Pagina 1 van 2

GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 13:55
door hans2600
De GTV werd ineens wel heel erg warm ongeveer het laatste streepje voor 130gr of net iets eronder (hoe warm is dat streep je eigenlijk 110gr?)
Na een onderzoekje was de koelvloeistof wel aardig onder de min (dat was al vreemd) en dus dit bijgevuld en de auto gestart.

Hij wordt gewoon weer warm tot aan het streepje onder 130gr en de koelvloeistof veranderd niet van nivo terwijl dat volgens mij een stukje moet zakken.

De aanjager gaat ook op deze hoge temperatuur niet aan en dat vind ik ook erg vreemd.

Ik zit te denken aan of een defecte thermostaat of aan een mankementje met de aanjager.

Wie heeeeeelpt me want Nanda is in paniek dat ze hem morgen niet kan rijden naar haar werk en met de bus moet!!!!!! :wink:

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 13:58
door Gtv4
Probleem van veel V6'en, waterpompschoepje laat los op de as.

Hoewel ik dacht dat de 3.0 wel een ijzeren schoepenwieltje heeft en geen kunstof zoals de 2.5.
Zal nog wel iemand uitsluitsel geven.
Maar je probleem klinkt als een waterpomp!

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 13:59
door giuliettaevo
Heb je ook gevoeld of de radiateur warm wordt? zou kunnen dat de thermostaat niet open gaat, dan wordt hij ook heet en doordat er geen hete koelvloeistof bij de schakelaar komt zal de fan niet gaan draaien. Dat zou ik als eerste even controleren.

Kan natuurlijk ook zijn dat de waterpomp niet zo geweldig zijn werk doet doordat bv de waaier los is gegaan van het asje. :(

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 14:08
door giulia-tom
Hans,

Je kunt flowcontrole doen door bij lopende motor de retour goed te controleren. (kleine slangetje - die ook warm is)
Bij geen zicht kun je het kleine slangetje erafhalen en in de opening van de vuldop leggen en kijken wat ie doet bij lopende motor. Moet een flow geven!

Ik denk dat er bij jou een grote hoeveelheid lucht parten speelt, volgens mij - uit mijn hoofd - heb jij een onluchting rechtsboven in de binnenkant radiateur.
Dat hebben lang niet alle radiateuren dus kan dit ook niet kloppen.

(waterpomp was nieuw bij jou maar tapeinden destijds erg aangevreten - het zal de eerste niet zijn die na krimpen/uitzetten spontaan breken)

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 14:32
door hans2600
Waterpomp inderdaad nieuw maar waar blijft de vloeistof als de tapeindjes breken?? en dan moet de bijgevulde vloeistof toch weer verdwijnen??
Die zit er nog in dus een waterpomp probleem zou bij mij afvallen. En bij jullie???????

De radiator begint inderdaad aardig even te roken als hij echt warm is dus ik neig nog steeds naar een thermostaat.

Maar meer feedback en dus dingen uitluiten lijkt me erg fijn!!!!! Jullie zijn weer toppers :wink:

Hans

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 14:37
door giulia-tom
Flow = waterpomp ok en skippen dat.
Geen geborrel expansievat en witte rook achteruit is ook een goede nachtrust.

Radiateur onderzijde binnenkant groen en met koelvloeistofsporen? (want er is rook tenzij het regenvocht aan het verdampen is)

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 20:54
door WhizzMan
Ik vind het vreemd dat het peil niet daalt, dat zou duiden op drukverlies ergens. Los daarvan, als je pomp het wel doet en je sensor ook, zou je koelfan aan moeten slaan. Heb je geprobeerd om de sensor voor de fan kort te sluiten? Als je temperatuur dan netjes blijft, zal je pomp het wel doen en is het puur de sensor. Dit geeft nog geen verklaring voor niet niet dalen van het niveau bij hogere temperatuur, maar misschien heb je wel meerdere problemen en kom je er nu pas achter omdat de boel warm loopt.

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 21:06
door giuliettaevo
niveau dalen als de motor warm wordt? zet vloeistof niet uit als je het verwarmt? :?

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 21:11
door hans2600
ik heb nog even gekeken, peil daalt niet maar er komt wel vloeistof retour het expansievaatje in dus er is flow.
Nadat hij goed heet werd heb ik de airco aangezet en plop de fan ging draaien dan loopt de temp wat graden
terug maar blijft gewoon veel te hoog net onder het streepje van voor het max streepje van 130 en ik denk dus een graad of 115.
Wel is er wel wat witte rook maar het is koud buiten dus dat is logisch en ik vind het geen pluimen die van een pakking kunnen komen.
Maar ook al heb je dit allemaal dan nog moet toch die thermostaat openspringen en dat vloeistofpeil een stukkie naar beneden trekken??????
Ik vind ook dat de slang naar de thermostaat toe redelijk achterblijft in hitte die voelt koeler aan.
Ik neem aan dat de thermostaat zit op de plek waar de slang (die vanaf de radiateur) op het blok zit aangesloten??

Wie heeft een andere mening en wat zie ik nog over het hoofd om me er van te weerhouden er een nieuwe thermostaat op te zetten??

Nanda wil hem al naar de dealer rijden maar ik ben een man en jullie weten; wat we zelf kunnen willen we ook zelf oplossen!!!!!!!! :D

Hans

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 21:41
door Gtv4
Waterpomp lijkt idd oké.

Misschien toch de thermostaat waardoor de motor warmer loopt.
Door de extra warmte en druk zou je radiateur kunnen lekken wat het eerdere water verlies zou verklaren.

Zitten alle lamellen nog wel vast in de radiateur?
Koeloppervlakte verkleining geeft ook warm lopen, meestal merk je dat het eerst op hogere snelheid.

Dus misschien toch een combi van!
Defecte thermostaat is de genadeslag voor de radiateur geweest.

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 22:02
door giuliettaevo
Allebei de slangen van de radiateur gaan naar het blok.... maar meestal gaat de bovenste radiateurslang rechtstreeks naar de thermostaat :wink: . Bij een 916 GTV zit die volgens mij achter op de koppen boven de bak? :?

Die bovenste slang moet toch wel goed heet worden eigenlijk, daar komt de hete vloeistof doorheen voordat hij afgekoeld wordt in de radiateur en door de onderste slang weer terug gaat naar de motor. :?

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 22:07
door ronald
Stomme vraag maar bij gewoon rijden koelt hij wél goed? Alleen bij stads verkeer loopt hij warm? Omdat je zegt dat de fan niet aanspringt moeten we het misschien niet zo ver zoeken, en gewoon de fan eens constant laten draaien, eens kijken wat er dan gebeurt. :?:

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 22:10
door hans2600
dus een koudere slang als het er niet doorheen komt door een thermostaat die dicht blijft????? Klinkt aannemelijk toch??
Morgen maar is even kijken wat een thermostaatje kost want je kan er simpel bij dus dat is een simpele reparatie ................. denk ik [-o< .

RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 22:12
door hans2600
Nee Ronald ook rijdend is hij te heet.

Re: RE: GTV 3.0 V6 te heet

Geplaatst: zo nov 15, 2009 22:17
door giuliettaevo
dus een koudere slang als het er niet doorheen komt door een thermostaat die dicht blijft????? Klinkt aannemelijk toch??
[-o< .
dat lijkt mij ook aanemelijk, vooral als er wel flow van de pomp is. :wink:
Kunt evt ook de thermostaat eens verwijderen en dan testen, zou dan niet meer heet mogen worden.
succes!