Pagina 1 van 1

toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 11:23
door Dyon
Hallo ik weet dat ik de stappenmotor moet schoonmakenn maar kan iemand mij vertellen waar ik die kan vinden en hoe die eruit ziet bij een alfa 146 1.6 boxermotor. En waar kan ik de sensor vinden die ervoor zorgt dat de fin aanslaat.

Alvast bedankt

Re: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 11:41
door Alfa4ever
Een stappenmotor zal je niet vinden, wel een luchtschuif. Ziet eruit als een aluminiumkleurige ton met een stekker aan de ene zijde en een luchtslang aan de andere zijde. De luchtschuif zit boven/bij het gasklephuis.
De schakelaar van de fin zit links onderin de radiateur bij de lijnmotoren, grote kans dat die bij jou op dezelfde plaats zit.

RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 11:54
door duke
Je zal waarschijnlijk de luchtmassameter bedoelen of ook wel de MAP sensor genoemd. Deze kan inderdaad de boosdoener zijn van een onregelmatig toerental. Het kan goed zijn dat de weerstanden vervuild zijn. Normaal worden die schoongebrandt door er een stroom door te sturen, maar na verloop van tijd worden die toch vervuild. Of is het luchtslangetje niet gescheurd, zodat hij valse lucht zuigt? Ook al gedacht aan de stationair regeling?

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:01
door Alfa4ever
@Duke

Een MAP sensor is geen luchtmassameter. Hij meet de druk wat icm het toerental omgerekend kan worden naar luchtmassa. Een luchtmassameter meet direct het luchtmassadebiet.
De eerste generatie luchtmassameters hadden inderdaad een weerstanddraad die schoon gebrand werd. Een MAP sensor heeft dit niet.
Stationair regeling heeft hij inderdaad aan gedacht, dat bedoeld hij met stappenmotor.

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:19
door duke
@Duke

Een MAP sensor is geen luchtmassameter. Hij meet de druk wat icm het toerental omgerekend kan worden naar luchtmassa. Een luchtmassameter meet direct het luchtmassadebiet.
De eerste generatie luchtmassameters hadden inderdaad een weerstanddraad die schoon gebrand werd. Een MAP sensor heeft dit niet.
Stationair regeling heeft hij inderdaad aan gedacht, dat bedoeld hij met stappenmotor.
Een MAP sensor is dus een onrechtstreekse luchtmassameter :mrgreen:
Als je spreekt over een stappenmotor, heeft die auto dan al 'Drive by wire' ? Ik dacht van niet. Een stappenmotor zal er dus niet opzitten.

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:27
door Alfa4ever
Een MAP sensor is dus een onrechtstreekse luchtmassameter :mrgreen:
Ja zo zou je het op kunnen vatten ;)
Die auto heeft idd geen drive-by-wire. Een stappenmotor zit er idd niet op. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar in lekentaal wordt de stationair luchtschuif helaas regelmatig een stappenmotor genoemd. Klinkt interessanter ofzo? ;)

RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:33
door duke
Tja, ik noem het rempedaal soms ook gaspedaal :schrik:
Nee, effe serieus. Ik denk dat die benaming komt van het feit dat de stationair regeling constant zit bij te sturen om het toerental constant te houden of in functie van de temperatuur te regelen. Een stappenmotor heeft ook vaak die functie, denk dan maar aan toerenteller.

RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:37
door Dyon
Bedankt voor de reactie`s ik begrijp dus dat ik geen stappenmotor heb maar een lucht schuif die zal ik vanmiddag dan maar eens gaan na kijken en schoonmaken. Of heb er nog iemand een ander idee wat ik kan doen. Het gaat er dus om dat bij het afremmen soms me toerental even op 2000 toeren blijft hangen en bij stationair de toeren schommelt tussen de 1000 en 1500 toeren. Ik hoor het graag. En wat betrft die vin die wil dus niet meer aanslaan iemand een idee wat ik allemaal kan nakijken.

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:46
door duke
Bedankt voor de reactie`s ik begrijp dus dat ik geen stappenmotor heb maar een lucht schuif die zal ik vanmiddag dan maar eens gaan na kijken en schoonmaken. Of heb er nog iemand een ander idee wat ik kan doen. Het gaat er dus om dat bij het afremmen soms me toerental even op 2000 toeren blijft hangen en bij stationair de toeren schommelt tussen de 1000 en 1500 toeren. Ik hoor het graag. En wat betrft die vin die wil dus niet meer aanslaan iemand een idee wat ik allemaal kan nakijken.
Dan zou ik zeker de luchtslang eens controleren van de luchtmassameter. Misschien dat daar een scheurtje inzit.

voor de ventilator: werkt de fanmotor nog? Zet daar eens rechtstreeks 12 v op. Als hij dan draait dan zit het probleem in de aansturing van de motor of een massafout.

RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:51
door Dyon
Waar kan ik die luchtmassameter vinden? Je zou me daar ernorm mee helpen als ik wist waar die zat en hoe het eruit ziet

Alvast bedankt

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:51
door Alfa4ever
Ik denk dat die benaming komt van het feit dat de stationair regeling constant zit bij te sturen .
Zoiets zou kunnen ja. Of, de mono-jetronic bijvoorbeeld heeft een dmv een electromotor verstelbare gasklepaanslag. Of dit een stappenmotor of een gewoon motortje is weet ik niet, maar wellicht komt daar de benaming vandaan.

@Dyon
Begin idd eerst maar eens met het reinigen van de luchtschuif en controle van slangen. Wat de fin betreft, ik neem aan dat je de zekeringen gecontrolleerd hebt. Verbind dan de stekker van de schakelaar door. Als de fan gaat draaien is de schakelaar defect. Gaat hij niet draaien is of de fan defect of heb je een draadbreuk.
Bij een latere 146 heb ik eens een gesmolten stekker gezien. Bovenop de windtunnel zit een weerstandblok voor variabele fansturing. Een van de stekkers daarvan was gesmolten en de draad gebroken. Kijk maar eens of dat er bij jou ook op zit.

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 12:56
door Alfa4ever
Jouw 146 heeft geen luchtmassameter maar een map sensor. Deze zit of in de computer geintegreerd of los in de motorruimte.

RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 13:09
door Dyon
Nou ik ga vanmiddag alles maar even nalopen of het lukt weet ik niet maar ik denk dat ik nu wel genoeg gehoord heb. Ik zal het jullie laten weten hoe het afgelopen is.

Bedankt voor alle reactie`s

Re: RE: toerantal onregelmatig

Geplaatst: zo jan 09, 2005 13:28
door Alfa4ever
@Dyon

Ik lees net dat je boxer van '96 is. Die heeft als het goed is het Multec injectiesysteem. Van dat syssteem weet ik niet zeker of die een luchtschuif heeft of een verstelbare gasklepaanslag. Dat zie je dan snel genoeg. Aan de stelinrichting van zo'n verstelbare gasklepaanslag valt weinig te reinigen in elk geval. Mogelijk kan hij wel ingeleerd worden bij de dealer.

Succes ermee!