Pagina 1 van 1

CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 15:52
door stephen
wordt ik net door de garage gebeld, is de GTV afgekeurd op alleen het CO-percentage :cry:

is 9,5 % en mag 4,5% wezen bij de gtv van 1977
stellen op luchtmassameter geeft geen verbetering.
zou normaal makkelijk tussen de 1,5 -2,5 % moeten zijn voor een 2.0TS motor met injectie.

dus , wat kan er fout zijn of vergeten?
zit geen Kat. onder

dit weekend de kids, maar zou toch leuk zijn als ze volgende week goedgekeurd kan worden :wink:

bij voorbaat dank voor evt. tips

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 16:22
door ericj
Benzinedrukregelaar zou defect kunnen zijn of het vacuumslangetje ernaartoe kan dichtzitten. Benzineduk meten dus, die moet ca 3bar zijn dacht ik.

Hij zou dan ook meer dan normaal moeten verbruiken trouwens.

Andere optie is de tempsensor, die de koude start verrijking triggert. Ook die is te meten (weerstand).

---
Eric

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:04
door giuliettaevo
Als je het "katalystator-relais' erin hebt zitten en je lambdasensor is defect dan krijg je ook zo'n hoge waardes. :wink:

Tempsensor is idd een goede. Je hebt in ieder geval teveel brandstof (of te weinig lucht). Beweegt de klep van de luchtweger wel goed? als die open blijft staan is het ook fout.

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:10
door ericj
Lambdasensor kan ook idd, ik ging er even vanuit dat die er niet in zou zitten zonder kat maar dat hoeft niet natuurlijk.

---
Eric

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:22
door stephen
"katalysator relais"ben ik niet tegen gekomen ,maar zal voor de zekerheid motormanagement even losnemen om te dubbelchecken

verbruik , geen idee, want heb de auto net technisch rijdbaar gemaakt de afgelopen tijd :wink: was projectje zonder APK dus nog niet echt test kunnen rijden, behalve even het straatje op en neer.

zal er na het weekend pas weer aan toekomen, dus iedere verdere tip is welkom

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:28
door giuliettaevo
- kijken of dat relais bij de computer erin zit.
- kijken of luchtweger klep gangbaar is.
- tempsensor doormeten.
- benzinedruk meten.
- inlaatsysteem controleren op verstoppingen waardoor de motor te weinig lucht zou kunnen krijgen. gezien dat de auto wel stationair loopt is dit erg onwaarschijnlijk. :wink:

Dit houd je wel weer even van de straat. :wink:

Succes ermee.

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:30
door ericj
Met relais bedoel je emissieblokje denk ik.

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/he ... lokje.html

---
Eric

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:34
door stephen
ik wel iig. en vlg. mij giuliettaevo ook :wink: een doorverbinding in relais behuizing, in verschillende kleuren/schakelingen leverbaar, meestal oranje dacht ik :wink:

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 19:44
door ericj
Omdat je toch geen kat hebt zou je het emissieblokje er ook even uit kunnen halen, dan kijkt de ecu niet naar de lambda maar uitsluitend naar de lmm/tempsensor voor de brandstofbepaling. Dus als het CO dan wel ok is zal de lambda zijn overleden.

---
Eric

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 18, 2009 20:19
door giuliettaevo
Eric gaat door voor de koelkast.. :lol: :wink:

dat was mijn idee dus ook. 8)

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: wo dec 23, 2009 22:24
door stephen
vandaag maar even aan het stoeien geweest

rijtje wat gedaan
-stellen bij LMM maakt niets uit
-op zoek naar emissieblokje bij motormanagement, maar zat er niet, dus kan het niet zijn
-temp.schakelaar, reageert koud pittig op lostrekken, en wanneer warm reageert deze nauwelijks, dus die doet iig. ook iets
-carterventilatieslang na LMM losgekoppeld zakt van 9,5% naar 6,5% dus ook niet de grote boosdoener
-brandstofdruk 2,5 Bar en wanneer vacuumslang los 3 bar, dus drukregelaar doet ook zijn werk
-lek gecreeerd op inlaathuis en daarmee omlaag gebracht naar 0,5% en toen met LMM stelschroef naar 2,25% gesteld

verdiend helaas niet de schoonheidsprijs deze oplossing, maar is nu wel APK goedgekeurd :cool:

vanavond eens checken of er een lambdasonde geplaatst is, eigenlijk nog niet op gelet :? Editwas gezellig, vergeten te checken :oops:
als ik me ga vervelen, zal ik gasklephuis en LMM eens demonteren/schoonmaken en nalopen want het zint me niet echt

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: do dec 24, 2009 00:55
door Alfa33_1.7
Maar heb jij dan de middelen om zelf het co percentage vast te stellen, (ik zou iedere keer bij de garage langs moeten)?

En waar heb je precies een lek gemaakt bij het inlaat traject. Voor de luchtmassa meter of na?

En waarom alsnog gesteld van 0,5 % naar 2,25 %?

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: do dec 24, 2009 15:31
door stephen
de garage waar ik mijn auto's laat keuren, daar heb ik ook een stallingsplek, en mocht aan hun kast het e.e.a. proberen.
al met al een paar uurtjes aan het stoeien geweest en ook hun drukmeter gebruikt :wink:

ze hebben wel 40 euro in rekening gebracht, maar hadden eerder ook lichten afgesteld en 1 fuseehoesje vastgezet, dit vond ik wel schappelijk :wink:

na massameter en gasklep lek gecreeerd, en 2,25% omdat een beetje CO wel mag, vindt ze wel lekker, niet te schraal staan.

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 25, 2009 15:59
door Dr.Agan
Ik had hiervoor een NL 75 TS uit 1990 met lege kat, emissieblokje verwijderd en lambdasonde los gekoppeld. CO was bij die ding perfect te stellen, zelfs met bijna 3 ton. En die kreeg ik bij elke APK onder 0,5% zonder kat en lambda sonde en ook zonder valse lucht. Dus het kan wel.
Nadat die afgemeld was ging CO weer naar ca. 2%. :lol:

RE: CO afstellen 2.0TS (motor van 75)

Geplaatst: vr dec 25, 2009 16:01
door Dr.Agan
Ik had hiervoor een NL 75 TS uit 1990 met lege kat, emissieblokje verwijderd en lambdasonde los gekoppeld. CO was bij die ding perfect te stellen, zelfs met bijna 3 ton. En die kreeg ik bij elke APK onder 0,5% zonder kat en lambda sonde en ook zonder valse lucht. Dus het kan wel.
Nadat die afgemeld was ging CO weer naar ca. 2%. :lol: