Pagina 1 van 2
welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 14:52
door swdriver
Hoi,
Het is me nu een aantal malen gebeurd na een tijdje stilstaan dat mijn 33 Blue een extra impuls nodig heeft met een jumpstarter. Er zit een Halfords accu in die weliswaar redleijk nieuw lijkt, maar wel eens wat vermoeid kon zijn.
Nu is mijn vraag of het handig is om een iets zwaardere accu in de auto te monteren. De dynamo levert overigens 55 ampere, en de huidige accu is 44 ampere. Is een 55 ampere accu haalbaar of moet de dynamo enige overcapaciteit hebben?
Gert
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 15:28
door Vitorio
Ik ben de expert niet, maar lijkt mij dat je best een zwaardere accu mag inbouwen. Dat een accu 55a kan leveren wil volgens mij niet zeggen dat je dynamo dat ook moet kunnen
Ik geloof dat mijn 33 een 55A accu heeft momenteel, start toch wel lekker (ook al gebruik ik de auto af en toe zo weinig dat ie ff aan de lader moet..)
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 16:26
door Stef33
De capaciteit van een accu geef je niet op in Ampere maar in Ampere-uur (Ampere hour, Ah). Dit geeft aan hoeveel energie hij kan opslaan, niet hoeveel stroom hij kan leveren of opnemen (laden). Hoeveel stroom (Ampere) je accu kan leveren wordt bij autoaccu's opgegeven als "koudstartstroom" en die zal voor die 44 Ah accu wel iets van 300-400 A zijn. Bij 55 Ah accu kan dat nog meer zijn. Aangezien de 44 Ah accu voorgeschreven is, zal die 300 A wel voldoende zijn.
De 55 A van van je dynamo zegt alleen hoeveel stroom hij maximaal kan leveren. Wat daarvan over blijft om de accu te laden hangt af van wat je verder nog aan verbruik hebt. Hoe groter de accu, hoe langer het laden duurt (bij gelijke stroom). Dus met een grotere accu zal het wat langer duren voor hij helemaal vol is (maar er zit dan ook meer in), maar vol zal hij uiteindelijk wel komen. Al zet je er een 120 Ah accu in, vol komt ie wel.
En ja, met meer energie in de accu zal het langer duren voor hij leeg is, da's logisch. Maar ja, het verschil zal nooit groter zijn dan het verschil in capaciteit. Dus met 44 Ah naar 55 Ah ga je die tijd zo'n 25% verlengen (aangenomen dat beide accu's in topconditie zijn).
Ik denk dat je beter eerst kunt bekijken hoe goed de huidige accu nog is en waarom hij leegloopt. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat hij leeg is?
En het is voor accu's nooit goed om leeg te staan. Dus als de huidige accu al vaker (langdurig) heeft leeg gestaan kan hij al een stuk slechter zijn geworden.
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 16:41
door swdriver
Wel ik heb de accu net zo lang als de auto, dat is sinds februari.
Van wat ik van de vorige eigenaar heb begrepen heeft de auto de afgelopen winter bijna helemaal stilgestaan. Volgens mij had hij het zelfs over geschorst, maar getuige het feit dat de auto op de openbare weg gestald was, lijkt me dat niet logisch. Weinig gebruikt en misschien wel 1 of meer keren helemaal leeg geweest lijkt me aannemelijk.
Mijn andere 33 heeft hetzelfde probleem, maar die staat al 2 jaar stil en als die klaar is dan komt daar in ieder geval een nieuwe accu in.
Omdat ik de Blue niet heel veel gebruik, lijkt het me in ieder geval wel prettig dat de auto langere tijd stil kan staan zonder dat ik de accu moet laden voor gebruik. En misschie wil ik er op termijn zelfs een radio in
Dus een 55 ah accu gaat ook goed dus? Ga ik die deze week halen.
Gert
Re: RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 16:54
door Stef33
Omdat ik de Blue niet heel veel gebruik, lijkt het me in ieder geval wel prettig dat de auto langere tijd stil kan staan zonder dat ik de accu moet laden voor gebruik. En misschie wil ik er op termijn zelfs een radio in
Minpool accu loshalen als je hem stalt, of een massaslot. Dat is (naast een permanente druppellader er op) de enige manier om na lange stilstand geen lege accu te hebben. Elke auto (behalve missschien hele oude, zonder elektronica) trekt wat ruststroom.
Dus een 55 ah accu gaat ook goed dus? Ga ik die deze week halen.
Mits het mechanisch past en de polen op de juiste plek zitten moet dat geen probleem zijn.
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 16:57
door swdriver
Dat hoop ik nu net te voorkomen. Langere tijd is bij mij 2 a 3, maar hooguit 4 weken hoor
Of.....??
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 17:04
door Stef33
Laatst nog bij buren hier. 3 weken op vakantie, vliegen, auto thuis laten staan. Bij thuiskomst wil het ding niet meer starten, accu helemaal plat. Auto van een jaar oud, die moderne dingen trekken gewoon te veel stroom.

