Pagina 1 van 2

Oliedruk Bertone

Geplaatst: di apr 06, 2010 21:08
door De Block
Heb er eigenlijk niet heel erg op gelet in het verleden, maar het beestje begint wat meer olie te verbruiken; de oliedruk.

Bij warme motor stilstaand bij het stoplicht en gasgevend, gaat de druk kurig en snel van 40 naar 80.

Op de snelweg met 140 kmh staat de druk op +/- 50/60 en zakt bij extra gas geven. Hoort dit?

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: di apr 06, 2010 22:53
door Stefan Elshout
Oliedruk en olieverbruik staan eigenlijk los van elkaar.
Hij hoort niet minder te worden wanneer je meer gas geeft, maar dan denk ik eerder aan een overdrukventiel dat open gaat waardoor hij zijn overtollige druk opeens ergens moet lozen en daarom iets zakt

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: za apr 10, 2010 09:25
door De Block
Als ik het gas echt in trap op de snelweg, zakt de drukmeter naar nul....

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: za apr 10, 2010 10:37
door cor
Zou andersom moeten werken...is er ooit een andere ingezet? Dacht dat er verschil zat tussen een Jaeger en Veglia, moeten matchen dus.
Bij een niet matchende benzinemeter (Veglia vlotter/Jaeger benzinemeter v.v.), gaat dat ook ongeveer zo.

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: za apr 10, 2010 15:12
door De Block
En als het nou eens niet de meter is......?

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: za apr 10, 2010 15:44
door cor
Sorry, ik bedoelde de oliedrukschakelaar (type Jaeger of Veglia) op het blok. Misschien is daar ooit een andere, niet matchende met je meter in het dashbord, op geschroefd..

Re: RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: za apr 10, 2010 21:55
door Stefan Elshout
En als het nou eens niet de meter is......?
Dan heb je een probleem en krijg je lagerschade, slijtage aan nokkenaslagers enz enz.
Kan haast niet missen dat het iets met de meter is. Meer toeren is meer olie pompen is hogere druk.... spelingen van alle onderdelen blijven (nagenoeg) hetzelfde, dus er moet haast wel een hogere druk zijn bij hogere toeren ook al geeft de meter aan van niet. Controle van de werking van het overdrukventiel/overdrukklep is misschien niet onverstandig, oliefilter misschien ook, al lijkt het me onwaarschijnlijk.
Je kan het beste even een mechanische meter erop zetten en kijken wat er gebeurd, of de originele zender controleren/eiken/repareren.

Oliedruk problemen is niet iets van..... ik kijk er over een paar weken wel naar, dus als je het niet vertrouwd even grondig uitzoeken wat er mis is, voor het geval dat er inderdaad echt iets aan de hand is.

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: zo apr 11, 2010 09:59
door WhizzMan
Ik heb van iemand die vaker aan jouw auto sleutelt al gehoord dat je onderblok de nodige TLC behoeft en dat was een jaar geleden. Ik vermoed dat het geen kwaad kan om niet alleen je oliedrukmeter maar de rest van het gebeuren ook in een keer goed aan te pakken. Zeker met de kilometers die jij maakt en de hoeveelheid pretpedaal die je er bij gebruikt wil je gewoon een goed stuk techniek in het vooronder.

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 08:20
door De Block
Waar zit de overdruk klep...?

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 12:47
door vV
in de oliepomp.

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 14:02
door De Block
Kleine wandeling naar de Bertje die hier bij een klant lekker in het zonnetje staat en ff de workshop onder de stoel vandaan plukken (Hela! Daar was sleuteltje 10! ;-) ).

Gevonden. Vraag is of het de overdruk klep kan zijn. Normaal, rustig gebruik van de auto lijkt het redelijk goed te gaan.Bij horgere toeren valt de meter terug. Bij echt hoge toeren op de snelweg gaat hij naar 0...

Afbeelding

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 15:17
door vV
krukasplug?

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 15:24
door De Block
Gaan we schelden? ;-)

Krukasplug, hoe bedoel U? Weet niet wat het is, maar heb wel een vermoeden. Dat die stuk of foetsie zou zijn of zo?

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 15:50
door WhizzMan
Bij een nord is het niet ongewoon dat er pluggen uit de krukas los schieten die de inwendige oliekanalen in die krukas afdoppen. Die kanalen zijn geboord nadat er gegoten is en omdat je niet om een hoekje kan boren, moeten er dus doppen in om wel om een kanaal te maken wat wel om hoekje gaat. Hoe meer toeren je draait, hoe harder de olie dan naar buiten wordt geslingerd en hoe lager je oliedruk gaat zijn.

Of dit de oorzaak is durf ik geen uitspraak over te doen, maar het lijkt me wel een mogelijke uitleg.

RE: Oliedruk Bertone

Geplaatst: ma apr 12, 2010 15:54
door De Block
Daar kom je dus alleen achter als je je blok uit elkaar trekt...