Pagina 1 van 1
Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: za apr 03, 2010 21:00
door juulke
Het heeft een tijdje geduurd maar als het goed is komt op kortere termijn mijn TS in de Giulia te liggen. (Ik moet wel want de auto moet mee met de buitenlandrit en er zit nog geen moter in).
Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een Bosch electronische ontsteking zoals beschreven in het boek van Jim Kartalamakis?
Ik heb ter lering en vermaak reeds een uitgesleten Bosch verdeler uit elkaar getrokken en gekeken hoe ik dat met de geo driehoek moet doen. Blijft over het geklooi met de veertjes, wie heeft hier al welke veertjes voor gebruikt (met goed resultaat).
Ciao,
Juulke
Re: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: zo apr 04, 2010 10:19
door GiuliaReis
ombouwen van een Bosch electronische ontsteking zoals beschreven in het boek van Jim Kartalamakis?
Kun je hier wat meer over kwijt? Details?
RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: zo apr 04, 2010 11:21
door juulke
Ik wil niet respectloos lijken maar iemand die deze vraag niet snapt kan mij helaas ook niet helpen.
Het komt erop neer dat als je een TS naar carbs ombouwd je toch op een of andere manier 8 bougies moet zien te laten vonken.
Dit kan door twee electronische ontstekingen Bosch of Marelli aan elkaar te knopen.
Feit is dan dat deze ontstekingen de verkeerde ontstekingscurve's hebben voor deze toepassing.
Bij een Bosch kun je hieraan een beetje klooien door de maximale vervroeging te begrenzen en door andere veertjes te plaatsen.
Dit is deels beschreven in het boek van Jim K.
Veel trie and error werk, vandaar dat ik wilde weten of iemand het wiel al heeft uitegvonden.
Ciao,
RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: zo apr 04, 2010 12:52
door giuliettaevo
Re: RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: zo apr 04, 2010 13:13
door yuri 75 V6
Ik wil niet respectloos lijken maar iemand die deze vraag niet snapt kan mij helaas ook niet helpen.
Het komt erop neer dat als je een TS naar carbs ombouwd je toch op een of andere manier 8 bougies moet zien te laten vonken.
Dit kan door twee electronische ontstekingen Bosch of Marelli aan elkaar te knopen.
Feit is dan dat deze ontstekingen de verkeerde ontstekingscurve's hebben voor deze toepassing.
Bij een Bosch kun je hieraan een beetje klooien door de maximale vervroeging te begrenzen en door andere veertjes te plaatsen.
Dit is deels beschreven in het boek van Jim K.
Veel trie and error werk, vandaar dat ik wilde weten of iemand het wiel al heeft uitegvonden.
Ciao,
Rob wil denk ik weten wat Jim K dan precies heeft geschreven zodat hij er iets zinnigs over kan zeggen, hij zal wellicht het boek niet hebben? Zonder verdere info over het systeem is het moeilijk helpen natuurlijk

RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: zo apr 04, 2010 15:23
door GiuliaReis
Idd Yuri, Juulke bedankt voor de uitleg.
RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: ma apr 05, 2010 16:05
door bralfa
ik
Heb de maximale verdraaiing beperkt dmv. een laspit. Veren heb ik volgens mij niet meer hoeven te veranderen. Gemeten op verdeler testapparaat.
Verdelerkap van een nissan prairie gebruikt. Hiervoor een pasbus en een baseplate gemaakt. Tevens een deel van het verdelerhuis iets verjongt.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0 Hier misschien nog wat info welke zinvol voor je is.
RE: Bosch ontsteking ombouwen voor TS volgens Jim K.
Geplaatst: di apr 06, 2010 21:59
door juulke
@Bralfa Ok, zal eerst de vervroeging maar eens gaan beperken en met dezelfde veertjes proberen. Ik wil eventueel in een later stadium naar iets moois ombouwen maar dat kost gewoon allemaal meer geld.
Ik ben een beetje huiverig om zo'n "zware" 8 voudige verdeler om te bouwen. Heb reeds twee maal eerder meegemaakt dat de Bosch verdeler op een gegeven moment te veel speling op de as had. Extra gewicht bovenin en dan misschien ook nog niet helemaal geblanceer zal hem geen goed doen.