Pagina 1 van 1

hydraulische klepstoters

Geplaatst: vr jun 04, 2010 19:45
door patje1100
Weet iemand of deze werkelijk te testen zijn ( dus niet met het duimpie, maar betrouwbaar )?

Zo ja, waar ?

Zijn ze te reviseren ?

Zo ja ? Waar dan ?

Dank

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: za jun 05, 2010 00:24
door WhizzMan
Ja, ze zijn te testen, met een bankschroef of zo. Wat "afkeur" is, en wat niet, moet je voor jezelf bepalen, er zijn geen waarden voor opgegeven. Test anders eens met een nieuwe met nieuwe motorolie er in en ga bijvoorbeeld uit van max 10 of 20% verlies wat je nog acceptabel vindt. Pak een klepveer om te testen, gewoon de veer X mm indrukken en dan timen hoe lang het duurt voor je klepstoter zich heeft aangepast. (probeer eens wat uit, wissel waardes voor X tot je een leuke meting krijgt die goed te herhalen is)

Reviseren kan niet. Je kan ze wel uit elkaar halen en schoonmaken. Je kan ze meten met een micrometer (rondheid, buitendiameter). Daar staan wel waarden voor in het werkplaatshandboek. Uiteindelijk kosten die dingen een tientje per stuk of zo, dus bij twijfel kan je ook gewoon nieuwe plaatsen. Werkplaatstarieven zijn meestal zodanig, dat testen meer kost dan blind vervangen, dus als je het moet laten doen, kan je ze net zo goed laten vervangen.

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: za jun 05, 2010 08:44
door patje1100
Ha Wizz

Nee,, die dingen kosten, voor de motor waarvoor ik ze nodig heb, 750 euro per 12 ex BTW

In mijn blok zijn er 1 of 2 echt lek ( het ene moment loopt het als een zonnetje en het andere moment klinkt het alsof men met een hamertje op mijn klepdeksel staat te slaan

Ik heb er ook nog 12 uit een sloop blok liggen.. Ik heb er dus 24 en daar moet ik vast wel 12 goede uit kunnen halen,maar ik wil dan wel zeker weten dat die ook goed zijn.. en niet getest met een houtjes touwtjes methode... Dus wil ik ze met een soort van druk meter getest hebben. Het is behoorlijk veel sleutelen voordat ik die dingen uit het blok kan pakken en dat wil ik maar 1 keer doen.

Even ter info voor de minder valide hydraulische klepstoter collegae.. Een wel bekende oplossing voor dit probleem in de autoscene is het toevoegen van een kopje ATF olie.Dit zou de klepstoters inwendig moeten reinigen. Dat doet het inderdaad, maar zo goed dat alle vuil afzetting weg gespoeld wordt waardoor, in mijn geval, die dingen nog slechter hun druk vasthouden.

Re: RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: za jun 05, 2010 11:16
door WhizzMan
Ha Wizz

Nee,, die dingen kosten, voor de motor waarvoor ik ze nodig heb, 750 euro per 12 ex BTW

In mijn blok zijn er 1 of 2 echt lek ( het ene moment loopt het als een zonnetje en het andere moment klinkt het alsof men met een hamertje op mijn klepdeksel staat te slaan

Ik heb er ook nog 12 uit een sloop blok liggen.. Ik heb er dus 24 en daar moet ik vast wel 12 goede uit kunnen halen,maar ik wil dan wel zeker weten dat die ook goed zijn.. en niet getest met een houtjes touwtjes methode... Dus wil ik ze met een soort van druk meter getest hebben. Het is behoorlijk veel sleutelen voordat ik die dingen uit het blok kan pakken en dat wil ik maar 1 keer doen.

Even ter info voor de minder valide hydraulische klepstoter collegae.. Een wel bekende oplossing voor dit probleem in de autoscene is het toevoegen van een kopje ATF olie.Dit zou de klepstoters inwendig moeten reinigen. Dat doet het inderdaad, maar zo goed dat alle vuil afzetting weg gespoeld wordt waardoor, in mijn geval, die dingen nog slechter hun druk vasthouden.
Dat is nogal een andere prijs dan je voor de alfablokken ziet.

ATF is 0W30 olie (als je het qua dikte vergelijkt met motorolie) met een gigantische hoeveelheid additieven, dus een ideale "flush" voor een motorblok inderdaad.

Zoals ik al zei, vul je stoters met verse olie en druk ze met een klepveer (heb je een kolomboor of zo?) in zodat je een goede opstelling hebt met consequente resultaten. Meet ze desnoods allemaal een paar keer zodat je kan controleren hoe consequent je metingen zijn. Je kan vast uit de metingen die je doet wel bepalen of er zijn die blijven plakken, welke het gewoon goed doen en welke te snel leeg lopen. Als je 12 stoters hebt liggen kan je daar vast mee experimenteren en oefenen tot je redelijk zeker weet dat je de stoters uit je blok snel en zeker kan testen.

Wat ik interessant vind is dat je klepbekers soms wel werken en soms niet. Zou het kunnen dat je vulkanalen in je kop toch nog af en toe afgesloten zijn door vuil? Zou het kunnen dat je klepbekers niet goed rond meer zijn, of he binnenwerk er van, zodat ze soms blijven plakken? Sowieso zou het handig zijn als je die oliekanalen als je de boel hebt uitgebouwd door kan spoelen of blazen of zo.

