Pagina 1 van 1

zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 21:45
door pe1ryx
waarom doet men dat nu eigenlijk?is het met een hohnapparaat in de boormachine te doen?
of hoeft het eigenlijk niet?

snap eerlijk gezegd niet wat dit voor een nut heeft...

is het alleen met nieuwe zuigerveren of ook met goede gebruikte..?

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 22:04
door cmva
Gewoon nwe zuigerveren, zijn niet duur,honen kost bij een goed revisiebedrijf ook weinig,

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 22:09
door Performa
Is de eerste keer dat ik iemand hoor die honen in vraag stelt?
Na het boren van de cilinder moet deze gehoond worden.

Door het honen bekomt men een zuiver cilindrische boring met een zeer karakteristiek oppervlak. Dit oppervlak heeft 3 grote voordelen:
1) het oppervlak is gezuiverd van alle stoffen
2) de kruisarcering, zo typerend voor het honen, geeft een oppervlak met diamantvormige plateaus die de belasting opnemen. Deze plateaus zijn omringd door dalen die dienst doen als oliereservoir en die zo de warmteafvoer bevorderen.
3) de gewenste opppervlakte ruweid (afhankelijk van de hardheid van het materiaal) kan bepaald worden en wordt dan ook bereikt over het gehele oppervlak en over verschillende cilinders en dit steeds volgens hetzelfde oppervlakte patroon. Dit bekomt men omdat de slijpmiddelen zich zelf scherpen tijdens dewerking en dus niet bot worden tijdens het ganse proces

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 22:44
door pe1ryx
duidelijk,honen dus maarre ik ken de prijs niet van zuigerveren..ook ken ik de prijs niet van honen maar ik wil de dingen graag zelf doen...vind ik gewoon leuk daarom de vraag ,werkt zo een hohnboor ook goed? die met de 3 slijpstenen bedoel ik..?
http://www.autogereedschap.com/a-915340 ... napparaten


wat kosten trouwens zuigerveren?voor een 3.0 24v uit een 164..

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 22:47
door Brul(tm)
Intresant onderwerp O:)

Welke bedrijven in Nederland zijn hier in gespecialiseerd en zijn de betere om dit te laten doen?
Voor mij maakt het niet uit waar het in Nederland is ;) Het zou dan overigens niet alleen om honen gaan, maar
ook om het opboren van gaten. voor bouten, van M10 naar M12.

Groetjes,
Marc

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 23:08
door Performa
Met een kolomboor ga je manueel toch nooit een gelijkmatig hoon patroon creeeren.

Re: RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 23:22
door Alfa-Corazon
Intresant onderwerp O:)

Welke bedrijven in Nederland zijn hier in gespecialiseerd en zijn de betere om dit te laten doen?
Voor mij maakt het niet uit waar het in Nederland is ;) Het zou dan overigens niet alleen om honen gaan, maar
ook om het opboren van gaten. voor bouten, van M10 naar M12.

Groetjes,
Marc
Deze:
http://www.alfaclub.nl/events.php?lang=nl&eid=103

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: za dec 05, 2009 23:39
door Hylke
In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen.

De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand wordt gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Omdat de cilinder dan iets groter van inhoud is geworden, worden nieuwe, overmaatse zuigers gemonteerd.

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: zo dec 06, 2009 09:57
door ericj
Alleen honen van gebruikte bussen lijkt me niet zo zinvol. Wanneer het originele hoonpatroon nog goed te zien is (daar kan een specialist het beste even naar kijken) hoef je aan de bus niks te doen, en als het ingesleten is moet je niet alleen honen, maar eerst opboren naar een overmaat en dan honen lijkt me. En dat ga je niet zo snel zelf doen neem ik aan.

---
Eric

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: zo dec 06, 2009 10:48
door Ruben
Het is idd zo dat als je nieuwe zuigerveren gaat monteren en het hoonpatroon in de oude bus niet meer zichtbaar is, je het beste de bussen opnieuw kan laten honen. De nieuwe zuigerveren slijten anders veel sneller omdat er geen oliefilm achterblijft.
Het beste is om dit te laten doen, de patronen maken namenlijk een bepaalde (optimale) hoek met elkaar en dit bereik je het beste in een speciale machine.
Om te bepalen of de bussen eerst moeten worden opgeboord (i.c.m. overmaatse zuigers) moet je ze eerst opmeten met een binnen micrometer. Maar ik denk dat in het geval van dermate hoge slijtage het voordeliger is om een nieuw setje zuigers en bussen te kopen.

RE: zin of onzin van het HOHNEN

Geplaatst: zo dec 06, 2009 10:59
door WhizzMan
Nieuwe bussen plaatsen kost vaak ongeveer evenveel als opboren en honen. Als je zuigers nog goed zijn, is het plaatsen van nieuwe bussen en zuigerveren dus vaak een goedkopere oplossing.

Niet alle motoren hebben bussen, dus je zit bij bijvoorbeeld de 16V twinspark, de JTS en de 16V turbo (zoals in de 155Q4) alsnog aan boren/honen.

Afhankelijk van de hoeveelheid slijtage is het soms mogelijk om een bestaande cylinder nogmaals op te honen en zonder boren en overmaat zuigers toch binnen revisie-specificaties te blijven.

Bij het plaatsen van nieuwe zuigerveren moet je eigenlijk altijd honen. Zowel de cylinderwand als de zuigerveren hebben dit nodig om optimaal op elkaar ingelopen te raken. Het kunnen zien van hoonstrepen betekent absoluut niet dat de zuigerveren er goed op in zullen lopen; de extra ruwheid van vers gehoonde cylinderwanden is noodzakelijk om na het inlopen een goed oppervlak over te houden.

Zelf honen met een kolomboormachine en hoonstenen zou in theorie wel kunnen, maar het zal een behoorlijk grote kolomboormachine, een vaste hand, wat rekenwerk (aantal toeren en vertikale beweging om optimale hoek hoonsporen te krijgen) en oefening vereisen voor je een redelijk resultaat hebt. Na boren goed spoelen en je zult precisieapparatuur nodig hebben om te kunnen meten wat de doorsnede van je cylinder is. Even met een handboortje in het fietsenschuurtje je cylinders honen is niet echt aan te raden dus.