Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:09

Overigens aanraken van het glas geeft alleen vlekken en minder lichtopbrengst, nooit een defect lampje.
Zorgt ervoor dat de lamp zijn warmte niet genoeg wegkrijgt test maar eens een halogeen lamp met een mooie vingerafdruk gaat 10keer minder lang mee.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:21

Ergo conclusio: slechte contacten, te dunne bedradingen, kortsluitingen, watersnoodrampen en smurfen kunnen niet voor kapotte lampjes aansprakelijk gesteld worden ;)
:jumping:
Thoughts of an idle mind

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:40

Overigens aanraken van het glas geeft alleen vlekken en minder lichtopbrengst, nooit een defect lampje.
Zorgt ervoor dat de lamp zijn warmte niet genoeg wegkrijgt test maar eens een halogeen lamp met een mooie vingerafdruk gaat 10keer minder lang mee.
De glazen ballon

De glazen ballon van een halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas, dat een hogere temperatuur aan kan dan gewoon glas. Het met de vingers aanraken van dit glas tast in koude toestand het glas niet of nauwelijks aan. Pas bij een brandende lamp zullen de van de vingers afkomstige vetten en andere vuiligheid door de grote hitte inbranden in het Quartz glas. Met als gevolg dat het glas op die plaatsen ondoorzichtiger wordt, waardoor het glas op die plek nog heter zal worden en versneld kapot zal gaan.

bron: http://www.zichtlijnen.nl/content.asp?path=uftjy4q7

Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan.
Bron: http://www.c2w.nl/de-chemie-van-een-hal ... 2225.lynkx

CAUTION: DO NOT TOUCH INNER CAPSULE WITH BARE HANDS. Fingerprints may result in shorter life. Remove fingerprints with alcohol.This lamp is pressurized and could
shatter so to avoid injury and to avoid exposure to ultraviolet radiation, use.............
Bron: http://www.lighting.philips.com/us_en/b ... p-5757.pdf


Dus... de lampjes springen dan uiteindelijk in stukjes..ofwel het glas gaat stuk, niet de gloeidraad... en dat is wat hier aan de hand is.

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:43

Ergo conclusio: slechte contacten, te dunne bedradingen, kortsluitingen, watersnoodrampen en smurfen kunnen niet voor kapotte lampjes aansprakelijk gesteld worden ;)
:jumping:
Beetje humor maakt de techniek leuk toch :-P

alfa 33 niels

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

wo jan 06, 2010 22:44

het breken van de buitenmantel van de draden is idd iets wat veel voorkomt in de koplamp van een 145/146 was bij mijn eigen ook nieuwe bekabeling in de koplamp maken is een hoop werk beter is het om dan gewoon een ander exemplaar te halen en dat de zekering zou klappen is niet waar bij mijn eigen 146 is het zelfde gebeurt lamp kapot zekering heel

nieuw(gebruikt) exemplaar gehaald en nooit meer last van gehad

groeten niels

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 00:02

Pas bij een brandende lamp zullen de van de vingers afkomstige vetten en andere vuiligheid door de grote hitte inbranden in het Quartz glas. Met als gevolg dat het glas op die plaatsen ondoorzichtiger wordt, waardoor het glas op die plek nog heter zal worden en versneld kapot zal gaan. [/i]
bron: http://www.zichtlijnen.nl/content.asp?path=uftjy4q7

Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan.
Bron: http://www.c2w.nl/de-chemie-van-een-hal ... 2225.lynkx

CAUTION: DO NOT TOUCH INNER CAPSULE WITH BARE HANDS. Fingerprints may result in shorter life. Remove fingerprints with alcohol.This lamp is pressurized and could
shatter so to avoid injury and to avoid exposure to ultraviolet radiation, use.............
Bron: http://www.lighting.philips.com/us_en/b ... p-5757.pdf


Dus... de lampjes springen dan uiteindelijk in stukjes..ofwel het glas gaat stuk, niet de gloeidraad... en dat is wat hier aan de hand is.
Is dit niet een "gevolg van situatie"? Ofwel, het aanraken van het glas geeft vervuiling die ervoor zorgt dat de doorschijnbaarheid minder wordt en dus de warmte laat toenemen en dus zorgt voor het toenemen van de temperatuur en er dus voor zorgt dat de gloeidraad breekt? Sorry voor eventuele interpunctie......

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 06:57

Kijk nu wordt het interessant.

Ineens zijn het beide koplampen die tegelijk beginnen door te fikken. Nu ga ik echt de spanningsregelaar op de dynamo verdenken. 1 armatuur wat niet vast zit is gebruikelijk, maar niet dat het er 2 tegelijk zijn.

