brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

Vliegwiel Afdraaien Transaxle

za feb 13, 2010 22:45

Vandaag het motorvliegwiel van mn 2,0 carbs motor afgehaald,en man-o-man, wat is dat ding zwaar.
Is het verstandig/nuttig om deze af te laten draaien,en zo ja,hoeveel dan?
Moet het vliegwiel in de versnllingsbk ook afgedraaid worden dan,of is dat overbodig?

Of moet er een totaal afgedraaid worden,verdeeld over de 2 vliegwielen???

Gaat om een auto die dagelijks gebruikt word,maar de nieuwe motor krijgt wel een lekker sportief tintje...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

zo feb 14, 2010 01:23

ben ik ook wel benieuwd naar, mijn TS mag wel wat wat kilootjes kwijt :)

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

zo feb 14, 2010 06:25

Of moet er een totaal afgedraaid worden,verdeeld over de 2 vliegwielen???
Dat maakt gezien de transaxle lay-out natuurlijk niet echt uit. Beiden zijn direct verbonden met de krukas. Voordeel van het kloten aan het achterste vliegwiel is dat bij catastrofaal falen niet jouw voeten, maar de knieën van de passagiers achterin geraakt worden. ;)

Er staat me een topic bij dat hier over gaat, je zou even moeten zoeken.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

zo feb 14, 2010 08:27

[quote="Maarten Bijlsma"
Dat maakt gezien de transaxle lay-out natuurlijk niet echt uit. ....[/quote]

juist wel, allebei afdraaien is de grootste winst. Als je alleen de voorste of achterste afdraait dan is de winst kleiner.
Ik meen dat er op het voorste vliegwiel zonder problemen een kilo of 4 vanaf kon.
Over het achterste vliegwiel is ook eens een topic geweest en daar had iemand het vliegwiel vervangen voor een alu exemplaar.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 14, 2010 09:00

Dat topic had ik al gevonden,was frankalfa die dat alu vliegwiel had.

Het is niet mn bedoeling om optimale winst te halen,en dat ik een super nerveuze motor krijg,moet er wel(in meer of mindere mate) normaal mee over straat kunnen.
Moet dus ook nog wel stationair blijven lopen,en niet op 2000rpm ;)

Met het afdraaien voor én achter,bedoelde ik meer voor de balans ;)
Alfa 75 Imola-TB '92

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 14, 2010 10:03

balans zit in de cardanas dus daar heb je geen probleem mee.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 14, 2010 10:42

Niet meer dan 20 % van het gewicht eraf , dan kun je nog redelijk normaal over straat.
wel laten balanceren na het afdraaien.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo feb 14, 2010 10:52

Heb een 75TS met afgedraaid vliegwiel. Van 8 naar 5 kilo. Eenvoudig te doen zonder gaten boren. Is nog niet nerveus en blok voelt levendiger aan.
Koppelingdrager zonder drukgroep is ook al goed voor dik 5 kilo dus die 3 kilo van het voorste vliegwiel eraf valt tov het totaal wel mee.
Mits correct agedraaid zou je in thoerie ook niet hoeven te balanceren maar als je toch alles los hebt en je wilt iets leuks maken zou ik het wel doen (samen met krukaspoulie en krukas) en het drijfwerk uitwegen.

Gr DJ

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 14, 2010 11:44

en ik heb op de V6 een afgedraaid vliegwiel waar 5 kilo vanaf is. Daarna heb ik de krukaspoelie, krukas en vliegwiel samen laten balanceren.
Bij een 4 cilinder luistert het allemaal wat minder nauw... :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 14, 2010 11:53

Nee Rav daar heb je wel gelijk in dat de 4 cylinder iets minder nauw luistert....Maar het is degelijk wel de manier van doen: Met voorste poulie en krukas mee.

Anders blijft het zo'n hobbygepruts, krijg je trillingen in een toerengebied die je elders (cardanas) weer gaat weghalen, om erachter te komen dat de trilling met uitgebouwde cardanas er ook nog is, dus dit is een klus om goed aan te pakken.
Afdraaien en balans zoeken bij een ervaren firma. Het is nogal een risico als het fout af gaat lopen :twisted:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Vliegwiel Afdraaien Transaxle

zo feb 14, 2010 12:06

Nee Rav daar heb je wel gelijk in dat de 4 cylinder iets minder nauw luistert....Maar het is degelijk wel de manier van doen: Met voorste poulie en krukas mee.

