Pagina 1 van 1

156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: wo mei 05, 2010 23:34
door Stef33
De multiriem op mijn 156 2.0TS (2001) moet nodig vervangen worden en nu las ik hier laatst dat de krukaspoelie voor deze riem een rubber deel heeft dat wel eens stuk gaat, klopt dat? En is het verstandig deze dan maar gelijk (preventief) mee te vervangen? Kost toch weer 75 euro zo'n poelie.

En zijn er nog zaken om op te letten bij het vervangen van die poelie? Als ik het zo lees lijkt het alleen 4 boutjes los, poelie wisselen en boutjes weer vast op juiste moment.
En die riem spannen, alleen de veer van de spanner doet dat, dus geen afstelling of los/vast etc?

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: do mei 06, 2010 05:49
door Den
volgens mij laat je de poulie zitten en haar je de riem los door de spanner te ontspannen (ringsleutel er op en induwen) vervolgens de oude riem er af en nieuwe er op
De poulie zou ik lekker laten zitten
greetz
Den

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: do mei 06, 2010 06:55
door Engine
Die poulie hoeft voor het vervangen niet los, procedure zoals hierboven beschreven. Er zit inderdaad een demper in de poulie maar die gaat behoorlijk lang mee en is ALS ie stuk gaat makkelijk te vervangen.
De verhalen die je ziet over kapotte poulies zijn voornamelijk van de diesels. Daar heeft de demper het een stuk zwaarder. Dan nog; op mijn diesel ging de poulie pas stuk na 330.000km en 10jaar. Het is vooral de leeftijd die het hem dan doet lijkt het.

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: do mei 06, 2010 07:15
door WhizzMan
Je kan voor de zekerheid de poulie er wel even afhalen en inspecteren. Als je ziet dat het rubber uitgedroogd is en af aan het brokkelen is, kan je eventueel voor de zekerheid de poulie vervangen.

Let wel op, hij kan maar op 1 positie goed terug. Er zit een gaatje/pinnetje constructie op. Als je hem verkeerd terug zet krijg je een hard slingerende riem. De spanning wordt inderdaad puur door de spanner geregeld. Controleer zeker de spanner en de looprol. Als er speling op de lagers zit of ze lopen niet volledig stil, zou ik deze vervangen. Deze gaan veel vaker stuk dan die poulie, meestal vervang je ze preventief zelfs als ze nog goed voelen/klinken.

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: do mei 06, 2010 11:17
door Stef33
Riem + spanner + looprol vervangen was inderdaad de bedoeling.

Alleen las ik hier wat verhalen over defecte poelies dus ik vroeg mij af of het handig was die direct mee te nemen. Auto is van 2001 en heeft 170k op de teller, blok is bij 34k eens vervangen. Laatste facturen die ik er bij kreeg gingen terug tot 85k (gekocht bij 127k) en daar is geen multiriem of poelie op te vinden. Dus poelie zou 9 jaar oud en 170k kunnen zijn, maar het is natuurlijk geen diesel. Controleren is natuurlijk altijd goed, alleen als dan alles los ligt en het is weekeinde en je moet nog een poelie bestellen (tuynder heeft hem niet op vrd), keuzes ..... Bedankt voor de info zover in ieder geval.

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: do mei 06, 2010 12:54
door WhizzMan
De poulies zijn van alle 16V twinspark gelijk bij mijn weten. Als je het op zaterdag doet, is er vast een sloop te vinden die zo'n ding voor een tientje heeft liggen. De kans dat je poulie speling heeft is ook nog eens heel klein, dus ik zou zelf het risico wel durven nemen.

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: vr mei 07, 2010 16:39
door bertonejaap
Die van mij is ook van 2001 en heeft bijna 3 ton op de teller. Bij mijn weten nog nooit een poeli vervangen

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: di mei 18, 2010 01:34
door Stef33
OK, nieuwe riem, spanner en looprol zitten er op. Poelie nog wel even bekeken en gevoeld (niet losgehaald), niets aan te voelen dus in orde lijkt me. Wat zijn dat eigenlijk voor boutjes waar de poelie mee vast zit? Zag er niet uit als inbus of torx.

Was mijn eerste multiriem, eerder alleen maar V-snaren gedaan, dat was toch een stuk eenvoudiger. Nieuwe riem zat opgevouwen in een hoesje en voor je die bochtige riem tegelijk juist om alle rollen hebt liggen zonder dat ie weer ergens weg schiet ben je wel even bezig. En dan de spanner lostrekken en met de andere hand de riem er op? Met afhalen ging dat nog wel, maar op lukte toch alleen met assistentie. Om voldoende ruimte te hebben moet je toch behoorlijk aan de sleutel trekken, aan de onderkant van de auto (die eigenlijk niet hoog genoeg stond). Opleggen gaat juist weer makkelijkst van boven, als laatse over de looprol en die beide handelingen samen lukt toch niet alleen. Of is daar nog een trucje voor?

