Stel eerst vast of de lampjes daadwerkelijk zijn doorgebrand. Te meten met een willekeurige multimeter.
Als het lampje nog heel is dan zal het probleem kunnen zitten in slecht overgngscontacten.
Ik mag aannemen dat zelfs als de topic starter de foute diagnose stelde dat indien er een nw lampje ingaat dit niet zou werken en hij verder zou gaan denken of dit melden.
Als het lampje stuk is zou ik de accu spanning eens meten. Mogelijk dat de spanningregelaar op de dynamo niet meer doet wat het moet doen. En zodoende een hogere spanning als goed aanwezig is.
Dan zou je toch verwachten dat er meerdere lampjes zouden sneuvelen zoals de achterlichten oid...
Zekeringen hoeven niet door te branden door de volgende redenen. Er is een te kleine ader diameter gebruikt, waardoor het totale circuit te hoog ohmig is, en hierdoor de aanspreekstroom van de zekering niet gehaald word (denk hierbij ook aan overgangsweerstanden).
Stel er is een 15A zekering gebruikt, heel normaal bij een koplamp. Als de bedrading te hoogohmig zou zijn om 15A zekeringen te laten smelten dan zou de weerstand dus zijn: 14V boordspanning, Totale weerstand plusdraad tot sluiting 15A/14V= ongeveer 1 Ohm.
Dat is alleen de weerstand vd pluskabel... ok..de min is 0 Ohm, vooruit! Ik schakel mijn H1 lamp in: 55Watt bij 12V ofwel 4,6A.
Stel je lamp brandt... dan zou met die hoogohmige bedrading (te dun) de stroom die normaliter door de lamp loopt al een spanningsval van 1Ohm x 4,6A= 4,6 Volt geven... komt er krap 10V bij je lamp aan... die brandt als een gloeiende spijker..
Ergo conclusio: slechte contacten, te dunne bedradingen, kortsluitingen, watersnoodrampen en
smurfen kunnen niet voor kapotte lampjes aansprakelijk gesteld worden