Pagina 1 van 2

Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 09:49
door Sergio
Ik heb op dit forum gezocht naar de beste manier om de bodem van mijn Alfa te gaan beschermen. Delen van de bodem heb ik kaalgehaald ivm beginnende roest op de naden, maar welke methode kan ik het beste gebruiken om de bodem 'definitief' tegen roest en beschadiging te beschermen? Ik kwam oa het volgende tegen:

- Caprotech RX (7, 10 etc)
- tectyl
- zink
- Owatrol (meer voor holle ruimtes?)
- andere producten?

Wat is nu eigenlijk de beste werkwijze om de bodem aan te pakken (dis ontroesten en vervolgens beschermen)? ik zie door de bomen het bos neit meer.....

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 11:25
door Joel

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 11:33
door Hans33sw
ik kan je niet helpen maar ik ga dit even volgen. die van mij heeft ook ernstig een laagje bescherming nodig, zeker als straks de pekel komt...

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 21:31
door DB

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 22:50
door jan 75
het is volgens mij wat je zelf het beste vind.
de een zweert bij tectiel, terwijl de ander dit juist af raad.

ik heb mijn giulia in de RX van Caprotech gezet.
waarom???
ik heb goede verhalen er over gehoord, en heb een testje thuis gedaan.
resultaat was dat op een stukje plaat met 1 laag RX5, na een half jaar in weer en wind nog geen spoor van roest was te ontdekken.
ander voordeel is dat je het spul in een ral kleur kan krijgen, en dit zeer gemakkelijk te verwerken is.
je kunt het spuiten, maar ook gewoon met de kwast opzetten.

mijn plaatmateriaal heb ik in de Fertan gezet en daarna in de 2kprimer
Fertan is ook een roestoplosser, maar dit trekt in het staal.
ik heb een gedeelte van het plaatwerk 2 jaar geleden in de Fertan gezet, en na anderhalf jaar was er nog geen roest te zien.
in die tijd heeft de auto onder een afdak gestaan, en is door de regen vervoert.
voordeel van Fertan is dat je er alles overheen kan zetten.
er blijft niets op het plaatwerk achter, het is alleen meer arbeidsintensief.
eerst kaalmaken, schoonmaken met een natte doek en 24 uur laten drogen, zodat het kan aanroesten.
daarna nat maken en Fertan erop.
24 uur laten drogen, en daarna schoonmaken met veel water en een (schuur)spons.

beide zijn hier te bestellen: klik

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: wo nov 18, 2009 23:59
door AlfaTony
Hallo Serge,

RX van Caprotech heb ik ook goede verhalen over gehoord.

http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Keverbodem.htm


Succes.

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: do nov 19, 2009 18:38
door brolli21
Op mn werk doen we auto's professioneel tectyleren,is een hoop werk,is niet heel goedkoop,maar het wérkt wel ;)

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: do nov 19, 2009 18:51
door MartijnGTA
Doe je dat tectileren op je werk op de zelfde manier als je van de bodem van mijn 75 doet? :twisted: :wink:

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: do nov 19, 2009 19:15
door brolli21
Doet mijn baas zelf,maar kijk eens op ww.automolenaar.com ,daar staat het e.e.a. op ;)

Re: RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: do nov 19, 2009 19:37
door MartijnGTA
Doet mijn baas zelf,maar kijk eens op ww.automolenaar.com ,daar staat het e.e.a. op ;)
Cool!! 635 CSi blijven geile bakken!! En een 325iX heeft ook wel wat...

En (de resten van een) Delta Integrale!

Maar goed, da's allemaal off topic... :roll:

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: do nov 19, 2009 21:33
door sibering
toverwoord tegen roest owatrol :wink:
komt uit de scheepvaart en is zeer efectief gebleken. :wink:
kun je over blank staal heen zetten/doen en afwerken naar keuze.

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: vr nov 20, 2009 10:23
door Gerrets
Onlangs heb ik zelf met een kennis mijn 33 aan de onderzijde onder handen genomen. Eerst de boel echt tot op het blank metaal geschuurd. Daarna de boel gelast en met een ontroestende strijkkit de boel glad gestreken. Daarna met een spuitbuis met bitumen van motip aangesloten op de compressor en spuiten maar. Dat spul blijft echt strak zitten en blijft flexibel.

Gr Tom

Re: RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: vr nov 20, 2009 10:34
door Sergio
Onlangs heb ik zelf met een kennis mijn 33 aan de onderzijde onder handen genomen. Eerst de boel echt tot op het blank metaal geschuurd. Daarna de boel gelast en met een ontroestende strijkkit de boel glad gestreken. Daarna met een spuitbuis met bitumen van motip aangesloten op de compressor en spuiten maar. Dat spul blijft echt strak zitten en blijft flexibel.

Gr Tom
Is het niet zo dat bitumen in de loop der jaren ontgassen en daardoor uitharden + scheuren?

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: vr nov 20, 2009 11:58
door GiuliaCorse
Ga zelf de bodem van mijn brievenbus in de bodyshutz zetten en daarna aflakken.
3m produkten

RE: Hoe zit dat nou: Bodem beschermen

Geplaatst: vr nov 20, 2009 19:40
door Beezztie
Brunox Epoxy zou ook goed moeten zijn, vooral als het te beschermen deel niet geheel roestvrij is:

Deze cognackleurige heldere vloeistof vormt met de geneutraliseerde roestlaag een metaalorganische ijzerverbinding. De glanzend zwarte grondlaag die dan gevormd wordt geeft een anti-roestbescherming voor langere tijd en is tegelijkertijd een zeer goede ondergrond door de epoxyhars bestanddelen.


Het middel is dus een roeststabilisator en grondlaklaag in één en is uitstekend geschikt voor het ontroesten machines, voertuigen en andere metaalobjecten. Dankzij de zeer hoge penetratie in de roest en de goede filmvorming (géén kwaststrepen) verzekert het een efficiënte en gemakkelijke verdere bewerking. (Ook zeer geschikt voor dompelen en uitgieten van holle voorwerpen.)

TOEPASSINGSGEBIEDEN

overal waar roest is ontstaan, binnen en buiten, industrieel onderhoud van constructies, installaties, machines, voertuigen etc.

GEBRUIK

BRUNOX® Epoxy is een anti-roestbehandeling en epoxy grondlaklaag in één en dankzij de bijzondere eigenschappen in slechts 3 stappen uit te voeren:

1. losse roest weg borstelen, - slijpen, - krabben, - bikken etc.
2. het product op het roestige oppervlak sprayen, kwasten of rollen en dan nogmaals herhalen (!). Het product moet glanzend zwart opdrogen, matzwarte plekken nogmaals herhalen
3. als de BRUNOX® Epoxy anti-roest laag volledig droog is, plamuur, verf of lak aanbrengen