Pagina 1 van 1

Vette Bougies 105

Geplaatst: za jan 23, 2010 12:23
door De Block
Ik heb al sinds ik de Bertone heb problemen met het vet slaan en "dichtslibben" van m'n bougies, voornamelijk de voorste 2. Nou stond ik weer eens met veel genoegen en bewondering naar mijn blok te turen en bedacht mij het volgende.

De slang die van de kleppendeksel naar het luchtfilterhuis loopt, komt uit ter hoogte van de voorste cylinders. Natuurlijk zit inmiddels er her en der wat speling in onderdelen van de kop van de motor die er voor zorgen dat er olie (damp) lekt. Deze komt dus via de slang in het luchtfilter huis (achter het filter) en dus met de inlaat lucht in de cylinder. Dit zal ongetwijfed de bedoeling zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat er wellicht wat veel "olie" via deze weg in de motor komt.

Is het een plan om de slang ergens anders te laten lozen en het luchtfilter dicht te stoppen?

RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: za jan 23, 2010 17:48
door witte
kan mi iig geen kwaad. Dit zie je gebeuren bij de meesten die of open luchtfilters plaatsen of een speciaal luchtfilterhuis monteren. Ze kunnen dan het slangetje nergens meer op aan sluiten.
Op het uiteinde van het slangetje komt dan zo` n klein filtertje te zitten of het slangetje gaat richting een olie catch tankje, zie ook foto`s van vroegere Nord GTA blokjes.

RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: ma jan 25, 2010 09:19
door De Block
Het enige dat ik kan verzinnen qua potentiele issues is dat de carbs er voor zorgen dat er onderdruk in de slang is, en dus ook onder de kleppendeksel.

RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: di jan 26, 2010 13:37
door DB
Misschien schrijf ik nu iets, dat jij al weet, maar goed: de op en neer gaande cilinders zorgen in het motorblok voor drukverschillen. De slang van de kleppendeksel naar het luchtfilter dient voor de ontluchting van het blok en het carter (vandaar de naam caterontluchting). Als je een aparte voorziening treft voor de opvang van olie (bijvoorbeeld een oil catch tank), zorg dan voor een ontluchtingsmogelijkheid, anders ontstaan er weer andere problemen.

Overigens zouden de bougies niet vet mogen worden door de carterontluchting, althans niet zo vet dat er ontstekingsproblemen ontstaan. Heb je de compressie gemeten of een lektest gedaan ?

DB.

RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: di jan 26, 2010 22:32
door berlinista
kIepgeIeiders?

Re: RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: di jan 26, 2010 23:04
door Andretti Molletti
kIepgeIeiders?
Zuigerveren?

Wat Rik bedoeldt is olieverbruik en dat is ook wat ik als eerste dacht. Vetslaan vd boudies gebeurt bijna alleen bij een versleten motor.
Misschien schrijf ik nu iets, dat jij al weet, maar goed: de op en neer gaande cilinders zorgen in het motorblok voor drukverschillen. De slang van de kleppendeksel naar het luchtfilter dient voor de ontluchting van het blok en het carter (vandaar de naam caterontluchting). DB.
Er is in een 4 cilinder in lijn nooit echt een drukverschil, immers als zuiger 1 omhoog gaat gaat twee naar beneden en zo vormen 3&4 ook een stelletje :lol:
Toch ontstaat er carterdruk, maar dat is meer door verdampen van olie en evt brandstof die in de olie terecht gekomen is en natuurlijk blow by van de zuigerveren... daarom moet er een slangetje met die rotzooi naar de inlaat vd motor zodat die rommel niet in ons prachtige milieu terecht komt, maar verbrandt wordt en zo minder schade toebrengt .

Mocht je nou denken, wat l*lt die Molletti nou... als ik de vuldop (olio) eraf haal en mijn hand erop leg dan voel ik druk uit het carter komen!! Klopt!
Dat is voornamelijk blowby van uitlaatgas langs de zuigerveren... de manier om in de old-skool days de slijtage vd motor te beoordelen 8)

RE: Vette Bougies 105

Geplaatst: do jan 28, 2010 09:26
door giulia-tom
Ovaliteit in bussen en goede kraag bovenaan....Motor is ook een meest ervaren Marathon loper. (ja ik ken deze :wink: )
Carterventilatie kun je ernaast leggen en opvangen, zal niet echt soelaas bieden.

Sander lekker op zijn gemak een donor motortje bouwen??