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: za jun 05, 2010 17:30
door ravado
zit je hier vragen te stellen over die oude engelsman? Doet het jaq forum t niet ? :blue_lol:

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: zo jun 06, 2010 09:00
door patje1100
Oke Wizz

Op zich een goed plan.. Ik ga wel eens even wat rommelen. Ik kan de slechte er op deze manier zowiezo wel uitvissen.

Nee Rav. Het is niet voor de Sovereign.. Die poes snort prima.. Het is voor mijn 5MGE.. De technische vraag die ik hier stelde is mede Alfa gerelateerd.
Hier is een boel technische kennis. Het meest veel voorkomende antwoord op een technische vraag op het Jag forum wordt beantwoord met "raadpleeg het instruktie boek".. Daar heb je niets aan.

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: zo jun 06, 2010 12:59
door ravado
ik dacht dat die 5mge helemaal gereviseerd was? hoe kun je nu dan de stoters horen? :shock:

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: zo jun 06, 2010 20:38
door patje1100
tja Rav.. jij dacht.... en het gaat weer mis :wink:

Teveel PK's.. dat is het probleem, haha

Ik ga na mijn vakantie wel eens aan de slag met die dingen..

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: zo jun 06, 2010 20:49
door ravado
ah.. nou snap ik het.. jij hebt het gereviseerd :blue_lol: zeker weer laten zitten onder het mom:"ach t is toch goed..." :blue_lol:

in ieder geval heb je weer een reden om in je hok te zitten :wink:
:thumbs:

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: zo jun 06, 2010 22:08
door WhizzMan
Pat heeft genoeg redenen om in z'n hok te zitten. Volgens mij zag ik vorige maand al weer wat buiten staan daar wat nog enige TLC behoeft. ;)

Te veel vermogen, of meer toeren draaien dan wat die stoters aankunnen? De meeste hydrolische stoters bij viertakters zijn boven de 7000 toeren niet echt heel solide meer. Dit is uiteraard ook afhankelijk van nokprofiel en veersterkte en dergelijke. Vraag web anders eens mee te denken, die kan altijd leuke opstellinkjes maken om dingen te meten en te testen.

Re: RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: ma jun 07, 2010 07:48
door ravado
Pat heeft genoeg redenen om in z'n hok te zitten. Volgens mij zag ik vorige maand al weer wat buiten staan daar wat nog enige TLC behoeft. ;)

Te veel vermogen, of meer toeren draaien dan wat die stoters aankunnen? De meeste hydrolische stoters bij viertakters zijn boven de 7000 toeren niet echt heel solide meer. Dit is uiteraard ook afhankelijk van nokprofiel en veersterkte en dergelijke. Vraag web anders eens mee te denken, die kan altijd leuke opstellinkjes maken om dingen te meten en te testen.
dat is meer dan de helft van zijn wagenpark :^o :jumping:
patje komt niet boven de 7000 rpm met 6-in-lijn....tenzij hij verkeerd schakelt :wink:

RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: ma jun 07, 2010 13:35
door patje1100
Nee, natuurlijk kom ik nooit bij 7000 toeren. Dat heb ik ook niet nodig

Die van jou ga ik op mijn skateboard nog wel voorbij. :wink:

Wizz.. eerst maar eens op vakantie, daarna zie ik wel verder.. Ik heb die 12 uit dat sloopblok nu in de cillitbang liggen.. Dat reinigt erg goed.. Die dingen waren zo vervuild dat ze niet meer gangbaar waren..

Dat zou bij mijn motor ook het geval kunnen zijn.. Als ze in hun huisje ronddraaien en ze komen zo'n vervuild stuk tegen, dan zit er ook accuut geen beweging meer in. Dus ik ga die 12 uit mijn blok ook uit elkaar halen en eens vreselijk goed reinigen... en dan testen

Re: RE: hydraulische klepstoters

Geplaatst: ma jun 07, 2010 18:17
door TZ3
Het is voor mijn 5MGE.. De technische vraag die ik hier stelde is mede Alfa gerelateerd.
Hier is een boel technische kennis. Het meest veel voorkomende antwoord op een technische vraag op het Jag forum wordt beantwoord met "raadpleeg het instruktie boek".. Daar heb je niets aan.
Hoi patje1100, de 5MGE is een verhaal apart en niet te vergelijken met een Alfa motor of andere recht toe recht aan hydralische klepstoter motor.
De 5MGE is de eerste motor welke hydraulische klepstoters combineerde met tuimelaars. De klepstoter zelf staat stil in het blok.
Deze techniek is daarna ook door anderen succesvol toegepast en zorgt er o.a. voor dat je makkelijker wat hogere toerentallen kunt draaien.
Problemen met jouw type motor zijn voornamelijk meer dan gemiddelde vervuiling door de EGR (dus die proberen af te stoppen als dat kan in jouw toepassing).
Tevens is deze motor voorzien van een oliedruk regelaar naar de kleppen. Bij hogere toerentallen loopt de oliedruk zo hoog op de de stoters opgepompt kunnen worden en blijven. Dankzij een soort reduceerklepje wordt dit voorkomen.
Als hier olie lekt stationair dan kun je dus ook tikken krijgen. Zorg dus dat dat in orde is. I.pv. nwe kun je ze beter vervangen door roller-rockers en vaste tuimelaars. 9000rpm is dan haalbaar! Overigens is deze motor meer dan gemiddeld erg geschikt voor cilinderinhoud vergroting: 3100cc reageren ze erg fijn op.
Ik hoop niet dat het teveel off-topic is, of non-Alfa
:oops: