Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

zo feb 07, 2010 12:54

Ik ga inmiddels mijn 6-de jaar SZ rijden in.
Zoals jullie weten maakt mijn SZ behoorlijk kilometers. Elk gaat gaat er wel een ritje richting Spanje, Italië of Duitsland/Oostenrijk.

Gedurende deze jaren ben ik continue bezig geweest om de bij aanschaf enigszins verwaarloosde SZ stukje bij beetje op te knappen.
Het technische gedeelte had natuurlijk voorrang boven het optische. Ik ben al behoorlijk ver en het beginnen details te worden.

Alleen heb ik al meer dan 5 jaar ergernis over een loszittend vibrerend kunststof strip bij de voorruit.
Aan dit stripje zit een "boutje" dat door het dashboard heen steekt.
Dus ergens onder het dashboard moet het met een moer vast gemaakt kunnen worden.
Maar waar ik ook kijk en waar ik mijn (relatief kleine hoofd) ook in steek, nergens zie ik een opening naar de ruimte van het moertje.
Ook "blind" met alleen de arm weet ik niets te bereiken.

Er zitten inmiddels wat SZ-kenners te posten, dus hopelijk heeft er iemand zijn dashboard er ooit afgehaald of zijn voorruit vervangen.
Dan moet je dit probleem ook zijn tegen gekomen. Mijn boutje is vermoedelijk door trillen losgeraakt.

Bij deze wat foto's voor verduidelijking. Andere meer praktische oplossingen zijn ook meer dan welkom.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: 6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

zo feb 07, 2010 13:12

Is voorzichtig vast lijmen met zwarte poly-max van Bison een oplossing. Hitte bestendig en blijft flexibel.
Gewoon even brainstormen hoor... :wink:
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

zo feb 07, 2010 13:39

Is voorzichtig vast lijmen met zwarte poly-max van Bison een oplossing. Hitte bestendig en blijft flexibel.
Gewoon even brainstormen hoor... :wink:
Heb ik ook aan gedacht maar is geen oplossing.
Dan lijm ik een los stuk kunststof aan het onderliggende los stuk kunststof. Zodat ze uiteindelijk samen gaan rammelen.
Iets moet de moer naar beneden trekken en beide delen vast klemmen.
En het moet ook weer los kunnen natuurlijk, bijvoorbeeld bij het verwisselen van de voorruit.
Dank voor het meedenken.

robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

RE: 6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

zo feb 07, 2010 13:40

Hoi alfacorazon,

ik ken de strips niet. Waarschijnlijk is het door een vorige eigenaar erin gezet nadat het dashboard leer wat was gekrompen. Ik heb er zelf een (te smalle) strook vinyl zitten om het gat te bedekken. Ook door een vorige eigenaar erin gezet.

In het werkplaatshandboek en het onderdelen boek staan de onderdelen ook niet beschreven.

Het dashboard is bevestigd met 4 boutjes (2 aan elke zijkanten bij de A-stijl. Op http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_sz_maintenance.shtml staat een handleiding om het dashboard te verwijderen.

Als er een bracket onder het dashboard zit zou je kunnen proberen de draad erop te "plakken" of de linker strip mbv een plaatje op de rechter strip te plakken.

Ik kan je helaas niet verder helpen.

groeten,

Robin.

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

RE: 6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

ma feb 08, 2010 14:56

Hallo Alfa-Corazon,

Heb eens bij mijn SZ gekeken en ik zie dat er bij mij onder de onderste strip gelijk een moertje zit die dus beide strips aan elkaar verbind. Ik vraag me dus af of de bout die in het dashboard verdwijnt, wel vast hoort te zitten. Dat boutje is dus volgens mij alleen maar om de twee strips aan elkaar te verbinden. Bij mij zit er wat tussenruimte in het midden, de strip ligt niet mooi vlak op het dashboard, zodoende zag ik het moertje zitten. Als ik met een schroevendraaier de strip voorzichtig wat omhoog duw, komt de bout uit het dashboard, dus ook bij mij zit dat dus niet ergens vast aan de onderkant. Lijkt me dus dat dat zo hoort.
Die strip is dus wel degelijk origineel, bij Robin zal waarschijnlijk de voorruit vroeger eens vervangen zijn of het dashboard is verwijderd. Misschien is de strip toen wel gebroken omdat hij daar nu een stuk vinyl heeft zitten. Ik zou zeggen..... probeer een moertje erop te krijgen zodat de strips weer op elkaar kunnen klemmen.
Succes !!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: 6 jaar lang SZ ergernis nu definitief oplossen?

ma feb 08, 2010 15:19

Hallo Alfa-Corazon,

Heb eens bij mijn SZ gekeken en ik zie dat er bij mij onder de onderste strip gelijk een moertje zit die dus beide strips aan elkaar verbind. Ik vraag me dus af of de bout die in het dashboard verdwijnt, wel vast hoort te zitten. Dat boutje is dus volgens mij alleen maar om de twee strips aan elkaar te verbinden. Bij mij zit er wat tussenruimte in het midden, de strip ligt niet mooi vlak op het dashboard, zodoende zag ik het moertje zitten. Als ik met een schroevendraaier de strip voorzichtig wat omhoog duw, komt de bout uit het dashboard, dus ook bij mij zit dat dus niet ergens vast aan de onderkant. Lijkt me dus dat dat zo hoort.
Die strip is dus wel degelijk origineel, bij Robin zal waarschijnlijk de voorruit vroeger eens vervangen zijn of het dashboard is verwijderd. Misschien is de strip toen wel gebroken omdat hij daar nu een stuk vinyl heeft zitten. Ik zou zeggen..... probeer een moertje erop te krijgen zodat de strips weer op elkaar kunnen klemmen.
Succes !!
Hallo Cees,

Gelukkig dat je even hebt kunnen kijken voor mij. Inderdaad staat het onderdeel (de twee strippen) niet in de werkplaats handboeken vermeld.
Dus ik zat ook even achter mijn oren te krabben. Ik ga nu een moertje eronder draaien en eens kijken hoe ik het geheel verder "klemvast" kan krijgen.
Mogelijk dat de strip daar dus zit om het lederen dashboard netjes tegen de voorruit af te werken en niet om leerkrimp te camoufleren.

Ik vind het wel een erg lang boutje (kunststof draadeind) om alleen de twee stukken te klemmen. Ik ga toch even iets met een spiegel proberen en zal hierover verder berichten.
Robin en Cees beide bedankt voor jullie antwoorden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”