Pagina 1 van 2

Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: za feb 27, 2010 21:42
door Bertoontje
Beste forummers,

Zoals enkele wellicht weten ben ik al een tijd bezig met een complete restauratie van een Bertone. Zie ook mijn website ;)

Het einde van de restauratie begint nu te naderen...dat heet...ik wil over drie maanden op de weg kunnen brommen ;) De volgende uitdaging die ik heb is het opbouwen van de motor. Alle maten zijn netjes opgemeten door een specialist en alles valt netjes binnen de officiele waarden. De onderdelen zijn dan ook allemaal besteld....btw da's een rip uit mijn lijf :shock: Maar oke....om de motor correct op te bouwen heb ik toch een handleiding nodig. ik heb daarom enkele boeken geraadpleegd en getracht om een duidelijke handleiding te maken.

De handleiding heb ik op mijn website gezet en kun je hier downloaden

Om kort te gaan.... Ik hoop dat enkele specialisten of leden die vaker met dit bijltje hebben gehakt de handleiding eens kunnen doorlezen en waar nodig opmerkingen maken.
-Ben ik iets vergeten?
-Is de volgorde correct?
-Zijn er valkuilen?
-Hebben jullie nog extra "tips and tricks"?
Het zou mooi zijn als dit een complete handleiding zou worden waar eenieder iets aan heeft! en dit topic tot een "sticky" kunnen opwaarderen

Alvast bedankt ....enneh schiet maar raak he ;)

Bertoontje

Note: Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor het wel/niet correct zijn van de handleiding. Enkel en alleen de gebruiker van deze handleiding is aansprakelijk voor correcte montage...het is dus ALTIJD zaak je ervan te overtuigen dat deze handleiding correct is!! .....zoals je eigenlijk met iedere handleiding je eigen gezonde verstand moet gebruiken :wink:

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 10:59
door Bertoontje
een tijd geleden is er hier een project geweest van motor opbouw. Ik kan hem helaas nergens terugvinden.

Ik kan me nog herinneren dat de motor na een korte loop problemen heeft gehad nadat een schroefje in de aanzuiging naar binnen is geglipt. Weet iemand waar dit topic staat?

ps...jammer dat we in dit forum niet een persoonlijke favorietenlijstje hebben...het is soms vreselijk zoeken :twisted:

Re: RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 11:06
door Dominic
een tijd geleden is er hier een project geweest van motor opbouw. Ik kan hem helaas nergens terugvinden.

Ik kan me nog herinneren dat de motor na een korte loop problemen heeft gehad nadat een schroefje in de aanzuiging naar binnen is geglipt. Weet iemand waar dit topic staat?

ps...jammer dat we in dit forum niet een persoonlijke favorietenlijstje hebben...het is soms vreselijk zoeken :twisted:
Stuur Bertone Bianco ff een peebee

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 11:20
door Bertoontje
Thanks...heb hem gevonden

Klik hier voor het linkje

Die ga ik eens goed doorspitten!

Overigens opmerkingen op mijn huidige handleiding blijven welkom he ;)

Ciao!!

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:32
door Bertoontje
Hoe moeten de Axiaallagers zitten...moeten de oliegroeven naar de krukas wijzen?

Re: RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:44
door pieter van baalen
Hoe moeten de Axiaallagers zitten...moeten de oliegroeven naar de krukas wijzen?
daar heb ik toen ook mijn vraagtekens bij gezet ik weet niet meer zeker hoe ik ze gezet heb toen dus doe daar maar ff geen uitspraak over omdat je er dan toch niks aan hebt...

wel heb ik nog een tip.

misschien wist je hem al, maar die 2 rubber staafjes zijn een hel om erin te krijgen bij de lagerkap vliegwiel zijde ik kreeg toen ook de tip dit met pakking kit op te vullen. dicht beter af en is makkelijk te doen gewoon goed onderin duwen en opvullen. wel ff de tijd geven om te drogen :wink:

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:48
door Bertoontje
@Pieter van Balen

Thanks!

In het DOHC boek staat dat ook van die rubberen proppen. Het zou ook een veelvuldig voorkomende lekkage zijn. Een tip die in dat boek wordt gegeven is idd opvullen met sealant. Dicht beter af en is makkelijker te plaatsen. Je moet dan alleen oppassen dat je geen sealant op je krukas krijgt....maar dat spreekt eigenlijk voor zich ;)

Re: RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 12:52
door pieter van baalen
@Pieter van Balen
wie is dat?..... :whistle:

maar valt goed mee hoor heb bij mij van die blauwe kit van loctite gebruikt, heb trouwens niet gezien waar je vandaan komt maar heb ook een perfect hulp stuk voor de achterste krukas poelie liggen. mocht je het willen gebruiken.

heb je ook alles nw incl kettingen?

