Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Voorruit vervangen Spider

ma mei 31, 2010 10:32

In de voorruit van mijn Spider (type 3) zit in de hoek onderaan een lelijke vochtplek. Deze heeft de folie tussen de ruitlagen aangepast waardoor deze op die plaats wit is uitgeslagen.
Geen APK afkeur of zoiets maar het stoort mij nu eenmaal en ik wil tzt de ruit (laten) vervangen.
Vooruitlopend op de zaken, er dienen eerst nog wat technische issues opgelost te worden, vraag ik mezelf af of dit een klusje is wat je zelf kunt doen of beter kunt laten doen?

Spider is trouwens alleen maar WA verzekert dus met de verzekering kan helaas niets geregeld worden.

Wie heeft er ervaring met het zelf vervangen van de ruit? Is het een makkelijk klusje of breekt de ruit erg snel?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Voorruit vervangen Spider

ma mei 31, 2010 19:41

maakt dat wat uit dan als deze ruit breekt? je wilt hem vervangen omdattie lelijk is, dus mag die ook best stuk lijkt me
breukrisico is niet heel erg groot
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

RE: Voorruit vervangen Spider

ma mei 31, 2010 20:33

Klusje valt enorm mee, heb het pas gedaan bij de mijne
chrome lijsten weghalen, rubber kapot snijden en dan pak je de ruit er zo uit.
de randen waar de ruit inlegt goed schoonmaken en van roest ontdoen en primer erover.
dan het rubber om de ruit heen en om de ruit aan de binnenkant een stuk draad of touw leggen en die laten kruisen aan de bovenkant.
dan het ruit met rubber en al erin leggen en langzaam het touw uit het rubber trekken en zo het rubber in de sponning trekken.
druk aan de buitenkant zachtjes de ruit aan en trek geleidelijk het touw eruit.

valt allemeel best mee, je bent langer bezig met het schoonmaken en invetten.
en idd, als je de ruit toch wilt vervangen maakt een basrt oid dergelijks ook niet uit.

succes
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Voorruit vervangen Spider

ma mei 31, 2010 21:21

Ok thanks voor de feedback, zal het tzt wel eens gaan proberen en inderdaad, de oude mag zeker kapot dus dat is het probleem niet.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Sandor Molmans
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 22:45

RE: Voorruit vervangen Spider

ma dec 27, 2010 13:28

Toch handig dit forum want wilde net dezelfde vraag gaan stellen. En kijk daar iemand is me net voor geweest. Ik heb zelf een spider uit 1976, Coda Tronca. Deze is gerestaureerd. Ik zet de originele ruit er terug in. Ik neem aan dat dit precies hetzelfde werkt. Toch nog even een paar vragen:

* Als het ruit er in zit moet dit nog afgekit worden?
Zo nee, dank je wel en kan ik gaan hobbyen // Zo ja zie onder :arrow:
* Welk type kit kan je daar het beste voor gebruiken.
* Hoe kan ik het beste met de kitspuit aan de gang gaan? Eerst kit in het rubber en dan het ruit erin en dan weer afkitten?

grt,

Sandor
Alfa(naat)

Spider 2000 veloce, 1976
156, 2.0 JTS, 2002

gehad
156 2.0 T-spark,1998
1e type 33 1.3 , 1985 GRIJS KENTEKEN
2e type 33 junior

rafael
Member
Member
Berichten: 165
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: Voorruit vervangen Spider

do dec 30, 2010 13:48

strip kun je beter pas verwijderen nadat de ruit uit de auto is. Anders gaat deze verbuigen en wordt ht erg lastig om deze terug te plaatsen.

Je hebt 2 man nodig om de ruit te demonteren. De ene duwt de ruit van binneuit met de voeten/handen naar buiten, de ander vangt de ruit op.
voor het erin plaatsen idem 2 man. Plaats strip voordat je de ruit terug zet (kan niet later). De ene duwt de ruit van buiten aan, en de ander trekt het rubber over het kozijn. Begin onder en boven en ga zo richting hoeken.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Voorruit vervangen Spider

do dec 30, 2010 15:14

En anders een keer oefenen met de oude ruit als je die er heel uit krijgt.
3M keeft een kabelglijmiddel, is op waterbasis. Gaat het plaatsen veel gemakkelijker.

http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... Q3K4DNG7gl

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Voorruit vervangen Spider

do dec 30, 2010 17:33

strip kun je beter pas verwijderen nadat de ruit uit de auto is. Anders gaat deze verbuigen en wordt ht erg lastig om deze terug te plaatsen.

Je hebt 2 man nodig om de ruit te demonteren. De ene duwt de ruit van binneuit met de voeten/handen naar buiten, de ander vangt de ruit op.
voor het erin plaatsen idem 2 man. Plaats strip voordat je de ruit terug zet (kan niet later). De ene duwt de ruit van buiten aan, en de ander trekt het rubber over het kozijn. Begin onder en boven en ga zo richting hoeken.
wat voor strip bedoel je? een spider heeft helemaal geen strip in het rubber, maar lijsten eromheen die het rubber aandrukken
ruit demonteren is heel goed alleen te doen, de manier die jij beschrijft levert gegarandeerd een gebarsten ruit op, gewoon rustig aan het rubber over de rand wippen en aandrukken zodat die niet terugfloept, vermijd hierbij spanning op de ruit, want dan barst die op zeker

ruit monteren doe ik ook alleen trouwens, zeker bij een spider is dat goed te doen, heel belangrijk is het om de ruit goed in het midden te leggen voordat je aan het touwtje begint te trekken om het rubber om de sponning te krijgen, ook hier weer, aandrukken zodat het rubber niet terugfloept

Pas als de ruit er mooi en netjes inligt, dan pas gaan kitten met ruitenkit, speciaal voor ruiten in rubber. overtollige kit wegvegen en inwassen met bijvoorbeeld wasbenzine
daarna de lijsten en het paravan weer monteren
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rafael
Member
Member
Berichten: 165
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: Voorruit vervangen Spider

vr dec 31, 2010 17:27

Graffiaturo,

Heb alleen ervaring met ramen van bertone´s. Heb het al meerdere keren (zo´n 10x) op deze manier gedaan zonder ruitbreuk. Ik ging ervan uit dat een spider hetzelfde systeem had. Blijkbaar niet. Dank voor de correctie.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Voorruit vervangen Spider

vr dec 31, 2010 17:34

Graffiaturo,

Heb alleen ervaring met ramen van bertone´s. Heb het al meerdere keren (zo´n 10x) op deze manier gedaan zonder ruitbreuk. Ik ging ervan uit dat een spider hetzelfde systeem had. Blijkbaar niet. Dank voor de correctie.
dan heb jij een keer of 10 een engeltje op je schouder gehad :wink: gelaagde ruiten kunnen maar errug weinig spanning aan.
bertone ruiten terugplaatsen is idd makkelijker met 2 man, maar is ook alleen goed te doen
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”