Pagina 1 van 2
Alfa 33: welke versnellingsbak olie en hoe te verversen
Geplaatst: di jul 12, 2005 18:47
door digiblast
Volgens mij schrijft Alfa 80w-90 olie voor en is dit is synthetische olie . (GL-5)
Op internet kwam ik het volgende tegen:
"Synthetische olie is niet goed voor de synchromesh ringen in de bak waardoor het ratelende geluid bij het schakelen kan ontstaan of verergeren.'
Volgens mij is het zo dat er synchromesh ringen zijn die worden aangetast door de aanwezige zwavelverbindingen die in de GL-5 zit.
Bij de alfa 33 is het kraken van de bak een 'kwaaltje', kan het zijn dat alfa de verkeerde olie gebruikt icm de synchromesh ringen ?
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: di jul 12, 2005 18:52
door @lfa@lgra
Kroon Syngear 75W90.

RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: di jul 12, 2005 23:20
door jer
sluit ik mij bij aan..
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 13, 2005 08:42
door Huib
Ik heb altijd begrepen dat de specificatie van de olie wel heel belangrijk is vanwege de hipoïdvertanding in het differentieel. Maar ik weet niet hoe het precies zit.
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 13, 2005 13:04
door digiblast
Thnx !
Doe er dan wel Kroon Syngear 75W90 op dit is volgens mij wel iets andere olie.
Kijken hoe dat gaat schakelen.

.
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 00:13
door digiblast
waar zit trouwens de vul plug op de bak ?:S..

Re: RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 00:26
door Luc33
waar zit trouwens de vul plug op de bak ?:S..

Aan de rechterzijkant zie je een inbusbout 12....... dat is em.
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 00:31
door digiblast
Thnx !
Kom je hier goed bij met vullen
Kan morgen misschien op de brug vandaar

RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 12:27
door Luc33
Als je een fles met zo'n uitschuifbaar tuitje hebt is het wel te doen. Wel geduldig zijn

RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 14:12
door Steven 33
Zorg wel dat je voldoende olie koopt (2,5 liter), toen er bij mij twee volledige flessen in zaten ging ik me toch afvragen waar al dat spul bleef

. Vriendje had gelukkig een derde fles bij zich

Ben even vergeten of er bij de bak ook een pakking tussen zit? Volgens mij niet toch?
Vraagje: Ik heb die plug toen op het voorgeschreven moment vastgezet en toch zweet hij nu....moet ik hem vaster draaien of kan het geen kwaad, beetje zweten?
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 14:35
door Carabinieri
Eerst de vulplug losdraaien voordat je de tapplug losdraait. Je zult niet de eerste zijn die toch de vulplug niet los krijgt wanneer alle olie al uit de bak is, dus checken kan veel ellende besparen.
Zweten is niet erg maar zou eigenlijk niet hoeven, misschien nog een klein tikje geven ?
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 14:50
door Steven 33
Wat je zegt
We hebben met 2 man en een stuk pijp die vulplug moeten lostrekken, en veel ruimte heb je bij een 33 dan niet! Is er een reden voor, of ben je gewoon de sjaak als je dat overkomt?
Misschien overbodig om te zeggen, maar: (tips die ik van een vriend kreeg)
1) zorg dat de bakolie warm is, maar niet gevaarlijk heet
2) Let op, dat je tijdens het losdraaien van de plug geen warme olie op je handen krijgt
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 16:47
door Huib
Je kunt de bak ook vullen via het gat van de snelheidsmeter sensor. Gewoon met een stuk slang en een trechter, en je staat relaxed naast de auto. Wel ff zelf in de gaten houden hoeveel olie je erin gooit.
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: wo jul 20, 2005 17:29
door digiblast
de snelheidsmeter sensor is dat nr 6 van het plaatje en is die makkelijk los te krijgen
Plaatje van de bak:

Klik op het plaatje voor de orginele grote.
RE: Welke transmissieolie Alfa 33 ?
Geplaatst: do jul 21, 2005 08:45
door Huib
Dat is inderdaad nummer 6, en het klemmetje waarmee hij vastzit is nummer 7. Klemmetje eraf en je kunt de sensor eruit trekken. Je vindt hem aan de bijrijderskant boven de aandrijfas.