Pagina 1 van 1
156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: di nov 17, 2009 21:10
door peppe
Probleem bij een 156 1.9 JTD: bij vol accelereren gaat motormanagementlampje branden, en is er boven de 3200 toeren geen power meer.
Wat kan het zijn? Turbo?
RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: di nov 17, 2009 21:28
door giulia-tom
Ik neem aan jtd8v...
Je geeft veel te weinig info... kan veel zijn en een dealer zou na uitlezen je precies kunnen vertellen WAT er mis is want motorlampje is aan op dashboard dus storingmelding opgeslagen.
Veel voorkomend:
Lampje aan: en blok in noodloop- dan zou het verstuiverprobleem kunnen zijn. Drukverlies wordt gemeten en noodloop springt aan. Stinkt blok naar diesel?
Heb je de kap op het klepdeksel al verwijderd en rond verstuivers gekeken? (zwarte bende) Verharde en uitgescheurde retourgalerij?
Ook nog voorkomend maar niet teveel hangend aan motormanagement - drukverlies door intercoolerslang kapot. Dan krijg je zwarte aanslag rondom de breuk en veel zwarte walm uit de uitlaat bij belasting.
In beide gevallen loont het om het hele traject te gaan reinigen. Egr - gasklephuis en misschien nog inlaathuis, daar waar turbodruksensor ook meegenomen dient te worden. Verstuivers ultrasoon laten reinigen en
sproeibeeldcontrole. In enkele gevallen zelfs dichtgeroet schoepenhuis van de turbo.
Jouw handen gaan er uitzien als die van een steenkolen mijnwerker...

RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: di nov 17, 2009 21:36
door Marten
Ik kan niet zien uit welk jaar je JTD is en wat de kilometerstand is en of er onlangs wat gerepareerd/vervangen is, dus wat algemene tips
-de luchtmassameter ofwel debietmeter raakt nog wel eens vervuild waardoor vermogensverlies optreedt, maar in 1e instantie gaat dit niet altijd
gepaard met een brandend lampje, deze vindt je vlak boven je luchtfilterhuis
-is je EGR-klep niet vervuild of zit hij vast
-als er een variabele turbo op zit (was bij de eerste types 1.9 niet), kan het zijn dat de schoepen vast zitten
-sowieso kan de turbo natuurlijk zelf defect zijn, eenvoudig te kontroleren door de slang aan de inlaatzijde los te nemen.
Zit er veel ruimte op het asje of draait de turbo zwaar, dan kan deze defect zijn
-in de tank zit een elektrische opvoerpomp, die volgens mijn geheugen 0.5 tot bijna 1.0 bar opvoerdruk moet leveren.
Dit is te testen door een roadtest met brandstofdrukmeter, 1500 toeren in zijn 3 rijden en dan vol gas, stort je druk in dan is de pomp kapot.
Met name de eerste JTD's hadden hier veel last van.
-is er een turboslang lek/los of de intercooler lek, dit merk je door sissende geluiden bij accelereren.
Om te testen, neem de slang bij je inlaatspruitstuk los, prop een doek in de slang en wring een persluchtpistool mee.
Zet er voorzichtig druk op, hoor je ergens iets sissen dan is het lek zo gevonden.
-de BDP sensor is ook vaak een garantie voor slechte prestaties, maar dan gaat de motor ook geregeld afslaan
-heb je cruisecontrol "af-fabriek", dan kunnen de koppeling en rempedaalsensor een oorzaak zijn
-zonder cruisecontrol kan ook alleen de rempedaalschakelaar de boosdoener zijn, op het monet dat er namelijk een "remsignaal" gegeven wordt,
schroeft de ECU het vermogen terug
Nou, voorlopig succes ermee
Marten Scheepstra
TC
RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: di nov 17, 2009 21:54
door peppe
bedankt mannen.
Ik heb helaas niet meer info, is de wagen van m'n neef. Heb er zelf nog niet naar kunnen kijken, dacht een eerste vraag/antwoord hier p het forum is alvast een goede stap in de richting.
En idd.
Hartelijk dank, we hebben werk te doen.
gr.
RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: wo nov 18, 2009 01:00
door AlfaTony
Kan een aantal zaken zijn.
Ik zit ook in de richting van de EGR klep te denken.
LMM zou ook nog kunnen.
RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: wo nov 18, 2009 21:58
door eric ex-artc232
verstuivers van de fase 1 jtd gaan bijna nooit stuk....

Re: RE: 156 1.9 JTD verlies vermogen
Geplaatst: do nov 19, 2009 09:12
door giulia-tom
verstuivers van de fase 1 jtd gaan bijna nooit stuk....

Sterker nog: Alfa's gaan bijna nooit stuk....
Al is de verstuiver heel - als zijn aan en/of afvoer niet ok is, moet je dan maar eens kijken wat er gebeurd.
om maar van fase 1 2.4 maar te zwijgen...