robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

doorbranden H1 koplampen Alfa 146

ma jan 04, 2010 19:46

Hoi medeforummers,

sinds een paar weken heb ik het probleem dat mijn dimlicht koplampen van mijn Alfa 146 (H1 type) steeds doorbranden.
Het gebeurt niet tijdens het rijden maar steeds bij in of uitschakelen van de lampen (bij uitschakelen natuurlijk pas merkbaar bij opnieuw inschakelen).

Weten jullie wat hier aan de hand kan zijn ?
Ikzelf denk aan spanningspieken of iets dergelijks.

Vraag is ook hoe ik een evt. oorzaak kan meten / vaststellen.

Groeten en alvast bedankt,

Robin.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

ma jan 04, 2010 23:06

Zeker dat je de lampen zelf niet hebt aangeraakt? Zitten de lampen goed vast in de behuizing en zit de behuizing goed vast?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 18:05

Hoi Performa,

bedankt voor je reaktie.

Inderdaad zeker dat ik ze niet heb aangeraakt (vingervet vreet in in het het glas) en ze zijn ook goed gemonteerd.

Wat ik gisteren bij het vervangen nog zag (en me zorgen baart) is dat de hele bekabeling in de behuizing van de koplamp licht (tussen reflector en behuizing en dat het kunststof omhulsel van de draden gecracked is, waarschijnlijk door het verdampen van de weekmakers.
He zou dus wel eens kortsluiting kunnen zijn van de draden met de reflector.
Ik zal er van het weekend eens wat tijd aan besteden om de bekabeling IN de behuizing te vervangen (of zover dat nodig is) of een nieuwe bekabeling buitenom leggen.

Baart me wel zorgen zo'n fout in het ontwerp (zachte kunsstof als isolator in een zeer hete omgeving binnen de koplamp waarbij veroudering door verdwijnen van weekmakers versnelt optreedt).

Verdere suggesties blijven welkom.

Groeten,

Robin.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 18:39

De reflector van het grootlicht is van kunststof, alleen de reflector van het dimlicht (achter de lens) is van metaal, dat veroorzaakt niet zo snel een kortsluiting.

Ik zou oppassen met rommelen in de koplampen, het stelmechaniek is van hard plastic en dat wordt erg broos, ze staan er om bekend dat ze afbreken. Is dat niet toevallig al bij jou gebeurd? In dat geval trillen de reflectors nogal en gaan je lampjes erg kort mee.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 18:57

e branden ws door tengevolge van een te hoge spanning en dat kan weer worden veroozaakt door een defecte dynamo, maar nog veel waarschijnlijker : Overgangsweerstanden tengevolge slechte verbindingen. Vergeet de massa aansluitingen ook niet te controleren,
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

16424v

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 19:04

Idd met het trillen van de koplamp gaan de lampjes ook heel snel stuk... Hebben diverse vw's op me werk ook last van. wat ook slecht is, is je verlichting aan laten staan en dan starten. dan gloeien je lampjes even op en doven gelijk door het ontlast relais.. en als je dat een paar keer doet, dus iedere x bij starten, en dat gebeurt misschien wel vaak, gaat de levensduur hard achteruit..

Ik zou je koplamp niet uit elkaar halen... gewoon een andere halen... zijn er gelukkig bij bosjes weer te vinden... Of anders xenon erin... gaan langer mee en geven echt goed licht. maar zou dan niet je verlichting aan laten staan tijdens starten...

Succes!

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 20:07

... Of anders xenon erin...
Allemaal mooi enzo ,maar moet er dan geen koplamp was instalatie op de wagen zitten of gemonteerd worden.
Tenminste dit was de tip die een lokale garage aan mij deed toen ik over xenon in mn eigen auto begon.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

di jan 05, 2010 21:01

volgens mij alleen als de auto van na 2005 is.
maar het apk regelement is men ik weer veranderd met ingang van dit jaar.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 07:26

Het APKreglement is niet veranderd, maar de wet was veranderd. Dat is ondertussen weer teruggedraaid, omdat de handhaving niet doenbaar was. Het bleek dat er vrij veel oudere auto's rond rijden die af-fabriek geen keurmerken in het glas hebben; de keurmerken zijn pas vrij recent verplicht geworden. Omdat er veel te veel uitzonderingen op de wet zouden komen daardoor, is besloten om de koppeling van de lamp met het keurmerk in het glas weer ongedaan te maken. Wat wel blijft is de "mag niet verblinden" regel, dus daarmee mag oom agent wel bekeuren. Xenons branden overigens ook door als een halogeen snel door brandt. Ze kunnen net zo goed niet tegen spanningspieken en trillingen.

Ik sluit me aan bij de slechte contacten als mogelijke oorzaak, met wat trillen/rammelen van de stekkertjes krijgt de gloeidraad nogal wat te verwerken, dan gaat hij niet lang mee.

SCARB moderators
Moderator
Moderator
Berichten: 195
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 22:47

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 19:34

Uit verwijderde dubbele topic gekopieerd:
Schakelaar maakt een korte sluiting bij het aan/uitzetten.

Of je laat voorlopig de schakelaar alleen op " aan" staan (en merkt dat het probleem weg is en blijft)
Kun je later altijd nog een schakelaar - steel - wisselen.

Of je wisselt het direct :wink:
'SCARB moderators' is een gemeenschappelijk account van de moderators. Email en PB's aan dit account gericht worden niet dagelijks gelezen.

