Pagina 1 van 2
Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 13:05
door Stefan Elshout
Alfa 33 1.4 Imola
Bouwjaar: 04-1993
Aangezien ik sinds kort een heuze lowrider heb vond ik de tijd aangebroken om eens naar de veerpoten te gaan kijken van de 33. Juist, veerschotel afgebroken. Nu is het een 3-gaats veerpoot welke nogal moeilijk te verkrijgen zijn.
Is het mogelijk om de hele handel over te bouwen naar 4-gaats en heeft dat veel voet in de aarde?
Wat is er (behalve de 3 bevestigingsgaten) anders ten opzichte van de 4-gaats veerpoten?
Ik wil het namelijk liever naar 4 gaats ombouwen omdat ik dan in de toekomst meer kans heb om de juiste onderdelen nog te verkrijgen.
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 13:42
door giulia-tom
Valt spelingsvrij niet even zomaar over te zetten.
De onderste veerschotels zijn bijvoorbeeld niet gelijk (zowel diameter als vorm) daarmee dus ook de veer zelf niet...
Bovendien is de bovenste veerschotel qua constructie ook niet gelijk en past daar de veer ook niet - uitsparingen van de veer (pasvorm) in bovenste is niet dezelfde en ook de diameter en de opvang is er dus niet. De zaak moet dan ook nog draaien op het taatslager - dus No Go...
Ik zou gaan voor 4 montagegaten boren, dan ben je minder tijd kwijt met de boel dan een passende oplossing vinden, als je dat netjes weet te doen is er geen nood aan de man...

Van een andere 33 dus een mal maken?
Re: RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:19
door alfaqv75
Valt spelingsvrij niet even zomaar over te zetten.
De onderste veerschotels zijn bijvoorbeeld niet gelijk (zowel diameter als vorm) daarmee dus ook de veer zelf niet...
Bovendien is de bovenste veerschotel qua constructie ook niet gelijk en past daar de veer ook niet - uitsparingen van de veer (pasvorm) in bovenste is niet dezelfde en ook de diameter en de opvang is er dus niet. De zaak moet dan ook nog draaien op het taatslager - dus No Go...
Ik zou gaan voor 4 montagegaten boren, dan ben je minder tijd kwijt met de boel dan een passende oplossing vinden, als je dat netjes weet te doen is er geen nood aan de man...

Van een andere 33 dus een mal maken?
of vpb

RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:23
door Stefan Elshout
Thanks, dat is duidelijke taal.
Wat ook event. nog een mogelijkheid zou zijn: Kan ik de complete 4-gaats veerpoot inclusief een deel van de wielophanging overzetten van een sloper??? Er staat hier namelijk een 33 op de sloop (ook een imola) met nieuwe schokdempers en veren... alleen dan een 4-gaats poot. Dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, nieuwe veren/dempers en de 4 gaats constructie.
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:24
door bertonejaap
Van Monroe zijn nog streeds 3 gaats gasgevulde veerpoten verkrijgbaar, echter deze zijn alleen verkrijgbaar zonder schotels. Ik heb daarop een paar losse schotels bij de dealer gekocht en deze vastgelast op de veerpoten en daarna de zaak in elkaar gezet. Alles werkt perfect.
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:26
door Stefan Elshout
vpb???? Is dat guru vakterm??
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:31
door giulia-tom
En daarmee zegt Jaap dat het inderdaad kan, maar het vereist wel enige inspanning (tijd)...
@Stefan: wat je nodig hebt zijn de complete poten alleen want voorts is er niets verschillend.
2 bouten en 4 moeren lossen per poot

RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 14:35
door alfaqv75
vpb = veerpootbrug... (=een mooie mal om 2x4 gaten te boren)
idd monroe, maar OMP heeft complete poten geleverd zonder schotels, schotels is ook min of meer een probleem aan het worden van de 3 moers poten...
sowieso vind ik persoonlijk de 4 moers poten beter (je moet alleen wel de veerpootlagers op voorraad leggen)
maar ik weet niet 100% zeker of je zo maar van de 3 gaats een 4 gaats chassis kan maken, ik weet dat iemand het heeft gedaan (maar ik dacht dat die juist van 4 naar 3 is gegaan)...
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 15:03
door giulia-tom
Als je goed naar de kolom kijkt dan zie je al de 4 punten (en als je een 4 gats kolom hebt zie je 3 punten) dus dat zoeken naar de juiste plek valt mee...
Er zijn vele auto's waarbij de kolom meerdere gaten heeft omdat er verschillende veerpoten bij diverse uitvoeringen mogelijk waren.
Je kunt met goed gereedschap eea netjes uitboren, geen probleem. Ook niet voor apk. Twijfel je dan las je de 3 gaten weer dicht (maar ja dan heb je dus meer werk

)
Re: RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 15:11
door alfaqv75
En daarmee zegt Jaap dat het inderdaad kan, maar het vereist wel enige inspanning (tijd)...
@Stefan: wat je nodig hebt zijn de complete poten alleen want voorts is er niets verschillend.
2 bouten en 4 moeren lossen per poot

5 ipv 4 moeren per poot

(stuurkogel

)
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 15:49
door Stefan Elshout
Muchas gracias!
Als ik het dus goed begrijp:
Veerpoten bij de sloop er onder vandaan schroeven.
4 nieuwe gaten boren
en ik zou dan in principe 3 en 4 gaats veerpoten kunnen monteren....
Dit zijn reacties waar ik wat aan heb, super! Ik ga van de week gelijk aan de slag en laat het resultaat horen.
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 15:52
door alfaqv75
en ik zou de veerpootlagers van de 4moers poten ook gelijk even vervangen als je toch bezig bent, dan kan je iig een jaar vooruit
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 16:02
door Stefan Elshout
haha... een jaar?? Dat klinkt niet erg hoopgevend. Wat is de reden dat deze zo snel vervangen moeten worden dan.. en belangrijker, hoe is het te voorkomen (ja juist... de 3 gaats monteren natuurlijk

)?
RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 21:05
door alfaqv75
mmm, dat was wel met extreem verlaagde 33 met te brede banden en te veel op race snelheid rijden
normaal gaan ze wel wat jaren mee hoor

RE: Veerpoot alfa 33 3-gaats
Geplaatst: ma jan 18, 2010 21:25
door Stefan Elshout
zorg hierbij weggenomen...
165 banden op 13inch velgen en ik heet geen schumacher van achter, moet goed komen dus. Maar goed dat je het zegt, ik zal ze iig van tevoren even goed inspecteren.