Ik zou de spanning van je boordnet even meten. Zonder draaiende motor (13.5 volt of iets in die buurt) met draaiende motor (ietsje meer, 14-14.5 volt) en als je eens goed toeren maakt. Dat goed toeren maken zou geen verhoging van het voltage op moeten leveren. Zit je met hoge toeren echt boven de 14.5 volt, dan weet je dat je spanningsregelaar niet goed meer is.

Andretti Molletti

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 17:59

Zit je met hoge toeren echt boven de 14.5 volt, dan weet je dat je spanningsregelaar niet goed meer is.
Of je accu....?

web

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 20:23

Nee, echt je spanningsregelaar.

Een kapotte accu die zichzelf oplaadt tot een hogere spanning dan de dynamo levert klinkt mij niet zo logisch in de oren (en da's een understatement)

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 20:34

:jumping:
Beetje humor maakt de techniek leuk toch :-P
Yep, zeker als je vader Abraham te zien krijgt :wink: Maar die lampjes zullen wel van de Lidl of de Aldi komen, had zelf ook zo'n lichtbundel die niet aftestellen was.
Thoughts of an idle mind

robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 21:30

Hoi allen, hier ben ik weer.

Allereerst, Dre bedankt voor je smurfen-humor. Dat techniek zo leuk kan zijn, ook al werkt deze even niet mee.

Voordat jullie me verkeerd begrijpen, mijn lampen branden zowel links als rechts door maar niet tegelijkertijd. Het gebeurt random.
Mijn gevoel zegt me dat het spanningspieken zijn, waarschijnlijk dus tgv overgangsweerstanden in verbindingen. Had ik nu vroeger maar opgelet mbt electriciteit. Maar ja met een vader die electricien was was het nooit goed dus heb ik me maar op andere dingen in de techniek gestort.

Weet iemand WAAR in de kabelboom ik moet zoeken voor verbindingen in het dimplicht circuit ?

Verder ben ik wel geschrokken van de toestand van de omhulsels van de bekabeling. Gecracked en op sommige plekken ligt de koper binnenkabel reeds bloot. Het is zowel de kabel die naar de lamp loopt als van de behuizing en het is bij beide lampen.

Verdere ideeen blijven welkom, mn. HOE ik kan checken wat het is (bijv. weerstanden meten of inschakel effecten, ???.

Groeten,

Robin.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 22:27

Hoi allen, hier ben ik weer.

Allereerst, Dre bedankt voor je smurfen-humor. Dat techniek zo leuk kan zijn, ook al werkt deze even niet mee.

Voordat jullie me verkeerd begrijpen, mijn lampen branden zowel links als rechts door maar niet tegelijkertijd. Het gebeurt random.
Mijn gevoel zegt me dat het spanningspieken zijn, waarschijnlijk dus tgv overgangsweerstanden in verbindingen. Had ik nu vroeger maar opgelet mbt electriciteit. Maar ja met een vader die electricien was was het nooit goed dus heb ik me maar op andere dingen in de techniek gestort.

Weet iemand WAAR in de kabelboom ik moet zoeken voor verbindingen in het dimplicht circuit ?
Zie schema.

Verder ben ik wel geschrokken van de toestand van de omhulsels van de bekabeling. Gecracked en op sommige plekken ligt de koper binnenkabel reeds bloot. Het is zowel de kabel die naar de lamp loopt als van de behuizing en het is bij beide lampen.

Verdere ideeen blijven welkom, mn. HOE ik kan checken wat het is (bijv. weerstanden meten of inschakel effecten, ???.
  • De uitschakel tegeninductie creert een dusdanig hoge spanning dat dit de levensduur van de gloeidraad verminderd.
Scope
Groeten,

Robin.
Thoughts of an idle mind

Andretti Molletti

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

do jan 07, 2010 23:14

En nu een totaal nieuwe invalshoek: meet je wisselspanningscomponent eens op je lampaansluiting in bedrijf uiteraard.
Multimeter op wisselspanning en motor draaiend en dan op de 2 aansluitingen van je lampje meten.
Liefts alle verbruikers aan die je normaal ook aanhebt.
(en de gelijkspanningswaarde ook graag)

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

RE: doorbranden H1 koplampen Alfa 146

vr jan 08, 2010 11:11

Volgens de handleiding van de Alfa, moet je de motorkap laten vallen vanaf een 15 cm,
en als je vaak met de motor bezig bent terwijl hij draait, dus lichten aan en de motorkap laat vallen/sluiten dan komt er behoorlijk wat trilling in de halogeen pitjes.

Een kennis had ook telkens pitjes kapot, ik zag hem toen een keer bezig als wat ik hierboven beschrijf en hem dat verteld.

Sindsdien geen kappote lampjes meer.

Het is misschien een long shot, maar wie weet

BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Terug naar “Algemene Technische vragen”