Pagina 1 van 2

Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: za feb 13, 2010 22:45
door brolli21
Vandaag het motorvliegwiel van mn 2,0 carbs motor afgehaald,en man-o-man, wat is dat ding zwaar.
Is het verstandig/nuttig om deze af te laten draaien,en zo ja,hoeveel dan?
Moet het vliegwiel in de versnllingsbk ook afgedraaid worden dan,of is dat overbodig?

Of moet er een totaal afgedraaid worden,verdeeld over de 2 vliegwielen???

Gaat om een auto die dagelijks gebruikt word,maar de nieuwe motor krijgt wel een lekker sportief tintje...

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 01:23
door siegerdehaan89
ben ik ook wel benieuwd naar, mijn TS mag wel wat wat kilootjes kwijt :)

Re: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 06:25
door Dottore M
Of moet er een totaal afgedraaid worden,verdeeld over de 2 vliegwielen???
Dat maakt gezien de transaxle lay-out natuurlijk niet echt uit. Beiden zijn direct verbonden met de krukas. Voordeel van het kloten aan het achterste vliegwiel is dat bij catastrofaal falen niet jouw voeten, maar de knieën van de passagiers achterin geraakt worden. ;)

Er staat me een topic bij dat hier over gaat, je zou even moeten zoeken.

Re: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 08:27
door ravado
[quote="Maarten Bijlsma"
Dat maakt gezien de transaxle lay-out natuurlijk niet echt uit. ....[/quote]

juist wel, allebei afdraaien is de grootste winst. Als je alleen de voorste of achterste afdraait dan is de winst kleiner.
Ik meen dat er op het voorste vliegwiel zonder problemen een kilo of 4 vanaf kon.
Over het achterste vliegwiel is ook eens een topic geweest en daar had iemand het vliegwiel vervangen voor een alu exemplaar.....

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 09:00
door brolli21
Dat topic had ik al gevonden,was frankalfa die dat alu vliegwiel had.

Het is niet mn bedoeling om optimale winst te halen,en dat ik een super nerveuze motor krijg,moet er wel(in meer of mindere mate) normaal mee over straat kunnen.
Moet dus ook nog wel stationair blijven lopen,en niet op 2000rpm ;)

Met het afdraaien voor én achter,bedoelde ik meer voor de balans ;)

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 10:03
door ravado
balans zit in de cardanas dus daar heb je geen probleem mee.

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 10:42
door sprint88
Niet meer dan 20 % van het gewicht eraf , dan kun je nog redelijk normaal over straat.
wel laten balanceren na het afdraaien.

grt rogeralfa :driving:

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 10:52
door DJ
Heb een 75TS met afgedraaid vliegwiel. Van 8 naar 5 kilo. Eenvoudig te doen zonder gaten boren. Is nog niet nerveus en blok voelt levendiger aan.
Koppelingdrager zonder drukgroep is ook al goed voor dik 5 kilo dus die 3 kilo van het voorste vliegwiel eraf valt tov het totaal wel mee.
Mits correct agedraaid zou je in thoerie ook niet hoeven te balanceren maar als je toch alles los hebt en je wilt iets leuks maken zou ik het wel doen (samen met krukaspoulie en krukas) en het drijfwerk uitwegen.

Gr DJ

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 11:44
door ravado
en ik heb op de V6 een afgedraaid vliegwiel waar 5 kilo vanaf is. Daarna heb ik de krukaspoelie, krukas en vliegwiel samen laten balanceren.
Bij een 4 cilinder luistert het allemaal wat minder nauw... :wink:

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 11:53
door giulia-tom
Nee Rav daar heb je wel gelijk in dat de 4 cylinder iets minder nauw luistert....Maar het is degelijk wel de manier van doen: Met voorste poulie en krukas mee.

Anders blijft het zo'n hobbygepruts, krijg je trillingen in een toerengebied die je elders (cardanas) weer gaat weghalen, om erachter te komen dat de trilling met uitgebouwde cardanas er ook nog is, dus dit is een klus om goed aan te pakken.
Afdraaien en balans zoeken bij een ervaren firma. Het is nogal een risico als het fout af gaat lopen :twisted:

Re: RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 12:06
door ravado
Nee Rav daar heb je wel gelijk in dat de 4 cylinder iets minder nauw luistert....Maar het is degelijk wel de manier van doen: Met voorste poulie en krukas mee.

