Pagina 1 van 2

remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr jun 04, 2010 14:26
door Ragno Kees
In aansluiting op het onderwerp REMZUIGER VAST heb ik een vervolgvraag hierop: ik heb een Spider uit '84 . Ook ik heb de achterste remklauwen los en hetzelfde probleem: zuigers zitten muurvast. Met de oplossingen uit het REMKLAUWEN VAST onderwerp moet dat dus op te lossen zijn.
Maar dan: Hoe maak je de cilinders ( en de zuigers) dan schoon om een revisieset O_ringen te plaatsen?
De hele mikmak zit dan onder de roest en de urft. Cilinders uithonen? Maar hoe kom je daar bij? Moet je de remklauw dan splitsen? Die bouten hebben Torx koppen en zitten ook muurvast, ik heb vorig jaar een hardstalen Torx bit stukgedraaid bij een voorklauw en nog zat die bout muurvast. Doorslijpen van de bouten/moeren gaat ook niet om de klauw te spiltsen want moer en boutkop zijn verzonken en dan zit je ook in de klauw te slijpen...
Alleen met fijn waterproof schuurpapier schoonmaken lijkt me niet OK en met remmen wil ik geen risico nemen. Kan iemand me vertellen hoe je een remklauw reviseert?
Ik koop liever 2 revisiesets rubbers dan 2 nieuwe gereviseerde klauwen
Als er al ergens een beschrijving van staat op dit forum, dan graag even de link.

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr jun 04, 2010 22:00
door Bertoontje
Zoals ik het deed....

-zuigers eruit halen (als nodig met vetspuit.
-vet zoveel mogelijk verwijderen...en met perslucht doorspuiten
-tijdje in benzine laten liggen en vervolgens goed doorspuiten met perslucht. Als nodig een paar maal herhalen.
-nieuwe setje stofringen en afdichtrubbers erin
-zuigers op de juiste manier plaatsen....het aanloopvlak van de zuiger (achterkant) heeft een verhoogde rand deze moet onder een hoek staan. Kijk hiervoor in de workshop manual

en dan ben je eigenlijk klaar :D

Remmen splitsen zou ik niet doen....tenzij ze lekken dan moeten de o-ringen tussen de helften worden vervangen MAAR....die zijn volgens mij nergens te krijgen! Het zijn geen gewone rubbertjes.. ze moeten in iedergeval tegen remolie kunnen. BTW. ook als je de klauw splitst moet je ze vervangen ivm een goedeafdichting).Daarnaast zijn het trekbouten die je dan eigenlijk moet vervangen. Ook die zijn volgens mij niet te krijgen. Hoewel er genoeg mensen zijn die de klauwen splitsen zou ik het afraden...maar oke, smaken verschillen :wink:

Uithonen is niet nodig...als wel zou ik nieuwe klauwen kopen....zie maar eens aan nieuwe zuigertjes te komen...en nieuwe afdichtringen met de nieuwe maat!

Om de zuigers en cilinderwanden schoon te maken volstaat het schoonmaken met benzine een een tandenborstel

De zuigers zijn meestal het probleem, kijk of de wand niet is aangetast door corrossie.... in iedergeval mag deze niet over de rubberafdichting schuren....als wel dan kun je in no-time de rubbers weer vervangen. Als ze voor de rubber blijven....dan kun je ze eventueel voorzicht schuren (zeer fijn schuurpapier!! Zodat er geen uitstekende randjes zijn...maar met beleid he!! Als de corrossie door de rubberafdichting moet...dan zou ik een nieuw zuigertje proberen uit te halen...

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen!

Succes!!
eventueel kun je ze nog een mooije look geven met remklauwen verf...een aanrader als je het mij vraagt...je ziet er alleen niets meer van als je de standaard velgen gebruikt :roll:

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: za jun 05, 2010 00:34
door Dottore M
Of je brengt ze weg naar een ouderwetsche remmenservice (bv. Missot in Amsterdam). Ik was voor het reviseren van 4 klauwen (verse rubbers, stralen, etc) waarin de zuigers rotsvast zaten 130 (!) euro kwijt.

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: za jun 05, 2010 10:00
door Bertoontje
De revisiesetjes kosten in totaal om en nabij 25 euries. 130,00 euries voor 4 klauwen?!...da's niet te veel!! Maar je hebt zelf niet de fun en de kick van het zelf doen he :blue_lol:

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: za jun 05, 2010 10:10
door Ragno Kees
Bertoontje bedankt!!
Je beschrijving is erg duidelijk en ik kom er zo wel uit, denk ik. Dat die O-ringetjes en trekbouten niet te krijgen zijn, wist ik inmiddels al en aan klauw spiltsen was ik ook nooit aan begonnen.
Maarten: voor dat geld had ik ze ook direct naar een revisiebedrijf gebracht, maar hier vroeg men mij onlangs over de 80 EU voor revisie van een hulpkoppelingscilinder...( die nieuw iets van 45 EU kost) dus ik wil niet eens WETEN wat 2 remklauwen gaan kosten daar..
Dus ik heb het hele weekend om aan de slag te gaan met vetspuit en tandenborstel, ik hoop dat het gaat lukken.
Het zal niet aan de instructies liggen, die zijn OK.
Bedankt voor de hulp

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: za jun 05, 2010 10:12
door Bertoontje
you're welcome.... :D

btw welkom op het forum hier :wink:

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 09:33
door Harry
Zag deze discussie van een tijdje terug en wil wat toevoegen ter lering en vermaak.

