Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

1.7 boxer 16V nokkenassen en stoters

zo nov 29, 2009 17:00

Afgelopen zaterdag ben ik even bezig geweest met de koppen van het 16V blok dat ik onlangs overgenomen heb van een formulid

Een aantal vragen echter over de nokkenassen en stoters

-Visueel lijkt het dat de met name de inlaat-nokkenassen verschillende profielen hebben op de twee nokken per cilinder. Het lijkt wel of één nok voorloopt op de andere maar ook een bredere bovenzijde heeft maw langer open staat. Klopt dit? Eén van de 8 inlaatnokken voelt scherp aan maar de anderen voelen goed aan en alsof ze zo verschillend bedoeld zijn.

-Ik neem aan dat de nokkenassen voor de inlaat en uitlaat verschillend zijn maar zijn de nokkensassen links en rechts voor inlaat en uitlaat ook nog verschillend?
Zijn er ook nog verschillende types in de inlaatnokkenassen maw kan ik iedere standaard nokkenas/stoters als vervanging gebruiken.

-Ik heb weinig ervaring met hydraulische stoters en dit ontwerp is nieuw voor mij. De stoters van één kop waren er los erbij en stonden al een tijdje en waarschijnlijk was er olie weg. Sommigen voelden hard aan anderen sponsachtig. Ik weet alleen niet zeker of de stoters exact weer bij oorspronkelijke nok/klep terecht gekomen zijn. Twee kleppen bleven na het monteren van de nokkenas net iets open staan.
Zetten deze stoters zich in op een bepaalde ruimte tussen nok en stoter die behoort bij een specifieke klep en hebben ze dan een soort reset mogelijkheid?

Over het geheel is het prachtig te zien met hoe weinig aanpassingen het basis boxerblok gebruikt is voor een 16V uitvoeringen hoe mooi de 16V koppen eigenlijk zijn ontworpen. Erg fraai, ook de zuigers met de uitsparingen etc.

Kees

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1.7 boxer 16V nokkenassen en stoters

zo nov 29, 2009 17:03

Visueel lijkt het dat de met name de inlaat-nokkenassen verschillende profielen hebben op de twee nokken per cilinder. Het lijkt wel of één nok voorloopt op de andere maar ook een bredere bovenzijde heeft maw langer open staat. Klopt dit? Eén van de 8 inlaatnokken voelt scherp aan maar de anderen voelen goed aan en alsof ze zo verschillend bedoeld zijn.
klopt idd, een katloze versie heeft ze wel op 1 lijn staan :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: 1.7 boxer 16V nokkenassen en stoters

zo nov 29, 2009 17:30

Gerwin, heb je een idee of de katloze stokken op nog meer punten anders zijn?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1.7 boxer 16V nokkenassen en stoters

zo nov 29, 2009 20:15

nee want heb ze nooit op staan meten...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”