Pagina 1 van 1

klepspeling

Geplaatst: za jun 12, 2010 13:36
door Bertoontje
Ik ben de klepspeling van mijn bertone 1600 aan het afstellen. Nadat de kop terug van de revisie is en nadat de motor een aantal malen warm heeft gedraaid meet ik de volgende klepspeling
IN: 45 / 41 / 46 / 46
OUT: 47 / 52 / 55 / 54

Wat mij betreft heeft het revisiebedrijf de speling te slordig afgesteld...echter wat is nu de correcte afstelling?!

In de workshop manual van de GIULIA-SPIDER staat:
IN: 0.475 tot 0.500
OUT: 0.525 tot 0.550

In de workshop manual van de ALFETTA staat:
IN: 0.40 tot 0.45
OUT: 0.45 tot 0.50

Hoewel het min of meer dezelfde motor betreft vraag ik me af of gedurende de jaren de gedachten over de klepspeling is bijgesteld...

Kortom mijn vraag: Welke klepspeling kan ik het beste aanhouden voor de 1600 motor (motortype 526/A)
Daarnaast vraag ik me af of ik initieel de maximale of minimale waarde moet aanhouden, Ik neem aan de maximale... klopt dat?!

RE: klepspeling

Geplaatst: zo jun 13, 2010 13:32
door rafael
naarmate de zittingen verslijten, neemt de klepspeling af
enige reden voor het toenemen van de speling is dat de klep aan het uitrekken is en dus zal breken

RE: klepspeling

Geplaatst: zo jun 13, 2010 18:05
door jan1300
De klepspeling die ik hanteer is 0,40/0,45 dan loopt een Nord blok net even mooier!

Bij 0,50/0,55 is het wat lawaaierig!

gr Jan

RE: klepspeling

Geplaatst: zo jun 13, 2010 20:52
door Atte
De waarden 0,50/0,55 maken de motor misschien iets luidruchtiger. Maar omdat door de grotere klepspeling de tijd dat de klep op de klepzitting rust ook iets langer is, kan er meer warmte worden afgevoerd. Niet geheel onbelangrijk voor de levensduur; zeker voor de uitlaatkleppen.

RE: klepspeling

Geplaatst: zo jun 13, 2010 21:17
door jan1300
Klopt Atte!

Maar de materialen die tegenwoordig gebruikt worden in klepzittingen en kleppen zijn een stuk beter als 40 jaar geleden!

En over het algemeen rijd je natuurlijk niet zoveel met een klassieker zodat het heel veel jaren duurt voordat slijtage zo uit de hand loopt!

Daarom durf ik het wel aan.

Ook met een Alfetta waar ik 30000km per jaar op LPG rijd!

gr Jan

Re: RE: klepspeling

Geplaatst: zo jun 13, 2010 21:55
door WhizzMan
naarmate de zittingen verslijten, neemt de klepspeling af
enige reden voor het toenemen van de speling is dat de klep aan het uitrekken is en dus zal breken
Je vergeet dat nokkenassen en klepbekers ook slijten.

Re: RE: klepspeling

Geplaatst: ma jun 14, 2010 00:19
door Bertoontje
De klepspeling die ik hanteer is 0,40/0,45 dan loopt een Nord blok net even mooier!

Bij 0,50/0,55 is het wat lawaaierig!

gr Jan
@jan1300:
Thanks...hier kan ik mee uit de voeten :D