Vervangen drukgroep koppeling voldoende?
Geplaatst: vr apr 30, 2010 16:16
dag allen, eerst en vooral proficiat met het de site en het forum met een schat aan informatie. Graag zou ik jullie mening hebben over een probleem mbt mijn koppeling. Hopelijk kunnen jullie mij wat duidelijkheid brengen in volgende kwestie:
een paar weken geleden brak bij mijn 156 (sportwagon uit 2005, 89 000 km, 1.9 jtd 115pk) de veer van mijn koppelingspedaal af. Ik heb deze direct laten vervangen bij de dealer, en een goede week later kreeg ik opeens problemen bij het schakelen: met draaiende motor was het heel moeilijk om in versnelling te gaan. Dit wijst volgens andere topics in dit forum op een probleem met de hydraulica. Bij stevig optrekken op de autosnelweg die dag merkte ik echter ook dat de koppeling slipte (gas geven, toeren stijgen, geen versnelling, toeren vallen terug, dan normale versnelling). Slippen wijst normaal op een probleem met de koppelingsplaat. Bij verder nazicht bleek wel dat het koppelings pedaal soms in het midden van zijn slag bleef hangen. Deze eens met de hand helemaal tot boven trekken loste alle symptonen op voor een goede week, en de koppeling voelde ook zachter aan. Daarna begon het moeilijk schakelen en blijven steken geleidelijk aan opnieuw. Maar wel onvoorspelbaar, ene dag pakt de koppeling heel diep reeds, andere dag heel hoog. Slippen heb ik echter buiten die ene dag nooit meer duidelijk ervaren. Een paar dagen had ik last dat voor het starten het rempedaal helemaal vast zat tot de motor draaide, maar dat euvel is ook weer vanzelf verdwenen.
Nu is mijn vraag of al deze symptonen te wijten kunnen zijn aan enkel een versleten drukgroep? Of moet ik de koppelingsplaten ook laten vervangen? Mijn idee was om in fasen te werken in de hoop de exacte oorzaak te kunnen vinden en kosten te kunnen sparen: vandaag had ik een afspraak bij de dealer om enkel de pomp aan het pedaal te vervangen. De arbeidskosten hiervan zijn namelijk zeer beperkt, en misschien zou dit al het probleem oplossen. Daarnet kreeg ik echter telefoon van de dealer met de melding dat ze de pomp vervangen hadden, hij nog steeds zwaar koppelde en dus de platen ook vervangen moeten worden. Ook beweerde men dat de nieuwe pomp laten zitten op een versleten koppeling als gevolg zou hebben dat deze binnen een maand weer kapot zou gaan. Dus heeft men deze nieuwe pomp weer verwijderd om mij nutteloze kosten te besparen, en hebben ze een offerte opgemaakt om ineens alles te vervangen (pomp aan het pedaal, pomp aan de bak, en koppelingsplaten) voor ongeveer 1200 euro.
Ik zou dan ook graag eens de mening van mensen meer technische kennis van zaken hebben alvorens tot deze herstellingen over te gaan.... Versleten koppeling op 89 000 km lijkt mij nogal vreemd. Tevens heb ik ook vraagtekens bij het verhaal van het terug wegnemen van de pomp aan het pedaal omdat deze anders binnen de maand stuk zou gaan....
een paar weken geleden brak bij mijn 156 (sportwagon uit 2005, 89 000 km, 1.9 jtd 115pk) de veer van mijn koppelingspedaal af. Ik heb deze direct laten vervangen bij de dealer, en een goede week later kreeg ik opeens problemen bij het schakelen: met draaiende motor was het heel moeilijk om in versnelling te gaan. Dit wijst volgens andere topics in dit forum op een probleem met de hydraulica. Bij stevig optrekken op de autosnelweg die dag merkte ik echter ook dat de koppeling slipte (gas geven, toeren stijgen, geen versnelling, toeren vallen terug, dan normale versnelling). Slippen wijst normaal op een probleem met de koppelingsplaat. Bij verder nazicht bleek wel dat het koppelings pedaal soms in het midden van zijn slag bleef hangen. Deze eens met de hand helemaal tot boven trekken loste alle symptonen op voor een goede week, en de koppeling voelde ook zachter aan. Daarna begon het moeilijk schakelen en blijven steken geleidelijk aan opnieuw. Maar wel onvoorspelbaar, ene dag pakt de koppeling heel diep reeds, andere dag heel hoog. Slippen heb ik echter buiten die ene dag nooit meer duidelijk ervaren. Een paar dagen had ik last dat voor het starten het rempedaal helemaal vast zat tot de motor draaide, maar dat euvel is ook weer vanzelf verdwenen.
Nu is mijn vraag of al deze symptonen te wijten kunnen zijn aan enkel een versleten drukgroep? Of moet ik de koppelingsplaten ook laten vervangen? Mijn idee was om in fasen te werken in de hoop de exacte oorzaak te kunnen vinden en kosten te kunnen sparen: vandaag had ik een afspraak bij de dealer om enkel de pomp aan het pedaal te vervangen. De arbeidskosten hiervan zijn namelijk zeer beperkt, en misschien zou dit al het probleem oplossen. Daarnet kreeg ik echter telefoon van de dealer met de melding dat ze de pomp vervangen hadden, hij nog steeds zwaar koppelde en dus de platen ook vervangen moeten worden. Ook beweerde men dat de nieuwe pomp laten zitten op een versleten koppeling als gevolg zou hebben dat deze binnen een maand weer kapot zou gaan. Dus heeft men deze nieuwe pomp weer verwijderd om mij nutteloze kosten te besparen, en hebben ze een offerte opgemaakt om ineens alles te vervangen (pomp aan het pedaal, pomp aan de bak, en koppelingsplaten) voor ongeveer 1200 euro.
Ik zou dan ook graag eens de mening van mensen meer technische kennis van zaken hebben alvorens tot deze herstellingen over te gaan.... Versleten koppeling op 89 000 km lijkt mij nogal vreemd. Tevens heb ik ook vraagtekens bij het verhaal van het terug wegnemen van de pomp aan het pedaal omdat deze anders binnen de maand stuk zou gaan....