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 13:04
door Bertoontje
ehmehm...slip of the keyboard :whistle:

Ik kom uit de buurt van maastricht...dat moet kortbij zijn als jij uit "mijn schuur" komt :mrgreen:

achterste krukaspoelie? Je bedoeld de polie waar de v-snaar over loopt. Je bedoeld een tool om de krukas vast te zetten? Daar moet ik nog wat op verzinnen. Bij het loshalen heb ik de krukas intern geblokkeerd...dat ging op zich goed.

Heb zowat alles nieuw:

zuigers
cilinders
alle lagers, ook axiaal lagers
kettingen
koperen schijfje bij timinggears
borgplaatjes
rubbertjes, pakkingen
oliepomp
waterpomp
benzinepomp
verdeler kap, condensator van verdeler en contactpunten
bougiekabels
bobine
dynamo met regelaar
....dan heb ik het wel zo'n beetje in vogelvlucht geloof ik.

startmotor werkt naar behoren dus is niet vernieuwd

het is niet voor niets een bak met geld :roll: maar oke...dit doe je als het goed is maar eenmalig he ;)

enige wat ik niet heb besteld zijn de bouten en moeren van de drijfstangen....ik lees her en der dat het verstandig is om deze altijd te vervangen. Morgen maar eens met bredevoort aan de lijn hangen

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 13:24
door pieter van baalen
:oops:

bedoelde achterste krukas kering... foutje 8)

en zelfde als ik met mijn 1600 gedaan heb dus ik heb alleen de bussen gehoont en de zuigers gereinigd en voorzien van nw zuigerveren... plus de zelfde lijst als jij.

en dan uiteindelijk....

Afbeelding

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 13:46
door Bertoontje
Enkele vragen die ik op dit moment heb:

-Axiaallagers: hoe moeten deze zitten? Oliekanaal richting krukas?
-Plaatsing cilinders: als de cilinders worden geplaatst. Hoe ver moeten deze worden ingeschoven? Moeten ze uiteindelijk exact gelijk liggen aan de bovenkant van het blok of moeten zie iets (minimaal) uitsteken waarna later de kop alles op zijn plek duwt?

wie owie?!

Ciao!

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 13:49
door pieter van baalen
cilinders schuif je er gewoon in met de hand tot ze niet verder kunnen. beetje vasaline (zuur vrij) op de O-ring en de kop drukt ze voor de rest aan...

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 14:00
door Bertonebianco
"Axiaallagers met de olie groeven naar de krukas gericht"

Dat is het antwoord dat ik destijds in mijn topic kreeg op dezelfde vraag



succes



eric

Re: RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 14:07
door pieter van baalen
"Axiaallagers met de olie groeven naar de krukas gericht"

Dat is het antwoord dat ik destijds in mijn topic kreeg op dezelfde vraag



succes



eric
dat staat mij ook bij ja....

RE: Handleiding motoropbouw 105 serie

Geplaatst: zo feb 28, 2010 14:27
door Bertoontje
thanks....ik zie het net ook zo in de owners workshop manual staan :D

overigens zie ik een voor mij vreemd voorkomende procedure voor het vastzetten van krukas en drijfstangen. In de owners workshop manual staat het volgende bij "refitting":

lagerschalen in olie zetten (ook axiaallagers)
plaats de krukas
plaats de lagerkappen
draai de moeren hand vast
zet ze op torque.....blablabla

en nu komt het....

controleer de lagerkap speling door een moer los te draaien
de speling moet liggen tussen .08 en .10mm
polijst de aanligvlakken als de speling groter is?!

Maar ehm.... we hebben toch bij de inspectie alles opgemeten om te kijken of alles rond is...binnen de limieten ligt etc...als we daar gaan polijsten en of schuren dan veranderd de diametermaat toch? En verder als je alles op torque zet hebben we deze speling toch niet...dus waarom is deze van belang?

In het DOHC boek wordt hier niets over vermeld...?!

Wie kan de zin hiervan verklaren...mij is ie niet duidelijk helaas :(