Pagina 1 van 1
verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: do jan 28, 2010 19:40
door carlos
Geachte mede Alfist,
Ik heb een probleem met mijn Alfa:
De roetfilter en voorste kat zijn verstopt mijn vraag is hoe dit kan? en wat een "goedkope" oplossing is voor dit probleem. (het vervangen van de roetfilter alleen kost al 1500,-!!!) vandaar mijn vraag of er ook een andere oplossing is zonder de roetfilter/kat te vervangen?
Ik rij nogal aardig door en rij veel snelweg kilometers.
Ik las op het forum dat iemand met een Brera 2.4 de roetfilter had vervangen door een buis en alle sensoren teruggeplaatst had. Is dit een optie??
Hoor graag van je mocht je een idee hebben.
Groeten,
Carlos
Re: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: do jan 28, 2010 20:16
door Andretti Molletti
De roetfilter en voorste kat zijn verstopt mijn vraag is hoe dit kan? en wat een "goedkope" oplossing is voor dit probleem. (het vervangen van de roetfilter alleen kost al 1500,-!!!) vandaar mijn vraag of er ook een andere oplossing is zonder de roetfilter/kat te vervangen?
Ik rij nogal aardig door en rij veel snelweg kilometers.
Ik las op het forum dat iemand met een Brera 2.4 de roetfilter had vervangen door een buis en alle sensoren teruggeplaatst had. Is dit een optie??
Dit is toch garantie?
Verstopte roetfilters komen door te weinig of slechte regeneratie (een soort reinigingsproces dat de motor uitvoert door brandstof "laat" in te spuiten en dus te laten branden in de uitlaat> roetfilter schoonbranden of regenereren).
Juist met een stevige rijstijl roet je veel, maar brand het ook makkelijk schoon. Meestal wordt wat langer stevig doorrijden geadviseerd. Tank ook premium brandstof.
Roeten kan ook nog door evt defecten in het motormanagementsysteem.
Goedkope oplossing bestaat niet. Een pijp is geen optie, technisch niet alsmede wettelijk niet (strafbaar).
Je kan naar bv diesel büchli
www.buchli.nl gaan, of laten gaan, door je garage en daar je roetfilter laten schoonbranden. Vervangen is onnodig en dat scheelt al gauw de helft vt bedrag.
Rij je op de snelweg altijd laag in toeren?? 6e versnelling en dan ineens gas erop?? dan roet hij juist dicht.
Ook het nieuwe rijden is killing... niet direct maar na verloop van tijd..
Tip van de week: als je roetfilter verstopt is peil dan vooral je olie!!!! Door brandstofverdunning (te laat inspuiten om te genereren) stijgt je olie niveau... diverse keren een diesel op hol zien slaan door een te hoog olie niveau (ongeveer 2cm boven max.)
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr jan 29, 2010 12:26
door Martinos
Controle van de EGR klep is geen overbodige luxe als je filter dicht geroet zit.
Als die open blijft staan roet je filter binnen no-time dicht.
Overigens is er met wat handige truck's wel wat van te maken weer hoor in veel gevallen zonder er een nieuwe onder te zetten

RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr jan 29, 2010 13:07
door GT 75V6
De prijs van de garage is overigens netjes, ik hoorde dat een origineel roetfilter nieuw € 1.780 excl. BTW kost.

Re: RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm
Geplaatst: vr jan 29, 2010 13:40
door Martinos
De prijs van de garage is overigens netjes, ik hoorde dat een origineel roetfilter nieuw € 1.780 excl. BTW kost.

prijs is netjes idd, maar t kan nog goedkoper

RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr jan 29, 2010 14:08
door Engine
De roetfilters in de truckwereld (alleen ervaring mee in US) kunnen in een speciale kast een deepclean krijgen. Dan wordt het filter geregenereerd en wordt het as verwijderd (dat kan je namelijk niet weg genereren dus ooit loopt een roetfilter onder de auto helemaal vol, weet niet of personenauto's ooit zover komen).
Als dat is wat er bedoeld bij Buchli dan is het een goede oplossing. Wordt het filter echt weer volgens nieuw specs van.
Wel even bron van het probleem opsporen. Carterventilatie, EGR, EGR cooler, VGT, injectoren kunnen allemaal falen in een manier die veel roetuitstoot geeft. Ook kan het regeneren op de auto niet goed meer werken. Dat gebeurt door diesel heel laat in de verbranding in te spuiten (dus ook hier check de injectoren) en de catalysator (DOC). Die kan alleen stuk als ie een keer zwaar oververhit is geweest (boven 900graden ongeveer, heb het wel eens zien gebeuren). Lukt volgens mij alleen
et slechte injectie en verbranding van diesel en relatief lage motor belasting.
En rijstijl doet ook nog een hoop. De truuk is om de temperaturen van het uitlaatgas omhoog te jagen.
En blijf op je oliepeil letten, want hij zal nu heel vaak properen te regeneren en ieder keer dat ie dat doet komt er diesel in je olie.
Re: RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm
Geplaatst: vr jan 29, 2010 16:01
door GT 75V6
De prijs van de garage is overigens netjes, ik hoorde dat een origineel roetfilter nieuw € 1.780 excl. BTW kost.

prijs is netjes idd, maar t kan nog goedkoper

Bij Tinus Tussengas reparaties is alles goedkoper.

