naar een garage of specialist brengt.
Je had samen met andere mensen kunnen luisteren, al dan niet met specialisten of andere wat meer ervaren mensen.
Geluiden zijn gewoon moeilijk te omschrijven via het net.

Ik heb gisteren voor het eerst het hele topic gelezen en verbaas mij erover dat al snel richting lagers gepraat word.
Met het gevolg dat nu de pan er onder uit ligt en de motor niet meer kan lopen. (dus niemand kan nog horen wat het geluid is)
Vandaar mijn opmerking!

Maar goed genoeg daarover en nu wat meer inhoudelijk. :wink:
Je hebt het over een "ratel" zowel belast als onbelast. Mijn eerste gedacht gaat dan uit naar een resonantie. (zou dus het spruitstuk kunnen zijn)
Lagers of kleppen maken een meer kloppend en tikkend geluid. (het is maar net hoe je een geluid omschrijft)
Stopt het geluid bij een hoger toerental?
Het spruitstuk kun je het beste met draaiende motor beoordelen of gewoon visueel eventueel met een spiegeltje, waar het zwart is lekt ie. (ook goed controleren op scheuren.
Een schroevendraaier kun je gebruiken als hoor app, laat de motor draaien en zet de schroevendraaier tegen je oor en zet de punt op verschillende plaatsen van de motor.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 20:40

vwb het spruitstuk: je kan even kijken of alle moeren nog vastzitten. Daarnaast zou je met een koude motor, eens kunnen voelen of je, terwijl je met je hand iets gas geeft, of er ergens op het uitlaatspruitstuk uitlaatgas ontsnapt.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: ratel 2.0 nord blok

di jul 13, 2010 22:17

Laten we het topic idd niet ombuigen want de intentie die de topicstarter met dit topic heeft is zeker goed. Echter is het zoals eerder vermeld erg moeilijk om via het internet een defect te beoordelen. Laat het defect bij een "specialist" vaststellen en dan is het natuurlijk aan jezelf hoe je het op gaat lossen. En daarbii benadruk ik graag dat ik niet twijfel aan het kunnen van de topic starter. We horen graag wat de oorzaak van je geratel is.

Tip. om te testen of er lucht langs het uitlaatspruit komt kun je ook meel gebruiken strooi dit langs het spruitstuk en je ziet of en waar het weggeblazen wordt.

succes maar weer
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”