Pagina 1 van 2

Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: zo feb 14, 2010 16:09
door cuoresportivo33
Ik ben voor mijn 105 ombouw een twinspark blok van een 75 aan verbouwen.

Gezien het feit dat de krukas van een gat voorzien moest worden voor een toplager, ligt de krukas er momenteel uit. Een goed moment om gelijk alle lagerschalen te vervangen.

Nu weet ik alleen niet welke maat ik moet bestellen. Op ebspares verkopen ze standaard, 0.01 en 0.02 overmaat.

Op de krukas vind ik zo direct geen markeringen. Op de oude lagerschalen wel. Op de 3 brede krukasschalen staat 6666, op de 2 smalle 6667

Op alle drijfstanglagers staat CB 1190P, CL 112. daarvaan zijn er een paar met de aanduiding 8A, 8B en 7J.

Iemand enig idee?

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: ma feb 15, 2010 09:31
door Rob75
Ik heb bij mijn 75 2.0 carbs blok uiteindelijk maar besloten om de krukas naar een revisiebedrijf te brengen en daar de kruktappen te laten meten. Daar hebben ze meteen de as nagekeken en de nieuwe lagers op maat besteld.
Het is lastig om de info van de lagers af te halen anders dan dat het de lagers zijn van Clevit.
Volgens het WPB zouden er kleuren op de krukas moeten staan, maar die zijn na een aantal jaren wel weg.

Succes,

Rob

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: ma feb 15, 2010 11:26
door DJ
Precies, gewoon meten of laten meten. De enige methode om zeker te zijn dat je straks de juiste lagerschalen en speling hebt.
Als je het netjes wil doen bij opbouwen plastigauge gebruiken om de speling te controleren. Kan het revisiebedrijf je wel leveren.

Gr DJ

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: zo feb 21, 2010 16:22
door cuoresportivo33
Ik heb met een micrometer de krukastappen opgemeten.

De drijfstangtappen hadden allemaal een maat van 49,990 mm. (Dus een speling van 0.010 mm?)

De krukastappen hadden een maat tussen de 59,970 (0.030) en 59,960 (0.040) mm.

Ik neem aan dat ik met deze maten de standaard lagerschalen kan gebruiken? Er staat mij iets van bij dat pas vanaf 0.050mm naar overmaat lagerschalen overgegaan moet worden.

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: zo feb 21, 2010 17:56
door gtv-racer
denk wat meer speling. Die andere zullen wel aan de plus kant van het tolerantie veld zitten. Dus misschien toch andere schalen?
Gegevens kun je halen uit het werkplaatshandboek.

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: ma feb 22, 2010 09:49
door cuoresportivo33
Wat bedoel je met de plus kant van de tolerantie?

Ik heb in het boek van Jim K. gekeken en die heeft het over een maximale speling van 0.050mm. Het werkplaatshandboek kom ik niet veel verder mee. die hebben het over klasse A en B lagers. Geen idee wat ze daar mee bedoelen.

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: ma feb 22, 2010 11:39
door WhizzMan
Je drijfstangen waren 10mm minder in doorsnede dan je krukas? Dat gaat nooit passen natuurlijk.

Een algemene formule om de "juiste' speling te berekenen voor je drijfstanglagers is door 1/1000 van je doorsnede van je kruktap te nemen en dat keer 1.5 te doen. In jouw geval kom je dan op ongeveer 0.09 mm uit (60mm/1000= 0.06mm 0.06mm*1.5=0.09mm)

Jim K. geeft hier 0.05 mm aan, wat aanmerkelijk strakker is. De "algemene formule" is iets wat door revisiebedrijven gebruikt wordt als er geen specifieke data bekend is. Als je veel strakker gaat zitten dan wat Jim K. aangeeft, zal je waarschijnlijk het risico lopen dat de lagers niet goed vrij lopen, als je losser gaat zitten dan wat de algemene formule aangeeft, zal de boel waarschijnlijk snel stuk lopen. Ik zou met diverse diktes gaan kijken en meten en zorgen dat je iets hebt wat ergens tussen de 0.05 en 0.09 mm uit komt.