Re: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr jan 29, 2010 16:23
door Andretti Molletti
Dit is toch garantie?
nou?
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: za jan 30, 2010 07:44
door Robbie.75
Bij Peugeot gaat het regeneren van het roetfilter aan de kast.
4000 tot 4500 tpm kun je onder submenu inwerking stellen, (regenaration FAP filter)
De wagen zal automatisch na inschakeling via de PPD regeneren overgaan op (vol automatisch) regeneren
Verbazingwekkend dat ze dit niet bij de Fiat/Alfa/Lancia zouden kunnen zonder kosten van 1500 Euro.( of niet meer zouden kunnen na dichtroeten)
Al weet ik niet of de 159 ook met een additief systeem werkt.
Ik spreek vanaf kennis met vreemd merk wat betreft Alfa romeo. (des al niet te min intressant)
Ik zal dit topic volgen en zeer benieuwd naar de antwoorden van de heer Dre.
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: za jan 30, 2010 09:20
door giardinetta
Een vriend van mij heeft dezelfde problemen gehad met zijn Brera 2.4 en vervuilde ook steeds.
Sam van lingen had daarna nieuwe software en allerlei andere dingen geprobeerd en bleef een terugkomend probleem.
Na een jaar bleek er een gietfout in het inlaat spruitstuk te zitten en is nou 100%.
Alles uiteraard onder garantie vervangen.
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: za jan 30, 2010 10:13
door Maxtor
De huidige generatie Alfa modellen regenereren automatisch tijdens het rijden en zouden zo dus de boel moeten schoon branden. Volgens Alfa zijn die filters onderhoudsvrij en gaan een leven lang mee, er stond mij wel iets van bij dat er een additief zit in die brandstoffilters.
Afhankelijk van de leeftijd van de auto (je zal heel misschien een 2005 auto hebben, dan heb je wel pech) heb je nog coulance, dit is wel een euvel wat onder coulance zal vallen, Italianen zijn heel trots op hun roetfiltertjes etc (en terecht eigenlijk ook wel). Er is ook een aanpassing geweest op de EGR kleppen, die heel erg vervuilde, daarvoor moest je toen wat extra zeefjes plaatsen. Voor de 2,4 JTDm had de vorige importeur zelf een motormanagement aanpassing ontwikkeld voor dit probleem (jutteren en stotteren), maar dat gaat je nooit lukken bij onze geweldige nieuwe en enorm starre importeur....
Dit is eigenlijk de reden waarom de restwaarde van het merk zo enorm omlaag klapt, zodra een auto uit de lease is verdwijnt hij ook meteen uit het officiele kanaal en gaat het specialisten kanaal in. Geen te achterhalen onderhoudshistorie, geen correct ingevulde boekjes, en weer een verkoop argument minder.
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr feb 12, 2010 09:37
door carlos
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de roetfilter naar Buchli gebracht en daar kwamen zij tot de conclusie dat deze niet meer te redden viel !!!
En nee helaas is het geen garanite meer de Alfa is van het Bouwjaar 2006. Mij is overigens verteld door meerdere personen van verschillende bedrijven dat dit probleem vaker voorkomt links of rechts om gebeurt dit een x de vraag is alleen of dit bij 100.000KM is of bij 150.000KM. Soms ben je er optijd bij en dan kan hij inderdaad nog "schoongemaakt worden" maar in mijn geval helaas niet.
Auto heeft nu 110.000KM gereden. Dit is mijn eerste Alfa en ik was aanvankelijk een beetje huiverig maar de Alfa heeft altijd goed gereden tot nu.
Als jullie nog een idee hebben hoe ik aan een gebruike roetfilter kan komen dan hoor ik dat graag want ik zat al een tijdje na te denken om de Alfa in te ruilen (voordat ik dit probleem kreeg).
Groeten
RE: verstopte roetfilter/voorste kat Alfa Romeo 159 JTm 16V
Geplaatst: vr feb 12, 2010 10:57
door Rainier155
Je zult er hoe dan ook een nieuw roetfilter onder moeten zetten, bij de apk controleert men daarop.
Mag een eenmaal gemonteerd roetfilter weer verwijderd worden?
Deze situatie kan zich voordoen als het filter door bijvoorbeeld schade (verkeersdrempel) defect is geraakt. Er zijn twee mogelijkheden; het filter wordt vervangen door een ander roetfilter (1) . Er zal niet opnieuw subsidie worden verstrekt want slechts één keer per filter en één keer per kenteken bestaat recht op subsidie. De registratie in het kentekenregister blijft echter behouden en er is geen reden om subsidie terug te vorderen. Wordt het filter echter vervangen door iets anders dan een roetfilter (2) dan is men verplicht de registratie van een roetfilter bij de RDW uit het kentekenregister te laten verwijderen. Gebeurt dit niet dan valt de afwezigheid van het roetfilter bij de eerstvolgende APK op en wordt alsnog de registratie bij de RDW verwijderd. De verstrekte subsidie kan na de verwijdering van het filter worden teruggevorderd. In principe mag een roetfilter dus weer verwijderd worden maar dan moet ook de registratie bij de RDW ongedaan worden gemaakt. Eventuele (toekomstige) privileges verdwijnen en de verstrekte subsidie kan worden teruggevorderd. Als er subsidie is verstrekt zal er bij de APK controle worden uitgevoerd op de aanwezigheid van het roetfilter.
Mijn auto is af-fabriek voorzien van een roetfilter dat vervangen moet worden. Kan ik subsidie aanvragen voor het benodigde filter?
Nee, de onderhavige regeling is echt bedoeld voor bestaande auto’s zonder roetfilter. In uw geval hebben we te maken met een bestaande auto met roetfilter en dus hoort het vervangen van het roetfilter tot het reguliere onderhoud van uw auto. Subsidie kan slechts worden verstrekt op auto’s zonder roetfilter registratie bij de RDW en slechts één keer per filter en één keer per kenteken. Omdat uw auto af-fabriek een roetfilter heeft staat dit kenteken al bij de RDW geregistreerd als voorzien van een roetfilter.