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 20:01

Uit verwijderde dubbele topic gekopieerd:
Schakelaar maakt een korte sluiting bij het aan/uitzetten.

Of je laat voorlopig de schakelaar alleen op " aan" staan (en merkt dat het probleem weg is en blijft)
Kun je later altijd nog een schakelaar - steel - wisselen.

Of je wisselt het direct :wink:
En das maar goed ook!
Hoewel de schakelaar godzijdank geen korte sluiting maakt bedoeldt tommetje het wel goed.
De uitschakel tegeninductie creert een dusdanig hoge spanning dat dit de levensduur van de gloeidraad verminderd.
Meest waarschijnlijke oorzaak is toch wel mechanisch, ofwel trilling welke de broze gloeidraad eerder doet breken. (zit je reflector echt goed vast?)
Koop een merk lampje, en eigenlijk is er maar 1 merk wat echt goede lampen maakt Philips!!!

robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 21:27

Hallo allemaal,

dankjewel voor jullie bijdragen.

Wat betreft het inschakelen. Toen het doorbranden is begonnen werden de lampen in principe nooit uitgeschakeld. We rijden altijd met dimlicht, ook overdag en de lampen gaan automatisch uit en bij het op kontakt zetten weer aan.
Sinds heet doorbranden is gestart zetten we de lampen altijd uit voordat we de motor uitzetten en pas aan nadat de motor is gestart. Het doorbranden blijft echter optreden.

Dre, voor wat betreft jouw opmerking over de kwaliteit van de lampen. Ik heb zowel kwaliteitslampen van Philips (bijna 15 euro per stuk) als de uitverkooplampen van de Halfords (1 Euro) gebruikt en ze branden allebei door. Althans, ik kan geen relatie vinden tussen het merk en het doorbranden, ook niet links of rechts. Het gebeurd random aan beide kanten.

Ik zal in het weekend eens met name gaan kijken naar de stekkerverbindingen (overgangsweerstanden) maar met name het cracken van het omhulsel en het blootliggen van de koperdraden IN de behuizing vindt ik zorgelijk. Ik zou dan wel verwachten dat bij kortsluiting de zekeringen door zouden branden maar dat gebeurt niet. Dre, klopt dit ?

Tips en ideeen blijven welkom.

Groeten,

Robin

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 21:30

Ik zou dan wel verwachten dat bij kortsluiting de zekeringen door zouden branden maar dat gebeurt niet. Dre, klopt dit ?
Bij kortsluiting branden je zekeringen wel door... dus je hebt geen kortsluiting.
M.i. blijft alleen de mechanische mogelijkheid over ofwel het trillen vd lamp in de fitting, of de fitting plus lamp in het armatuur...

Overigens aanraken van het glas geeft alleen vlekken en minder lichtopbrengst, nooit een defect lampje.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 21:36

Stel eerst vast of de lampjes daadwerkelijk zijn doorgebrand. Te meten met een willekeurige multimeter.

Als het lampje nog heel is dan zal het probleem kunnen zitten in slecht overgngscontacten.

Als het lampje stuk is zou ik de accu spanning eens meten. Mogelijk dat de spanningregelaar op de dynamo niet meer doet wat het moet doen. En zodoende een hogere spanning als goed aanwezig is.

Zekeringen hoeven niet door te branden door de volgende redenen. Er is een te kleine ader diameter gebruikt, waardoor het totale circuit te hoog ohmig is, en hierdoor de aanspreekstroom van de zekering niet gehaald word (denk hierbij ook aan overgangsweerstanden).

Succes

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:08

Stel eerst vast of de lampjes daadwerkelijk zijn doorgebrand. Te meten met een willekeurige multimeter.

Als het lampje nog heel is dan zal het probleem kunnen zitten in slecht overgngscontacten.
Ik mag aannemen dat zelfs als de topic starter de foute diagnose stelde dat indien er een nw lampje ingaat dit niet zou werken en hij verder zou gaan denken of dit melden.
Als het lampje stuk is zou ik de accu spanning eens meten. Mogelijk dat de spanningregelaar op de dynamo niet meer doet wat het moet doen. En zodoende een hogere spanning als goed aanwezig is.
Dan zou je toch verwachten dat er meerdere lampjes zouden sneuvelen zoals de achterlichten oid...
Zekeringen hoeven niet door te branden door de volgende redenen. Er is een te kleine ader diameter gebruikt, waardoor het totale circuit te hoog ohmig is, en hierdoor de aanspreekstroom van de zekering niet gehaald word (denk hierbij ook aan overgangsweerstanden).
Stel er is een 15A zekering gebruikt, heel normaal bij een koplamp. Als de bedrading te hoogohmig zou zijn om 15A zekeringen te laten smelten dan zou de weerstand dus zijn: 14V boordspanning, Totale weerstand plusdraad tot sluiting 15A/14V= ongeveer 1 Ohm.
Dat is alleen de weerstand vd pluskabel... ok..de min is 0 Ohm, vooruit! Ik schakel mijn H1 lamp in: 55Watt bij 12V ofwel 4,6A.
Stel je lamp brandt... dan zou met die hoogohmige bedrading (te dun) de stroom die normaliter door de lamp loopt al een spanningsval van 1Ohm x 4,6A= 4,6 Volt geven... komt er krap 10V bij je lamp aan... die brandt als een gloeiende spijker..

Ergo conclusio: slechte contacten, te dunne bedradingen, kortsluitingen, watersnoodrampen en smurfen kunnen niet voor kapotte lampjes aansprakelijk gesteld worden ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo jan 06, 2010 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”