Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 08:42

=D>
+1 voor Slijptol en Lasapparaat!!!
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 09:01

Dus overal waar oppervlakteroest op zit, zetten jullie de slijptol erin en beginnen te lassen??????

Dus bij een steenslagje op de motorkap dat een jaartje onbehandeld is gebleven en waar zich een paar roest adertjes gevormd hebben gaat rücksichtlos de slijptol erin en wordt er een nieuw stuk ingelast?

-1 dus!

Staal is ook geen levend mechanisme zoals een lichaam dat bij het stilvallen van een hartslag niet kan overleven. In tegendeel zelfs... Zo passief mogelijk maken zorgt voor het overleven.

Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat je chemisch het aangetaste materiaal ("roest") kunt verwijderen en dat het onderliggende, gezonde, materiaal behouden kan blijven. Een andere manier is stralen maar dan met een zo'n fijn mogelijk medium zodat je ook de poriën schoon maakt.

Veel gebruikte methodes zoals roterende borstels op boormachines of op haakse slijpers heb ik 0,0 vertrouwen in omdat je met die methodes absoluut niet in de poriën van het materiaal komt en dan roesthaarden gaat "vangen" onder een nieuwe laklaag.

In die zin zou een goed werkende chemische stof ultiem zijn.

Het blijft slechts een kwestie van die goed werkende chemische stof vinden....

Eigenlijk heb ik minder vertrouwen in "roestomzetters" omdat ik me afvraag hoe zich dat op de lange duur gaat houden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 10:52

Wat betreft het aanbrengen van de epoxy primer, voor een heel klein stukje kun je ook met een kwast doen.
Daarna polijsten en de lak erover heen zetten.

Er zijn zelfs "spuitbusjes" in de handel die voor eenmalig gebruik zijn en zelf makkelijk te vullen zijn.
Alleen is het resultaat daarvan vaak bedroevend.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 14:09

FerPox is een 1 component epoxy primer in spuitbus, te verkrijgen bij de fertanboer. Voordat iedereen gaat piepen, nee, dat is niet zo goed als 2 componenten, maar het is een stuk beter dan de gemiddelde "gewone" primer uit een spuitbus.

Je kan roest best laten reageren met chemicalieen die in een gel/vloeistof zitten. Dan verwijder je het helemaal, doordat je er een zout van maakt wat in de vloeistof oplost, of je maakt het iets wat chemisch gezien niet meer zo reactief is. De "doe het een nacht in de Cola" truuk werkt met de fosforzuur die er in de cola zit. De meeste ontroestvloeistoffen werken ook hier mee.

Fertan en Noverox zetten roest niet om in metaal maar in een zout wat verder niet reactief of hygroscopisch is. Verder dekt het metaal zuurstofdicht af (voorzover het een dekkende laag zou zijn) waardoor het metaal minder blootgesteld is aan de buitenlucht. Het zijn geen middeltjes die "geamputeerde ledematen weer laten aangroeien" of zo. Het is puur een stofje wat helpt om roestplekjes minder agressief te maken voor je er weer verf overheen zet. Ook RX heeft vergelijkbare eigenschappen, maar heeft ook een lijnoliecomponent (net als owatrol) wat het ook een "verf" maakt. Op zich is lijnolie een prima basis voor verf, maar het resultaat is niet zo hard als autolak en het is helaas net te gebruiken als onderlaag daarvoor. Die laatste twee eigenschappen maken het, naar mijn mening, minder geschikt om op bepaalde delen van een auto te gebruiken.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 15:25

Sowieso is alle lak/verf/primer uit een spuitbus niet zo goed als hetzelfde product direct aangemengd en verspoten met verfspuit of geschilderd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 17:19

Precies zoals al vermeld is, is fosforzuur een goed middel om roest om te zetten. Het tast ook niet het onderligende metaal aan maar lost goed de roest op en laat daabij een dun fosfaatlaagje achter.
Ik gebruik het regelmatig voor kleine delen en heb ook al eens de benzine tank van mijn motor waar vliegroest in zat met fosforzuur ontroest.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 17:45

Het tast ook niet het onderligende metaal aan
Dat gaat helaas niet op voor Aluminium. Vandaar dat ik m'n twijfels had bij een middel wat zowel ijzer als aluminium zou moeten ontroesten. Als je gegoten aluminium blootstelt aan fosforzuur, krijg je zwarte aanslag en is de oxide bijna niet verwijderd.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 19:39