Zoals eerder gezegd, die speling kan je met plastiguage meten. Meten moet je doen op kamertemperatuur dus niet met warme motor en met de lagerkappen er op gedraaid en op moment aangehaald.

Edit: ik snap nu dat je alleen de tappen op de krukas hebt gemeten en niet de binnendiameter van je drijfstangen. Je bedoelt dat de hoofd-tappen 59mm zijn en de drijfstang-tappen 49mm. In dat geval kom je met bovenstaande formule rond de 0.07-0.08 mm speling uit als je met plastigauge gaat meten en de algemene formule gebruikt.

Edit2: ik kom zo snel niet verder dan het werkplaatshandboek van de 155 8V, die toch wat anders is. Hopelijk heb je er toch wat aan:

main journals:

59,970 - 59,976 mm red
59,963 - 59,570 mm blue
59,956 - 59,963 mm yellow

rod journals:

49,992 - 49,998 mm red
49,985 - 49,992 mm blue
49,978 - 49,985 mm yellow

In de kopieen van het 75 werkplaatshandboek die ik heb vind ik zo snel dit tabelletje niet. Of ik kijk met m'n neus, of het staat in een ander deel wat ik niet heb.

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: ma feb 22, 2010 13:08
door cuoresportivo33
Ik geloof dat mijn verhaal voor wat verwarring gezorgd heeft.
Het is niet zo dat de drijfstangen een doorsnede hebben die 10mm kleiner is dan de krukas. dat gaat natuurlijk niet passen.

Ik heb enkel de krukas opgemeten.

Echter, er zijn tappen van 60mm (die dienen als hoofdlagering van de krukas) en er zijn tappen van 50mm. (die waar de drijfstangen aan verbonden zijn.)

De gegeven maten zijn dan ook allen van de krukas (49,990mm voor de krukastap waar de drijfstang aan vast zit, en 59.960mm voor de krukastap van de hoofdlagers.

Ik dacht dat die 0.05mm van Jim K. dus betekende dat de krukastappen in diameter niet kleiner mogen zijn dan 49.950 respectievelijk 59.950mm voor gebruik met standaard lagerschalen.

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: di feb 23, 2010 17:45
door Rob75
Ik heb even de waarden uit het 164 TS boek gehaald (zelfde motor!):

Krukaslagertappen:
klasse blauw 59,956 - 59,966 mm
klasse rood 59,966 - 59,976 mm

In jouw geval heb je volgens mij klasse blauw en dat zijn standaard lagers. De klasse rood is eeste overmaat ofwel 0.010.

Drijfstanglagertappen:
klasse blauw 49,978 - 49,988 mm
klasse rood 49,988 - 49,998 mm

In jouw geval heb je volgens mij dan de eerste overmaat ofwel 0,010.

Volgens mij kun je met bovenstaande waarden en de gemeten waarden wel e.e.a. concluderen.

Succes,

Rob

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: wo feb 24, 2010 09:07
door cuoresportivo33
Ik heb even de waarden uit het 164 TS boek gehaald (zelfde motor!):

Krukaslagertappen:
klasse blauw 59,956 - 59,966 mm
klasse rood 59,966 - 59,976 mm

In jouw geval heb je volgens mij klasse blauw en dat zijn standaard lagers. De klasse rood is eeste overmaat ofwel 0.010.

Drijfstanglagertappen:
klasse blauw 49,978 - 49,988 mm
klasse rood 49,988 - 49,998 mm

In jouw geval heb je volgens mij dan de eerste overmaat ofwel 0,010.

Volgens mij kun je met bovenstaande waarden en de gemeten waarden wel e.e.a. concluderen.

Succes,

Rob
Kijk, Dit is informatie waar we wat mee kunnen. 1 vraagje echter, Je zegt dat blauw standaard is en rood overmaat. Maar als ik de maten zie, zou ik zeggen dat bauw (de kleinere diameter) een overmaat schaal nodig heeft, en rood (de grotere tapdiameter voldoet met een standaard schaal.

