Pagina 1 van 1
Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: ma mar 22, 2010 20:12
door Wim Poirters
Na goed geholpen te zijn met mijn beschadigde oliepomp, heb ik nog een vraag.
Nu mijn carterpan er toch af is, kreeg ik de vraag over de staat van mijn drijfstang lagers.
Hoe kan ik zien of deze aan vervanging toe zijn en zoals ik het nu zie zijn dit alleen 2 bouten per drijfstang losdraaien en ik pak ze eraf?
Zodra ik deze heb verwijderd kan ik natuurlijk meten en zien of de astappen op de krukas nog voldoen en vormvast zijn.
Wie zou mij nog kunnen helpen aan:
1: de maten met toegestane tolerantie gebied voor de krukas tap?
2: werkwijze om de nieuwe lagerschalen te monteren cq. aandraaimomenten?
3: als ze versleten zouden zijn, wat betekend dit dan voor andere lageringen in het blok?
Alvast bedankt, Wim
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: ma mar 22, 2010 21:12
door giardinetta
De drijfstanglagerspeling is0.026tot 0.058mm ondermaat is 0.026tot 0.068mm
Aanhaalmoment is 44-49 NM
Er staan vaak nummers op de lagerschaal waar een revisie bedrijf het type kan afleiden of kleurcodering.
Ik zou zeker even kijken nou je het toch los hebt want het is zo klaar.
Niet met je vingers aan het lageroppervlak komen anders ontvetten met remmenreiniger en voor montage olie op de lagerschalen aanbrengen.
Lagerschalen in dezelfde positie aanbrengen en na montage starten zonder bougies tot je oliedruk hebt en dan deze weer monteren.
Succes ermee.
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: ma mar 22, 2010 22:36
door WhizzMan
Als de krukas-tappen nog mooi glimmen en niet gekrast zijn, kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat ze de krukas nog goed is. Bij mijn weten staan op de boxer met rode of blauwe verf (heeeel moeilijk te zien soms) stippen op de krukas om de originele maat lager aan tegeven. Als de lagers er niet gekrast uit zien en egaal van kleur zijn, zou ik ze zelf niet vervangen. Bij twijfel zou ik vooral foto's op het internet gaan opzoeken van goede en foute schalen, na een aantal voorbeelden zie je al snel wat er bedoeld wordt en hoe het er uit hoort te zien.
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: di mar 23, 2010 20:26
door Wim Poirters
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: di mar 23, 2010 21:55
door giardinetta
Als ik op de foto's af ga lijkt het mij dat je krukas helaas gevreten heeft en dus geslepen moet worden.
Ik denk dat nieuwe lagers er weer snel net zo uitzien maar het is niet zo'n duur gokje om te proberen.
Succes
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: di mar 23, 2010 21:59
door ravado
reinig ze even met remmenreiniger en maak dan nog eens foto's. Het lijkt er op dat er schade is maar ik kan het met al die olie niet zo goed zien. Misschien vertekend de foto wel enorm.
kun je met je met je nagel de krassen in de krukas voelen?
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: di mar 23, 2010 23:13
door bert308
Je had een gebroken oliepomp aanzuiging, waarschijnlijk zijn bij het breken metaaldeeltjes vrijgekomen en opgezogen en door de krukas lagers gepompt, vandaar die kraasen. Ik ben geen deskundige maar heb dit wel eens meegemaakt, ik denk dat de krukas op zijn minst gepolijst moet worden om de scherpe randjes van de krassen te verzachten. Dat betekend uitbouwen en naar een revisiebedrijf brengen ter beoordeling. Ik had eens een Lancia Beta krukas laten slijpen had schade op 1 kruktap maar achteraf is het eenvoudiger en goedkoper om een andere krukas of beter nog onderblok te zoeken zeker voor een boxer, er zijn er nog genoeg en goedkoop.
Je zou kunnen gokken en alleen nieuwe lagerschaaltjes monteren, misschien dat 1 of 2 krassen per kruktap niet zo erg is, er blijft nog genoeg dragende oppervlakte over?
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: wo mar 24, 2010 07:17
door WhizzMan
Ik meen me te herinneren dat boxerkrukjes niet te slijpen waren omdat de harding er dan eerst af moet en er na het slijpen weer gehard moet worden. Dat is een erg duur proces. Polijjsten is te proberen, maar hoe goed je kruk daarna nog is? Ik zou toch gaan kijken naar een andere krukas, dat gaat je allicht minder kosten.
Hoe zien de andere lagers in je blok er uit? Ik zie een boel ingebedde deeltjes in je lagerschalen, die deeltjes zijn je hele blok doorgepompt dus je oliekanalen die naar de nokkenassen en dergelijke lopen zullen ze ook in gezeten hebben. Ik zou in ieder geval de boel voor zover mogelijk uit elkaar halen en doorblazen/spoelen.
RE: Drijfstanglagers controleren / vervangen Alfasud 1.5ti
Geplaatst: wo mar 24, 2010 20:49
door Wim Poirters
Bedankt voor de goede antwoorden. Ik zal morgen de andere schalen ook los halen en bekijken hoe deze zijn. Ff krukas reinigen met remmenreiniger en nieuwe fotos maken.
Zal ook ff voelen of de krassen bramen hebben. Er lag inderdaad was metaal gruis in de pan!
Weet iemand nog een goed passend blok tekoop, kan ik deze later reviseren?
BEDANKT!