Pagina 1 van 1
remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: za dec 05, 2009 11:49
door JoorZ105
aangezien ik de remklauwen van de berlina wil reviseren was ik wat in het handboek aan het bladeren. (want heb er geen ervaring mee)
in het handboek kwam ik de minmale dikte tegen van de remschijven: 11,5mm aan de voorzijde.
Aangezien de buitenste rand van de schijf dikker is dan de schijf zelf is het wat lastig meten.
de dikste rand is 12,4mm en de schijf zelf lijkt aan weerskanten 0,45mm dunner al is dat met een cheape schuifmaat moeilijk te meten.
kortom het hangt erom.
Hoe hard is het minimum? Ik twijfel over wel/niet vervangen. Is niet vervangen risicovol? Op zich remt de berlina goed! (alleen scheef....en zaten de klauwen vast: vandaar meteen reviseren) Ik heb het gevoel dat vervangen niet echt nodig is?
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: za dec 05, 2009 11:53
door WhizzMan
Ik zou het wel doen, zo duur zijn ze ook weer niet en als ze te dun worden kunnen ze barsten. Die barsten kunnen weer vastslaande voorwielen veroorzaken, dat wil je niet.
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: za dec 05, 2009 12:21
door JoorZ105
vastslaande voorwielen
duidelijk

Re: RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm
Geplaatst: za dec 05, 2009 12:48
door WhizzMan
vastslaande voorwielen
duidelijk

Het is natuurlijk een worst-case scenario, barsten waardoor er een stuk uit breekt en er iets blokkeert. Het komt gelukkig bijna niet voor, maar het zal in ieder geval minder fijn remmen dan nieuwe schijven.
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: za dec 05, 2009 16:06
door don515jz
Ik gebruik altijd twee boortjes om de schijfdikte te meten ik hou ze aan de voor- en achterkant van de schijf voorbij de rand en meet dan met een schuifmaat de totale dikte (de schijfdikte + 2x boor).
Even de boordikte van het getal aftrekken en je weet hoe dik de schijf is.
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: za dec 05, 2009 16:30
door Alfa-Corazon
Of met een slijpschijf de rand eraf slijpen, dan kun je veel nauwkeuriger meten.
Dan ben je ook meteen van het gepiep van je remmen af.
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: di dec 08, 2009 16:52
door JoorZ105
hoe demonteer ik de remschijven? Ik wil ze vervangen door nieuwe.
alleen door de twee schroeven los te draaien?
probleempje: boel zit gruwelijk vast en ik ben bang de schroeven te mollen voordat ze loskomen?
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: di dec 08, 2009 17:30
door Afco
Of met een slijpschijf de rand eraf slijpen, dan kun je veel nauwkeuriger meten.
Dan ben je ook meteen van het gepiep van je remmen af.
Heb je dan niet veel kans op onbalans?
Re: RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm
Geplaatst: di dec 08, 2009 18:32
door GiuliaCorse
Of met een slijpschijf de rand eraf slijpen, dan kun je veel nauwkeuriger meten.
Dan ben je ook meteen van het gepiep van je remmen af.
Heb je dan niet veel kans op onbalans?
Lamellenschijfje pakken en schijf zo snel mogelijk rond draaien.
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: di dec 08, 2009 22:43
door Bullettooth
Of je gebruikt (leent??) zo een schuifmaat:

RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: di dec 08, 2009 22:48
door laurens75ts
Ik zou gewoon nieuwe erop zetten, bij een goed adres zijn ze meestal niet echt duur!
Toe ik ze van de 33 ging vervangen zaten ze ook muuuurvast gewoon een paar flinke klappen op gegeven met een grote hamer en hop het was los!
succes
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: wo dec 09, 2009 09:32
door don515jz
hoe demonteer ik de remschijven? Ik wil ze vervangen door nieuwe de draad zit in de schijf.
alleen door de twee schroeven los te draaien?
probleempje: boel zit gruwelijk vast en ik ben bang de schroeven te mollen voordat ze loskomen?
Om de voorschijf te demonteren moeten de twee schroefjes er uit, in geval van nood kan je deze uitboren.
De remklauw moet los
De naaf demonteren en dan kan de schijf er af, de schijf zit achter de naaf vandaar dat de naaf los moet.
Het kan gebeuren dat er roest tussen de schijf en naaf zit waardoor alles vast zit maar met gepast geweld moet het geen probleem geven.
Monteren is in omgekeerde volgorde. Maar omdat alles toch los is, lagers schoonmaken, inspecteren, nieuw vet en zo nodig een nieuwe keerring plaatsen.
Don
RE: remschijf volgens handboek op minimale dikte (11,5mm)
Geplaatst: wo dec 09, 2009 18:25
door B-lex
Ik heb gewoon een steekbeitel tussen de naaf en schijf gezet, dan een paar hamersalgen, stukje draaien, weer hamer, zo doorgaan tot hij los is..
En de 2 schroefjes kreeg ik los door schroevendraaier er in te zetten, en paar flinke klappen(ook weer met hamer) te geven, gingen daarna probleemloos los.
En de tapeinden van je schijf af, wil ook wel eens vastzitten, maar als de schijf los van de naaf is ook gewoon lekker hameren(wel met oude moer erop)
Grtz, Alex