Bleek overigens ook in het instructieboekje te staan: als je hem een en paar weken (2 of 3 stond er dacht ik) niet gebruikt , moet je de accu losnemen.
Maar waarom voorkomen dat je de accu los moet nemen? Zoveel werk is het niet. En als hij met de 44Ah al na 3 weken leeg was, ga je met de 55Ah geen 4 weken halen. Als de 44 Ah tenminste goed was. als die 44 Ah al een eind heen was zou het best goed kunnen gaan natuurlijk.

RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 23:00
door arjan900
Ik heb zelf 3 jaar een veel zwaardere accu gehad dan werd geadviseerd (62Ah i.p.v. 45Ah) en ik kan het afraden. De auto verbruikte meer benzine en de dynamo kreeg de accu niet in een half uur opgeladen...ofwel na stadsritjes was de accu niet vol...gevolg accu steeds verder leeg. Als een startaccu meer dan de helft leeg is dan raakt hij beschadigd. Bij gehele ontlading wordt de levensduur (3jaar) van een startaccu gehalveerd.
Bij deze accu van 62Ah heb ik na 1,5jaar steeds de ANWB moeten bellen om mijn auto te starten. Bij de vorige accu van 45Ah heb ik daar nooit last van gehad...die overleed na 5 jaar op een strenge winternacht. Er zit dus mooi weer een 45Ah in mn Alfa. De dynamo is 75Amp en ik heb geen airco...
RE: welke accu
Geplaatst: ma jun 14, 2010 23:37
door Stef33
Sorry hoor, maar dat kan echt niet allemaal aan de accu liggen. Als je daar zoveel energie in moet stoppen dat je het aan je verbruik merkt, dan moet hij al lang volledig uitgekookt zijn.
En niet vol te krijgen na een normale start? Ook vreemd. Bij een start gebruik je een bepaalde hoeveelheid energie, onafhankelijk van de capaciteit van de accu. Die verbruikte energie moet je bijladen, niet de volledige accucapaciteit. (en dan verwaarloos ik nog het feit dat een grotere accu efficienter de startstroom kan leveren en dus zelfs iets minder bijgeladen hoeft te worden). Een volledig lege accu zal inderdaad langer nodig hebben om op te laden, maar dat komt als het goed is nooit voor.
Het klopt dat je loodaccu's liefst zo vol mogelijk moet houden en dat diep ontladen slecht is voor de accu. Ook op dat punt is een grote accu juist weer voordeliger. Je trekt immers een bepaalde hoeveelheid energie uit de accu en dat is dus bij een grote accu een kleiner percentage dan bij een kleine. De grote accu wordt dus minder diep ontladen. (Of je die verschillen gaat merken vraag ik me af overigens).
Als jouw 62Ah accu niet vol wilde raken, dan was het toch echt een slecht exemplaar of er was iets anders mis (beschadigde spanningsregelaar?)
En dat hoge verbruik zou ik toch ergens anders gaan zoeken. Misschien je motor management ontregeld bij het leeg trekken van je oude accu? Maar dat zou zich dan toch weer moeten herstellen na enige tijd, of brandt er sinds die tijd een lampje op je dashboard? Misschien gewoon iets bij toeval. Nieuwe banden met een iets grotere rolomtrek zodat het schijnbare verbruik hoger is geworden (op de teller dus)?
RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 08:08
door Vitorio
lijkt me idd een gevalletje Kwalitatief Uitermate Teleurstellende accu.. Een keer je auto starten kost uit een 62Ah accu echt niet meer energie dan uit een 45Ah, dus het bijladen van die hoeveelheid kan nooit langer duren...
RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 09:46
door thomfr
Het licht er natuurlijk aan hoe veel verbruikers je inschakeld na het wegrijden en of je dan ook nog veel korte stukjes rijdt.
IN de winter met dimlicht, mistlampen, ruitenwissers, kachelblower, achterruitverwarming en een vette stereo met losse versterker aan kan het best even duren (na een erg koude nacht) voordat de accu weer vol is.
In het algemeen duurt het niet zo lang.
Thom
RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 10:10
door Vitorio
Klopt, maar daarvoor maakt de capaciteit van de accu niks uit
Re: RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 13:19
door rutgerdow
Sorry hoor, maar dat kan echt niet allemaal aan de accu liggen. Als je daar zoveel energie in moet stoppen dat je het aan je verbruik merkt, dan moet hij al lang volledig uitgekookt zijn.
----8<----- (grote knip)
+1
Ik zet in m'n 155 lpi altijd een accu met zo groot mogelijke capaciteit vanwege de wat langere starttijd vanwege iets lekkende gas injectoren.
Normaal gesproken wordt de energie die ik dan met starten verbruik echt wel bijgeladen, ook bij de wat kortere ritjes.