'T is ook een stuk duurder geworden dan een V-snaartje. Met riem, spanner en looprol zit je toch op zo'n 120 euro, snaartje zat onder de 10 euro. Bleek ook de looprol voor de 2.0 nog eens 50 euro te zijn ipv de 20 euro die de eerder per abuis aangeboden rol van een 1.8 zou kosten. Maar als het goed is zit dit ook weer wat langer en heb je geen last van gillende snaren. ;-)

RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: di mei 18, 2010 09:24
door giulia-tom
Begrijp ik nu dat de distributie afzonderlijk vervangen is mbt multirib en rollen?
Vreemd onderhoud... :?

Niet om te kraken maar alles ineens kost inderdaad meer maar dan ben je ook een tijd klaar...

Re: RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: di mei 18, 2010 09:29
door WhizzMan
OK, nieuwe riem, spanner en looprol zitten er op. Poelie nog wel even bekeken en gevoeld (niet losgehaald), niets aan te voelen dus in orde lijkt me. Wat zijn dat eigenlijk voor boutjes waar de poelie mee vast zit? Zag er niet uit als inbus of torx.

Was mijn eerste multiriem, eerder alleen maar V-snaren gedaan, dat was toch een stuk eenvoudiger. Nieuwe riem zat opgevouwen in een hoesje en voor je die bochtige riem tegelijk juist om alle rollen hebt liggen zonder dat ie weer ergens weg schiet ben je wel even bezig. En dan de spanner lostrekken en met de andere hand de riem er op? Met afhalen ging dat nog wel, maar op lukte toch alleen met assistentie. Om voldoende ruimte te hebben moet je toch behoorlijk aan de sleutel trekken, aan de onderkant van de auto (die eigenlijk niet hoog genoeg stond). Opleggen gaat juist weer makkelijkst van boven, als laatse over de looprol en die beide handelingen samen lukt toch niet alleen. Of is daar nog een trucje voor?

'T is ook een stuk duurder geworden dan een V-snaartje. Met riem, spanner en looprol zit je toch op zo'n 120 euro, snaartje zat onder de 10 euro. Bleek ook de looprol voor de 2.0 nog eens 50 euro te zijn ipv de 20 euro die de eerder per abuis aangeboden rol van een 1.8 zou kosten. Maar als het goed is zit dit ook weer wat langer en heb je geen last van gillende snaren. ;-)
Het heet RIBE, dat type sleutel. Het wordt ook gebruikt op de klepdeksel, carterpan en kopbouten en dergelijke.

Een multiriem omleggen is wel even wat puzzelen. Als je het vaker doet wordt je er steeds handiger in, maar met airco is het inderdaad geen grapje. Wat ik meestal doe is m'n ringsleutel er goed op zetten en de riem zonder te spannen zo ver mogelijk half op de rollen leggen. Je hebt dan net wat meer ruimte om hem over de laatste poulie te leggen en je kan de riem vast met de hand wat "spannen" zodat hij niet van de andere rollen en poulies afvliegt. Dan pas de spanner opspannen (riem ligt dan dus al over de spanner) en bij de laatste poulie beginnen met de riem er helemaal overheen leggen. Je kan dan eventueel even pauze houden om betere grip of een andere houding te krijgen.

Re: RE: 156 2.0TS krukaspoelie en multiriem

Geplaatst: di mei 18, 2010 09:43
door Stef33
Begrijp ik nu dat de distributie afzonderlijk vervangen is mbt multirib en rollen?
Vreemd onderhoud... :?
Klopt. Garage vond bij vervangen distributie dat de multiriem nog in orde was. Ik vond het ook vreemd om die niet gelijk mee te nemen, maar ik denk dat hij me inderdaad niet al te veel wilde afschrikken met de totaalprijs. En achteraf vervangen van de multiriem is nou ook niet zo heel veel meerwerk. Ik vind het wel prima zo: distributie wil ik toch liever niet (meer) zelf op straat doen en zo'n multiriem dat wil nog wel, en als je het zelf doet scheelt het toch behoorlijk in de onderdeelprijzen. En omdat ik de kap onder de motor er toch af moest hebben i.v.m. een koelwaterslangetje viel de hoeveelheid werk ook wel mee.