Pagina 1 van 1
injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: zo dec 06, 2009 00:08
door ginoalfa146
beste alfisten
heb een probleempje met mijn o zo mooi alfa 147 1.7 16v boxer.
het injectielampje brand regelmatig en dan schokt de auto als een gek, soms valt ie zelfs uit.
na een beetje onderzoek op forums kom ik erg vaak tegen dat dit de bdp sensor kan zijn.
klopt dit en wat zou dit grapje mij kosten?
groeten
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: zo dec 06, 2009 09:49
door BMP
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: zo dec 06, 2009 11:06
door WhizzMan
Een 146 ongetwijfeld.
Als je BDPsensor stuk is, zal je motor over het algemeen niet schokken maar gewoon keihard uitvallen, dus ik zou eerder iets anders verdenken. Ook een brandend injectielampje is niet iets wat je meestal zal krijgen bij een defecte BDPsensor, want de ECU zal bij het niet krijgen van een BDPsignaal gewoon denken dat de motor niet draait en dat niet als storing zien.
Ik verdenk eerder een defecte LMM of een slecht electrisch kontakt. Probeer te kijken of je visueel slechte bedrading aan de motor kan vinden, anders of je met rammelen aan je bedrading bij lopende motor het probleem kan repliceren. Laat je ECU uitlezen door een specialist/dealer of een forumlid die daar apparatuur voor heeft. Vaak is uit de storingsmeldingen in de ECU wel te achterhalen wat er mis is. Je kan proberen om je LMM even te ruilen met een forumlid waar de auto goed van rijdt en die een passende heeft. Als dat het probleem oplost weet je ook waar je het moet zoeken.
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: zo dec 06, 2009 13:40
door Spatje
Uitlezen dan weet je precies wat er aan de hand is.
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: ma dec 07, 2009 00:52
door ginoalfa146
uiteraard een 146
ga ff kijken of t aan de lmm kan liggen inderdaad. bedrading ziet er goed uit.
heb er vandaag redelijk lang mee gereden en viel me op dat als ik rustig en
"beschaafd" rij, dan is er niks aan de hand. Dus niet boven de 3500 toeren.
geen lichtje die ging branden of schokkende bewegingen.
Eigenlijk vond ik t wel erg prettig om vandaag ff zonder gezeik te rijden op deze
manier maar ja moet de feiten natuurlijk wel onder ogen zien
had ergens gelezen dat ik zonder lmm kan rijden om dan te zien of het hieraan ligt.
klopt dit?
mocht dit het probleem zijn, waar moet ik dan qua kosten een beetje op rekenen?
Re: RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: ma dec 07, 2009 07:39
door WhizzMan
uiteraard een 146
ga ff kijken of t aan de lmm kan liggen inderdaad. bedrading ziet er goed uit.
heb er vandaag redelijk lang mee gereden en viel me op dat als ik rustig en
"beschaafd" rij, dan is er niks aan de hand. Dus niet boven de 3500 toeren.
geen lichtje die ging branden of schokkende bewegingen.
Eigenlijk vond ik t wel erg prettig om vandaag ff zonder gezeik te rijden op deze
manier maar ja moet de feiten natuurlijk wel onder ogen zien
had ergens gelezen dat ik zonder lmm kan rijden om dan te zien of het hieraan ligt.
klopt dit?
mocht dit het probleem zijn, waar moet ik dan qua kosten een beetje op rekenen?
Je kan de stekker op de LMM lostrekken. Als ie dan een stuk beter gaat rijden, of je merkt geen verschil, is de kans groot dat het aan je LMM ligt. Als ie er slechter van gaat rijden is het waarschijnlijk niet de oorzaak.
Bij mijn weten zit er op de boxer 146 nog het "oude" type LMM met een rechthoekige stekker en 4 aansluitingen. Deze kost helaas meer dan E100 origineel. Imitatie is wel te koop, maar kost ook het nodige.
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: ma dec 07, 2009 08:00
door alfaqv75
lambda sonde zou ook nog kunnen (mede omdat hij boven de 3500 tpm het wel goed doet)
LMM heb ik nog van een 33 16V liggen evenals lambdasonde, maar achterhaal eerst maar wat het is...
(neem aan dat een LMM van een 33 16V = 146 boxer 16V??)
Re: RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: ma dec 07, 2009 10:29
door WhizzMan
lambda sonde zou ook nog kunnen (mede omdat hij boven de 3500 tpm het wel goed doet)
LMM heb ik nog van een 33 16V liggen evenals lambdasonde, maar achterhaal eerst maar wat het is...
(neem aan dat een LMM van een 33 16V = 146 boxer 16V??)
Lambdasonde wordt bij de 145/146 gewoon uitgelezen boven de 3500 rpm hoor. De 33 16V heeft een AFM, de 145/146 heeft een MAF (LMM), totaal niet vergelijkbaar.
Staar je niet blind op de LMM, maar laat hem eerst eens uitlezen als je het niet kan vinden. Hoe lang zitten je bougies er al in? Zijn alle vacuumslangen goed aangesloten en sluiten ze wel? Vaak komen er scheurtjes in die je pas merkt als je er aan gaat rommelen. Spuit eventueel je slangen op alle plekken die je verdenkt met stationair draaiende motor in met een toefje remmenreiniger. Als de motor van toerental verandert wordt de remmenreiniger de motor in gezogen en weet je dat je daar valse lucht pakt. Niet alles inspuiten en daarna starten, dat helpt niet, gewoon eerst de motor starten en dan voorzichtig telkens een plekje proberen.
RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: ma dec 14, 2009 23:29
door ginoalfa146
Heb bij de halfords flesje injectiereiniger gehaald en het probleem leek verholpen te zijn.
Toch kwam het lampje weer terug en ben toen ff serieus onder de motorkap gaan kijken en alle
stekkers mbt luchtverdeling erafgehaald, gecontroleerd en weer vastgezet.
Tot op heden geen klachten meer en lijkt erop dat mijn 129 paarden weer supergezond zijn!
mensen bedankt voor alle reacties en ik hoop dat mn bella gezond blijft.
kan slotje op. ( hoop ik ;p)
Re: RE: injectielampje brand motor schokt
Geplaatst: di dec 15, 2009 00:18
door Brul(tm)
kan slotje op. ( hoop ik ;p)
Daar doen we hier niet aan

Hopelijk heeft het loshalen en opnieuw vastzetten van je stekkerverbindingen het probleem opgelost.
Dat duid dan toch op een vorm van corrosie of oxidatie. Weet je waar je het zoeken kan als het probleem terug komt, dan heb je waarschijnlijk iets meer te "poetsen" .
Groetjes,
Marc