Anders blijft het zo'n hobbygepruts, krijg je trillingen in een toerengebied die je elders (cardanas) weer gaat weghalen, om erachter te komen dat de trilling met uitgebouwde cardanas er ook nog is, dus dit is een klus om goed aan te pakken.
Afdraaien en balans zoeken bij een ervaren firma. Het is nogal een risico als het fout af gaat lopen :twisted:
tuurlijk is het, t mooist om alles te balanceren. ik durf t wel aan om van een 4 cilinder-vliegwiel 3 kilo van t vliegwiel af te halen zonder balanceren. meer als 3 kilo zou ik zonder balanceren niet doen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo feb 14, 2010 12:50

en ik heb op de V6 een afgedraaid vliegwiel waar 5 kilo vanaf is. Daarna heb ik de krukaspoelie, krukas en vliegwiel samen laten balanceren.
Heb me er nog niet in verdiept maar heb begrepen dat correct balanceren van V6 wat lastiger is / meer deskundigheid vereist dan 4 cil.
Waar heb jij je 6 cil spullen laten balanceren en ben je tevreden? Kosten?
Heb geen zin om een vliegwiel voorbij ze zien komen en enpassant m'n maat 48 voeten in te korten.........
Wat is trouwens het originele gewicht van 75V6 vliegwiel? Heb ik nog niet op m'n weegschaal gehad namelijk.
Hoop van de zomer ook eindelijk eens aan m'n V6 toe te komen namelijk. Als m'n TS racer tenminste geen roet in het eten gooit zoals afgelopen seizoen. Eindelijk weer eens V6 sound en power onder de rechtervoet........

Gr DJ

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 14, 2010 13:51

Heb me er nog niet in verdiept maar heb begrepen dat correct balanceren van V6 wat lastiger is / meer deskundigheid vereist dan 4 cil.
Waar heb jij je 6 cil spullen laten balanceren en ben je tevreden? Kosten?
Heb geen zin om een vliegwiel voorbij ze zien komen en enpassant m'n maat 48 voeten in te korten.........
Wat is trouwens het originele gewicht van 75V6 vliegwiel? Heb ik nog niet op m'n weegschaal gehad namelijk.
Hoop van de zomer ook eindelijk eens aan m'n V6 toe te komen namelijk. Als m'n TS racer tenminste geen roet in het eten gooit zoals afgelopen seizoen. Eindelijk weer eens V6 sound en power onder de rechtervoet........

Gr DJ
van maat 48 kan je wel wat missen toch? :blue_lol:

destijds woog het vliegwiel 13 kg (uit mijn hoofd) en ik heb er 5 af laten halen. Ik heb de poelie, krukas en vliegwiel toen bij post en dros laten balanceren. Ik weet niet meer precies wat het kostte omdat ik daar meer dingen heb laten doen.
Ik weet wel dat het nauwkeurig werk was en ze er best wel ff mee bezig zijn geweest. Ik schat dat ze toch al gauw rond de 250 euro voor het afdraaien en balanceren rekenen.... anders ff bellen om het zeker te weten..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 14, 2010 14:59

Ergens online staan de waarden voor de onbalans in het vliegwiel voor de 2.5 en 3.0 12V motoren, op alfabb of zo. Daarmee kan je je losse vliegwiel laten afdraaien en balanceren zonder dat je de juiste onbalans kwijt bent. Als je lichtere zuigers/drijfstangen en dergelijke gaat plaatsen, zal je wel alles moeten gaan balanceren, want dan heb je de onbalans in 1 van de bewegende delen veranderd.

Op zich zou je op de 4cyl nord het vliegwiel, de krukas en de poulies afzonderlijk moeten kunnen balanceren en lichter maken. Dit is geen dynamisch gebalanceerd blok en elke onbalans dien je dan ook op te lossen in het onderdeel zelf, niet te compenseren met een onbalans in een ander onderdeel.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 07, 2010 11:55

Om dit topic nog maar ff omhoog te halen,ik heb inmiddels via mn vader een bedrijf gevonden die mn vliegwiel gaat afdraaien,en daarna het vliegwiel zelf gaat balanceren.
Weet iemand het standaard gewicht van zon vliegwiel(heb em ff niet bij de hand om te wegen) en wat is nou verstandig eraf te halen?
Alfa 75 Imola-TB '92

Terug naar “Algemene Technische vragen”