ma feb 22, 2010 11:39
Je drijfstangen waren 10mm minder in doorsnede dan je krukas? Dat gaat nooit passen natuurlijk.
Een algemene formule om de "juiste' speling te berekenen voor je drijfstanglagers is door 1/1000 van je doorsnede van je kruktap te nemen en dat keer 1.5 te doen. In jouw geval kom je dan op ongeveer 0.09 mm uit (60mm/1000= 0.06mm 0.06mm*1.5=0.09mm)
Jim K. geeft hier 0.05 mm aan, wat aanmerkelijk strakker is. De "algemene formule" is iets wat door revisiebedrijven gebruikt wordt als er geen specifieke data bekend is. Als je veel strakker gaat zitten dan wat Jim K. aangeeft, zal je waarschijnlijk het risico lopen dat de lagers niet goed vrij lopen, als je losser gaat zitten dan wat de algemene formule aangeeft, zal de boel waarschijnlijk snel stuk lopen. Ik zou met diverse diktes gaan kijken en meten en zorgen dat je iets hebt wat ergens tussen de 0.05 en 0.09 mm uit komt.
Zoals eerder gezegd, die speling kan je met plastiguage meten. Meten moet je doen op kamertemperatuur dus niet met warme motor en met de lagerkappen er op gedraaid en op moment aangehaald.
Edit: ik snap nu dat je alleen de tappen op de krukas hebt gemeten en niet de binnendiameter van je drijfstangen. Je bedoelt dat de hoofd-tappen 59mm zijn en de drijfstang-tappen 49mm. In dat geval kom je met bovenstaande formule rond de 0.07-0.08 mm speling uit als je met plastigauge gaat meten en de algemene formule gebruikt.
Edit2: ik kom zo snel niet verder dan het werkplaatshandboek van de 155 8V, die toch wat anders is. Hopelijk heb je er toch wat aan:
main journals:
59,970 - 59,976 mm red
59,963 - 59,570 mm blue
59,956 - 59,963 mm yellow
rod journals:
49,992 - 49,998 mm red
49,985 - 49,992 mm blue
49,978 - 49,985 mm yellow
In de kopieen van het 75 werkplaatshandboek die ik heb vind ik zo snel dit tabelletje niet. Of ik kijk met m'n neus, of het staat in een ander deel wat ik niet heb.