Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

za apr 23, 2011 10:32

Ik zie een claim dat het roest van aluminium af zou kunnen krijgen. Nou ben ik benieuwd. Heeft iemand die hier mee werkt een stukje wit uitgeslagen aluminium wat ie als test wil proberen te ontroesten?
Jawel... Zal wel eens een flesje scoren... Wordt echter pas na Pasen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 17:09

Zoals beloofd... na Pasen... 8)

Intussen € 22,55 lichter... en 1000 ml Rustyco rijker...

Slachtoffers staan al opgelijnd... geroest staal (Alfa, what else? :lol: :lol: :lol: ) en geoxideerd aluminium (LandRover).

Kom er hopelijk snel aan toe...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 19:10

Ik heb mijn auto in de RX staan, geweldig spul om op te brengen maarrrrr,.... het spul kan absoluut niet tegen benzine.
Ik heb mijn tank in de kofferbak zitten waar een lekkende dop op zit :? .
De RX blaast helemaal op en ik kan het er zo vanaf trekken. Ik moet wel zeggen dat het ijzer er hagelnieuw onder uit komt :roll: :lol: dat dan weer wel 8) :wink:
Ik ga er nog even niets aan doen om te kijken of er nog roest op komt. En natuurlijk eerst een andere dop scoren :evil:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 19:43

Dat had ik idd ook al ervaren als negatief.....alleen dacht ik toen bij de van mij niet helemaal opgedroogd :?

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 20:06

Interessant topic! Ik mag binnenkort het chassis van een Méhari gaan behandelen en ben hier redelijk 'bleu' in, dus dit soort info is van harte welkom hier. 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 20:06

Slachtoffers staan al opgelijnd... geroest staal (Alfa, what else? :lol: :lol: :lol:
Als het een Duitse augurk was geweest, was ie van ijzer geweest he? ;)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 20:47

Slachtoffers staan al opgelijnd... geroest staal (Alfa, what else? :lol: :lol: :lol:
Als het een Duitse augurk was geweest, was ie van ijzer geweest he? ;)
Een A8? :lol:

Heb net wat lopen klooien met dat slijmerige witte spul van Meneer Rusty...

Helaas de camera op de zaak laten liggen maar visueel is het uberhaupt niet zo spannend als dat de reclame doet vóórkomen...

Stukje 75 gedaan... en na een uurtje van insmeren, schrobben, opnieuw insmeren, laten inwerken, schrobben en opnieuw insmeren etc werden er zowaar een paar heeeeeele kleine plekjes "kaal"... Ben niet met een staalborstel aan de slag gegaan ivm de omliggende lak maar met een, speciaal voor dit doel aangeschafte, harde tandenborstel... zal ongetwijfeld wel verschil maken... maar dit is wel het doel waar ik het meukje voor aangeschaft heb... roest verwijderen op plekken waar je niet wilt / kunt stralen, slijpen etc maar echt indrukwekkend is het resultaat nog niet...

Op de Disco begonnen aan een randje alu oxidatie onder het achterlicht... dezelfde procedure... met nog minder resultaat....

Beide plekken zijn nu weer behoorlijk ingesopt in de Rustyco en dus kan het lekker inwerken met misschien morgen meer & beter resultaat...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

ma mei 02, 2011 21:57

Ik heb het roestbruine vermoeden dat rustyco eigenlijk gel met fosforzuur is. In dat geval zal aluminium helemaaaaaal niet blij worden van deze behandeling. Omdat ze zelf op hun site claimen dat je er ook alu mee kan doen, vraag ik me dus af wat ze er in hemelsnaam in hebben gedaan dat het zowel op ijzer als op alu werkt.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di mei 03, 2011 00:06

Je kunt natuurlijk ook een roestvrije Alfa kopen (164), enige wat daar zo'n beetje gaat roesten is t achterste subframe. :lol: :lol:

Of een degelijk Duits product kopen (mijn 25 jaar oude Porsche 928 heeft nog nergens roest) :D

Geintje natuurlijk, vind het wel een interessant vergelijk. Heb alleen wel een beetje mijn twijfels bij te gebruikte testmethodiek. Zoals door anderen al aangegeven vind ik het wel een beetje vreemd dat van het ene middel een halve kilo wordt aangebracht, en van het andere slechts een paar gram.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di mei 03, 2011 06:35