En in de winter (als de accu het wat moeilijker heeft) dan heb ik altijd voldoende capaciteit om goed te kunnen starten.
Kost wat meer, maar je hebt ook weer meer zekerheid.
RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 17:25
door arjan900
Misschien dat dit meer inzicht geeft:
Een startaccu is, zoals de naam al zegt, speciaal ontworpen om een voertuig te kunnen starten, ook
bij extreem lage temperaturen. Een startmotor verbruikt relatief veel stroom, zodat een startaccu
zodanig geconstrueerd is dat deze een korte tijd hoge stroom kan leveren (startst room). Naast het
leveren van een hoge stroom is ook de spanning van de accu bij het starten van belang: hoe hoger de
spanning, hoe beter de startmotor ronddraait. Een startaccu heeft daarom twee kenmerken:
een hoge stroom betekent dat de reactie tussen de componenten looddioxide (positieve plaat),
lood (negatieve plaat) en het zwavelzuur zeer snel moet verlopen. Dit kan alleen maar als de
reactie oppervlakken groot zijn. Een startaccu is daarom opgebouwd uit veel dunne platen.
een hoge spanning betekent dat de interne weerstand van de accu laag is. Dit wordt bereikt door
de platen dicht bij elkaar te monteren (dunne separatie) en een separatie te gebruiken die van
zichzelf een zeer lage weerstand heeft, bijvoorbeeld de polyethyleen envelopseparatie.
Kortom een zwaardere startaccu is er niet om meer stroom te bewaren (zoals in een grotere emmer water) maar om aan een grotere vraag naar stroom bij het starten te voldoen (er zit een grotere kraan op de emmer). Dus waarom een zwaardere startaccu als je geen zwaardere startmotor neemt of meer stroomverbruikers aanzet bij het starten?
Daarbij komt dat een zwaardere startaccu een lagere interne weerstand heeft en dus meer/langer stroom zal vragen voor hij opgeladen is. Vergelijk het maar als 2 parallel geschakelde kleine startaccu's in een auto. Die zullen beide meer vragen van de dynamo om hun spanning op niveau te houden. Echter dynamo is niet groter geworden na het plaatsen van een grotere startaccu dus het laadproces zal langer worden

Re: RE: welke accu
Geplaatst: di jun 15, 2010 17:59
door Stef33
Misschien dat dit meer inzicht geeft:
<knip: startaccu beschrijving>
Een startaccu is inderdaad een loodaccu die geoptimaliseerd is om hoge stromen te kunnen leveren, dat ontkent hier niemand en daar ging het hier niet om.
Kortom een zwaardere startaccu is er niet om meer stroom te bewaren (zoals in een grotere emmer water) maar om aan een grotere vraag naar stroom bij het starten te voldoen (er zit een grotere kraan op de emmer). Dus waarom een zwaardere startaccu als je geen zwaardere startmotor neemt of meer stroomverbruikers aanzet bij het starten?
Dat is inderdaad waar je normaalgesproken een startaccu op uit zoekt. Maar in dit geval wil de vraagsteller de auto langer kunnen laten staan met lekstroom en gaat het hem juist om die extra capaciteit (of het hem veel gaat brengen is natuurlijk maar de vraag). Voor de startstroom bij volle accu is het inderdaad niet zinvol.
Daarbij komt dat een zwaardere startaccu een lagere interne weerstand heeft en dus meer/langer stroom zal vragen voor hij opgeladen is. Vergelijk het maar als 2 parallel geschakelde kleine startaccu's in een auto. Die zullen beide meer vragen van de dynamo om hun spanning op niveau te houden. Echter dynamo is niet groter geworden na het plaatsen van een grotere startaccu dus het laadproces zal langer worden

Dit is gewoon onzin. De interne weerstand is van belang bij het leveren van grote stromen, bij het laden speelt hij praktisch gezien geen rol. Wat de dynamo kan leveren zal de laadstroom bepalen. En uit de zwaardere accu is evenveel lading verdwenen bij de start, dus laden zal net zo lang duren.
Als we dan toch met emmers gaan vergelijken:
- We nemen een 10 liter emmer en vullen die tot de rand
- We doen een start en die blijkt 1 liter te kosten
- De dynamo laadt met 2 liter per uur
- Emmer is weer vol na een 1/2 uur
Nu herhalen we deze proef met een 20 liter emmer:
- We nemen een 20 liter emmer en vullen die tot de rand
- We doen een start en die blijkt 1 liter te kosten
- De dynamo laadt met 2 liter per uur
- Emmer is weer vol na een 1/2 uur
Enige verschil is dat er direct na de start in de ene emmer nog 9 liter zit en in de andere 19.
Herhaal nu de beide proeven maar gooi voor het starten eerst 10 liter uit de emmers (lang staan met lekstroom). Wat is nu het verschil?