Heb zojuist getracht ploaties te schieten van het resultaat maar uiteraard ligt het kabeltje van de camera op de zaak... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1734
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 21:58

Dus overal waar oppervlakteroest op zit, zetten jullie de slijptol erin en beginnen te lassen??????
Nee. Ik heb er toch bij gezet dat die spulletjes hier wel voor geschikt kunnen zijn?:
beginnende roest tot stoppen dwingen en de oppervlakte goed afdichten zodat het roesten niet verder gaat, en als de resterende metaaldikte op dat moment nog acceptabel is dan hoef je verder niet in te grijpen.
Maar echt alleen daarvoor zijn ze geschikt. Ik denk dat die spulletjes vaak verkocht worden zoals cosmetica, het zijn net anti-rimpel-crèmes voor vrouwen. Die zullen ook wel werken hoor, maar alleen in het beginnende stadium..... Als de aftakeling al verder gevorderd is dan moet je daar niet meer alle hoop op vestigen, want dan is het valse hoop. Wie dan echt betere resultaten wil zal veel drastischer maatregelen moeten nemen. Wat dat betreft zijn vrouwen net auto's en omgekeerd.


.
Laatst gewijzigd door Tonio op do mei 05, 2011 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 22:00

Heb zojuist getracht ploaties te schieten van het resultaat maar uiteraard ligt het kabeltje van de camera op de zaak... :lol: :lol: :lol:
Als de plaatjes maar beschikbaar komen voordat de auto in kwestie alsnog is weggeroest. ;)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do mei 05, 2011 22:19

Dat kon dan nog wel eens kritisch worden... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

vr mei 06, 2011 10:02

Bleek best lastig om alles goed op de gevoelige pixel te vangen met de felle zon...

Een voorbeeldje van de alu "roest" zoals op de landrover aangetroffen achter het rubber van het achterlicht:
Afbeelding
Niet echt levensbedreigend voor het karretje maar wel ontsierend en, zoals goed te zien is, als je het niet stopt, gaat het onder de lak steeds verder.

Aan de onderkant van het zelfde achterlichtlicht was het een stukje uitgebreider, vooral als je de bollende lak wegkrabt.
Het is moeilijk te zien, ook als ik de foto bewerk qua contrast en belichting, maar dit stuk is behandeld met de gel en koperborsteltje op de dremel.
Afbeelding
Het lijkt "wit" maar is echt mooi blank alu geworden.

Wat aluminium betreft ben ik redelijk tevreden.

Op staal vind ik het een redelijke sof...

Roest in de putjes is blijven zitten... maar hele kleine plekjes zijn blank geworden...
Afbeelding
Ook hier met het contrast en belichting moeten spelen om het wat duidelijker te maken.
De bruine vlekken op het verticale vlak zijn geen roest of beschadigde lak... zit gewoon in de foto icm vuil van de gelbehandeling.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

zo aug 07, 2011 17:03

Vandaag weer een voor mij nieuw middeltje gevonden BIO-ontroester.
Iemand van hier al ervaring met dit spul?
http://www.bio-ontroester.nl/
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do sep 15, 2011 16:37

Ben vandaag een proef met de bio-ontroester begonnen. Had er vorige week al een apart topic voor gemaakt, maar zie hier nu dat er al over is gesproken.

De velsrand onder de deur is uopengeroest. ijsbakje eronder pasmaken, naden en ontwateringen dichtkitten en volgieten die hap, loopt het ook lekker [in] de naden, ben benieuwd.
Bij de eerste poging werd de roest lekker zacht en liet zich zeer eenvoudig met een hamertje door trillingen loskloppen, trilde als een smurrie omhoog uit de naden. Het is ook niet zo agressief voor de handjes zoals HG dat wel is...

Weet iemand overigens met wat voor kit ik de naden en lasnaden het beste afkit?? kan dat gewone MS-polymeer zijn??Een lijmkit..Of zijn er speciale (roestwerende??)kitten te koop??[/u][/i]
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do sep 15, 2011 20:23

Ikkit mijn naden altijd af met Inotech, dit is een verlijmende kit die enigzins soepel blijft.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”