Anders blijft het zo'n hobbygepruts, krijg je trillingen in een toerengebied die je elders (cardanas) weer gaat weghalen, om erachter te komen dat de trilling met uitgebouwde cardanas er ook nog is, dus dit is een klus om goed aan te pakken.
Afdraaien en balans zoeken bij een ervaren firma. Het is nogal een risico als het fout af gaat lopen :twisted:
tuurlijk is het, t mooist om alles te balanceren. ik durf t wel aan om van een 4 cilinder-vliegwiel 3 kilo van t vliegwiel af te halen zonder balanceren. meer als 3 kilo zou ik zonder balanceren niet doen.

Re: RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 12:50
door DJ
en ik heb op de V6 een afgedraaid vliegwiel waar 5 kilo vanaf is. Daarna heb ik de krukaspoelie, krukas en vliegwiel samen laten balanceren.
Bij een 4 cilinder luistert het allemaal wat minder nauw... :wink:
Heb me er nog niet in verdiept maar heb begrepen dat correct balanceren van V6 wat lastiger is / meer deskundigheid vereist dan 4 cil.
Waar heb jij je 6 cil spullen laten balanceren en ben je tevreden? Kosten?
Heb geen zin om een vliegwiel voorbij ze zien komen en enpassant m'n maat 48 voeten in te korten.........
Wat is trouwens het originele gewicht van 75V6 vliegwiel? Heb ik nog niet op m'n weegschaal gehad namelijk.
Hoop van de zomer ook eindelijk eens aan m'n V6 toe te komen namelijk. Als m'n TS racer tenminste geen roet in het eten gooit zoals afgelopen seizoen. Eindelijk weer eens V6 sound en power onder de rechtervoet........

Gr DJ

Re: RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 13:51
door ravado
en ik heb op de V6 een afgedraaid vliegwiel waar 5 kilo vanaf is. Daarna heb ik de krukaspoelie, krukas en vliegwiel samen laten balanceren.
Bij een 4 cilinder luistert het allemaal wat minder nauw... :wink:
Heb me er nog niet in verdiept maar heb begrepen dat correct balanceren van V6 wat lastiger is / meer deskundigheid vereist dan 4 cil.
Waar heb jij je 6 cil spullen laten balanceren en ben je tevreden? Kosten?
Heb geen zin om een vliegwiel voorbij ze zien komen en enpassant m'n maat 48 voeten in te korten.........
Wat is trouwens het originele gewicht van 75V6 vliegwiel? Heb ik nog niet op m'n weegschaal gehad namelijk.
Hoop van de zomer ook eindelijk eens aan m'n V6 toe te komen namelijk. Als m'n TS racer tenminste geen roet in het eten gooit zoals afgelopen seizoen. Eindelijk weer eens V6 sound en power onder de rechtervoet........

Gr DJ
van maat 48 kan je wel wat missen toch? :blue_lol:

destijds woog het vliegwiel 13 kg (uit mijn hoofd) en ik heb er 5 af laten halen. Ik heb de poelie, krukas en vliegwiel toen bij post en dros laten balanceren. Ik weet niet meer precies wat het kostte omdat ik daar meer dingen heb laten doen.
Ik weet wel dat het nauwkeurig werk was en ze er best wel ff mee bezig zijn geweest. Ik schat dat ze toch al gauw rond de 250 euro voor het afdraaien en balanceren rekenen.... anders ff bellen om het zeker te weten..

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:59
door WhizzMan
Ergens online staan de waarden voor de onbalans in het vliegwiel voor de 2.5 en 3.0 12V motoren, op alfabb of zo. Daarmee kan je je losse vliegwiel laten afdraaien en balanceren zonder dat je de juiste onbalans kwijt bent. Als je lichtere zuigers/drijfstangen en dergelijke gaat plaatsen, zal je wel alles moeten gaan balanceren, want dan heb je de onbalans in 1 van de bewegende delen veranderd.

Op zich zou je op de 4cyl nord het vliegwiel, de krukas en de poulies afzonderlijk moeten kunnen balanceren en lichter maken. Dit is geen dynamisch gebalanceerd blok en elke onbalans dien je dan ook op te lossen in het onderdeel zelf, niet te compenseren met een onbalans in een ander onderdeel.

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

Geplaatst: zo mar 07, 2010 11:55
door brolli21
Om dit topic nog maar ff omhoog te halen,ik heb inmiddels via mn vader een bedrijf gevonden die mn vliegwiel gaat afdraaien,en daarna het vliegwiel zelf gaat balanceren.
Weet iemand het standaard gewicht van zon vliegwiel(heb em ff niet bij de hand om te wegen) en wat is nou verstandig eraf te halen?