Kon het toch niet laten om ook de bouten eruit te halen om de klauwen te splitsen, met zo'n exoctisch Fiat Alfa bitvorm/dop genaamd RIBE maat 5 (ff geleend bij de lokale Fiat garage).
Voorzichtig geglaspareld om alle roest weg te halen ook op de rand. Ook op de kop van het cilindertje (eerst rest afplakken) waar het remblokje tegen aan gaat . Daarna Cilindertje polijsten met Belgom.
Met verse rubbertjes en ringen in elkaar van het revisie setje, let op de juiste hoek van de cilinder.

Om de klauwen weer aan elkaar te maken heb je officieel M7 boutjes nodig sterkte 12.9 lengte 45 en 55.
M7 bouten is inderdaad bijna niet aan te komen maar heb toch een bedrijf gevonden die ze kan leveren incl de oringen.

C&C Parts Baarlo: www.ccparts.nl

Kost wat maar dan heb je het weer met de juiste diameter en sterkte zoals het zou moeten zijn. En dan met gewone Inbus dop, wel zo handig.

Groet

Harry

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 09:41
door Zaagauto
En dan kun je de (gespltste) klauwen nog zuurverzinken... en rvs zuigers monteren....

http://www.saeghuys.com/forum/viewtopic ... 1&start=40

Afbeelding

Afbeelding

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 09:45
door Bog75
Goede link.

Let overigens op, verroeste cilinders moet je gewoon vervangen. Cilinderwand moet goed zijn. Uithonen is machinaal IMHO onzin. Beste is met commandant of schuurpapier 1000 een beetje goed schoon te maken. Meestal is het overigens zo dat klauwen die niet al te oud zijn en van staal, de cilinders nog goed zijn. JE hebt met name problemen met verchroomde cilinders in aluminium remklauwen ivm met galvanische roest.

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 09:53
door Zaagauto
De cylinderwanden zijn zelden echt aangetast omdat de keerring vrij hoog zit. Roest zal boven die keerring zitten (de afdichting is te strak om vocht door te laten) en geen invloed hebben op de werking van de klauw.

Geoxideerde zuigers zijn wel een probleem omdat ze, met het slijten van de remblokken, steeds verder buiten de keerring vallen en daarmee blootgesteld worden aan de elementen.

Links een stalen zuiger uit bovengetoonde klauw, rechts de RVS vervanger:
Afbeelding

Op leeftijd gekomen verchroomde zuigers zijn een ramp... nieuw zijn ze mooi glad en hard en daarmee erg slijtvast... totdat de roest door de chroomlaag heenbreekt... dan zijn ze in principe afgeschreven.

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 12:22
door Harry
Bij mij zit in de zuiger een soort vering waar ook een pennetje invalt dat in de klauw zit.
Zo te zien is dat niet het geval bij de RVS zuiger??
Waar heb je deze zuiger gekocht?? Quanta Costa??

Greetz

Harry

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 13:15
door Bog75
+1 Zaagauto.

De galvanische roest ontstaat overigens met name bij Chroom - Staal - alu combinatie door het potentiaal verschil van de materialen.

De linker cilinder zou ik persoonlijk gewoon vervangen. De RVS versies zijn IMHO beste vervanging ondanks de iets minder afwerkingskwaliteit van de wand (kan niet zo glad zijn als Chroom)

De pen bij Ate is bedoeld om de zuigers sneller te laten terugklappen na het remmen. Dit was een ontwikkeling uit de racerij van begin jaren 70. Bij lichtmetalen raceklauwen van ATE gebruikt bij Porsches (maar ook Alfa GTAM geloof ik) zit de pen in de klauw en het gat met pasringetje in de zuiger. Zaak funtioneert prima zonder het ringetje als de pen eruit gebroken wordt.
Afbeelding

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 13:36
door Zaagauto
Misschien dat ik de RVS zuigers nog ga polijsten... maar dat ligt er maar net aan of ik daar tijd voor, en vooral zin in. heb... :lol:

Het pennetje heb ik inderdaad gewoon weggeslepen voor het verzinken.

Moet zeggen dat ik het optisch ook een zeer fraai resultaat vind hoewel een beetje te blingbling nog (maar dat zal "gebruik" wel verandering in brengen) maar het is me wel een partij werk.... :roll:

Echt goedkoop is het ook allemaal niet... de zuigers zijn meen ik iets van 2 tientjes per stuk, een revisiesetje, klauwen glasparelstralen (gritstralen vind ik te grof, vooral voor de cilinderboring) en dan opsturen om te laten zuurverzinken (zijn gietijzer en dat is niet electrolytisch te verzinken en zuurverzinken kunnen maar een paar bedrijven in NL). Dan wachten tot alles weer terug is... nieuwe bouten & moeren... en dan de boel weer in elkaar zetten.. nog een nieuw nippeltje erin... nieuwe pennen en veren voor de blokken... tikt snel aan qua tijd & geld maar ik vind het wel de moeite waard...

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: vr apr 29, 2011 13:40
door Bog75
Ziet er erg mooi uit idd.

Polijsten is niet nodig denk ik. Ik heb op mijn Alu klauwen ook RVS (ivm met galvanische roest) en dat sluit prima af. De nauwe afwerkingsniveau's van de old days zijn niet meer nodig denk ik... Moet ik nog een keer aan rekenen denk ik. Heb nog geen last met intensief gebruik.

BTW ik heb nog een goed setje 2 ltr klauwen met fusees, cilinders zijn nog goed :mrgreen: )

RE: remklauwen reviseren Spider

Geplaatst: ma mei 02, 2011 11:43
door Harry
@ Zaagauto

Met welk moment heb je de bouten aangedraaid??
Of gewoon lekker strak.. :lol:

Groet

Harry