Of maak ik hier een denkfout?

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: wo feb 24, 2010 12:36
door WhizzMan
Bij krukassen gaat het om ondermaat. Zodra de tap minder diameter heeft moet de lager dikker worden om te compenseren.

Bij mijn weten zijn rood/blauw in dit geval standaard geleverde lagers en gaat het bij ondermaten om lagers die niet in het werkplaatshandboek genoemd worden, maar wel in de onderdelencatalogus.

Ik zou als ik jou was de tappen nog eens goed nameten, op verschillende plekken. In de diverse werkplaatshandboeken wordt ook gemeld wat de maximale "ovaalheid" van je tappen mag zijn. Dit impliceert dat er ovaalheid in kan zitten. Ik zou dus even goed nameten of jouw tappen wel goed rond zijn en op basis daarvan bepalen of je het zo laat, of dat je toch gaat laten slijpen/polijsten om ze ronder te krijgen.

Ik moet nog eens wat verder gaan grutten op het grote innerweps om die 164 en 75 boeken completer te krijgen geloof ik. ;)

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: wo feb 24, 2010 23:42
door Rob75
Bij krukassen gaat het om ondermaat.
Excuus voor de verwarring.

De lagerschalen waren er kennelijk in twee uitvoeringen, rood en blauw. Ik heb nog even snel in de catalogus van Glyco gekeken en die hebben maar een standaard maat lagerschaal voor de TS (en alle andere Nord 8v motoren!). De andere varianten zijn meteen 0,25 mm en 0,50 mm kleiner.

Overigens is de maximale speling gegeven op 0,045 mm. De standaard maat lagerschalen en jouw meting blijven hier ruim onder.

Succes,

Rob

RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: do feb 25, 2010 00:11
door WhizzMan
Ik was er achter gekomen dat er voor de 1.7 16V boxer ook maar 1 maat is, ipv de 2 die alfa zelf levert te krijgen is. Nou ging het goed met deze auto, maar je vraagt je wel af wat je zou moeten doen als de speling toch net even niet lekker meer is.

Ik denk eigenlijk dat de tuners en raceblokkenbouwers hier wel oplossingen voor hebben. Misschien moet je die vragen of zij lagers kunnen krijgen die goed bij jouw ruktapdiameters passen?

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: do feb 25, 2010 07:31
door Rob75
Nou ging het goed met deze auto, maar je vraagt je wel af wat je zou moeten doen als de speling toch net even niet lekker meer is.
Misschien te eenvoudig gedacht, maar als met standaard schalen de speling niet goed is, dan is dus slijpen en een ondermaat nemen de oplossing. Net zoals met een zuiger en cilinder die versleten zijn. Opboren en overmaat zuiger nemen.

Groet,

Rob

Re: RE: Welke maat lagerschalen 2.0 TS

Geplaatst: do feb 25, 2010 08:57
door cuoresportivo33
Excuus voor de verwarring.

De lagerschalen waren er kennelijk in twee uitvoeringen, rood en blauw. Ik heb nog even snel in de catalogus van Glyco gekeken en die hebben maar een standaard maat lagerschaal voor de TS (en alle andere Nord 8v motoren!). De andere varianten zijn meteen 0,25 mm en 0,50 mm kleiner.

Overigens is de maximale speling gegeven op 0,045 mm. De standaard maat lagerschalen en jouw meting blijven hier ruim onder.

Succes,

Rob
Rob,

Die 0.045 voor de hoofdlagertappen komt overeen met de vuistregel van Jim K. Dus het lijkt mij inderdaad dat wanneer je tappen binnen de 0.045 blijven je met standaardschalen kunt werken.

Maar hoe zit dat nu met de drijfstanglagertappen? Want volgens jouw 164 boek hebben die vele kleinere spelingen (0.010)?
vallen die toch binnen diezelfde 0.045 speling volgens jouw catalogus?