Met een gel is het nou eenmaal lastig om meer "werkzame" stof aan te brengen. Als er een alternatief zou zijn, zoals dompelen, zou zaagmans dat wel gebruikt hebben, geeft ie zelf aan. Ik heb het gevoel dat de spreekwoordelijke dremel met een staalborsteltje wel eens sneller kan zijn om "los" roest te verwijderen en dat je alleen het laatste stukje pitroest met de gel moet doen, als je niet een maand lang aan het smeren moet zijn. Misschien dat de volgende behandelingen ineens een stuk sneller gaan?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di mei 03, 2011 09:44

Je kunt natuurlijk ook een roestvrije Alfa kopen (164), enige wat daar zo'n beetje gaat roesten is t achterste subframe. :lol: :lol:
Zijn die intussen ook al 40 jaar oud? :o :o :o

Time is fun when you're having flies! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di mei 03, 2011 14:44

Zijn die intussen ook al 40 jaar oud?
Is jouw 75 al 40 jaar oud?

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di mei 03, 2011 15:32

Volgens mij geeft het pas resultaat na een nachtje inwerken.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo mei 04, 2011 21:39

Is jouw 75 al 40 jaar oud?
ff kijken... de Fiat (bijna 50...), de giulia, de zaag, de berlina, de mg etc. allemaal ouder dan 40.... zitten een paar zo goed als roestvrije exemplaren tussen... er zijn dus wel degelijk andere roestvrije Alfa's... dus ik laat de 164 maar even passeren... en hou het in deze maar mooi bij de 24-jarige 75... :lol: :lol: :lol:
Volgens mij geeft het pas resultaat na een nachtje inwerken.
Dat nachtje inwerken werden er 2...

Nog steeds mixed feelings....

Het was allemaal danig ingedroogd en een taai korstje gevormd dat er niet af te borstelen was met water.

De Dremel voorzien van een koperborsteltje en verrek! De meuk (opgedroogde gel + oxidepoeder) op het alu VLOOG eraf! Schitterend blank!

Voor de zekerheid nog een "roestblaasje" open gekrabt en op die onbehandelde plek de dremel gezet om te kijken of de behandeling wat uitmaakte en dat doet het wel degelijk.

Dus op alu: heeft wel degelijk effect maar verwacht niet dat de "roest" vanzelf verdwijnt, het heeft zeker wel hulp nodig en dan wel wat meer dan een harde borstel en water.

Dan staal... uiteraard ook ingedroogde gel.

Zelfde behandeling als bij het alu gegeven maar met een veel minder resultaat. Zeker geen blank staal gekregen, met name in de putjes blijft het zitten. Aantal malen opnieuw behandeld met gel, insmeren, inpoetsen, dremelen, opnieuw insmeren etc.

Niet echt een bevredigend resultaat. 1 van de 2 plekjes heb ik nu in de Fertal gezet om de resterende roest om te zetten en het andere plekje ga ik van de week nog meer verder.

Hopelijk vergeet ik de volgende keer niet (opnieuw!) de camera....

Maar.... nu heb ik dus blank aluminium... dat zou het beste beschermd worden met epoxy primer... maar dat is er niet in spuitbussen... en het plekje is veeeeeeel te klein om een spuit vol primer aan te maken...

Wat smeer of spuit je daar nou op?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo mei 04, 2011 23:21

Het verwijderen van roest met een spulletje uit een potje is volgens mij een mission impossible.
Anti-roest middelen in de zin van roestpreventie, die zie ik wel zitten. Maar middeltjes om roest te verwijderen, die niet. Roest echt alleen verwijderen dat kan misschien wel. Maar vaak wordt daarbij de indruk gewekt dat verroest metaal weer omgetoverd wordt tot goed metaal, en dat is onmogelijk. Roesten is namelijk een verganingsproces, het metaal is dan gewoon in staat van ontbinding. Net zoals je een lijk geen nieuw leven meer kunt inblazen kun je ook reeds verroest metaal niet meer oppeppen. Hooguit beginnende roest tot stoppen dwingen en de oppervlakte goed afdichten zodat het roesten niet verder gaat, en als de resterende metaaldikte op dat moment nog acceptabel is dan hoef je verder niet in te grijpen. Maar het roestproces omkeren dat kan geen enkel spulletje hoewel die indruk vaak gewekt wordt.
Als dat nodig is dan zijn er maar twee middelen die écht helpen: een slijptol en een lasapparaat.


.

Terug naar “Algemene Technische vragen”