Pagina 1 van 1

motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: do nov 12, 2009 20:55
door Mav
beste allemaal,


ik heb een vraag,

hetzit n.l zo
ik heb vreselijk pech met mijn 156 2.4 jtd :cry:

doordat er een verstuiver van mijn motorblok kapot was is er iets nog veel mooiers stuk gegaan
namelijk een lager op mijn kruk as van zuiger nr 3. :cry:
kruk as vervangen is financieel geen optie dus dan maar een ander blok.
en nee ik heb mijn motorblok niet afgetrapt :!: :!:
2.4 jtd blokken zijn trouwens lastig te vinden want ja ze gaan niet snel kapot en het is ook geen vw golf blokje (25 in een dozijn)

door dat mijn garage bedrijf hier achter kwam door demontage (kop er af)
heb ik nu nog maar een half aan gesloten motor blok in mijn auto zitten.

ik ga er nu zelf een ander blok in zetten
maar om alles nu weer helemaal netjes aan tesluiten ....

mijn vraag is dan dus nu : hebben jullie misschien hier ervaring mee tips altijd welkom
maar vooral misschien een paar detail foto's van een compleet aan gesloten motor blok .
liefst met mooie plastic kap op blok verwijderd

hoop snel wat van jullie te horen
dan kan ik snel beginnen met mijn motor wissel en weer lekke rijden

groeten maurice

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: vr nov 13, 2009 02:47
door giulia-tom
Maurice,

Door een kapotte verstuiver alleen gaat je krukaslager en niet aan...
Wel klepschade en/of zuiger met cylinderbusschade.

Als ik zo lees denk je jouw motor te gaan vervangen gewoon thuis in de schuur?
Het beste en snelste werk je als je het subframe met blok/bak onder de auto uit laat zakken. Alleen kun je het zonder motortafel en goede brug wel vergeten.

Ik kan wel een punt of 25 gaan opsommen - maar bedenk even goed waar je aan beginnen gaat.
Kom anders even snel kijken bij mij want deze klussen doen wij vrij veel bij ons in Amersfoort. PB dan maar even.

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: vr nov 13, 2009 07:36
door Roebar
Beste Tom

Repareren jullie ook Spiders??


on topic...sorry voor de vervuiling

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: vr nov 13, 2009 23:53
door Bob Enthoven
He tom,

afgelopen 2 weken een 156 gedaan bij mij thuis in de schuur waar je aan moet denken wat je sowiezo ff goed regelt is:

- goed gereedschap

- de auto ophogen zodat je er met gemak onder kan liggen. (30 cm - 30 cm tegels) onder de auto net voor het krikpunt.

- een takel om de motor eruit te taken, wij hebben het met een 80 euro takeltje gedaan.

- eerst de motor in het geheel loskoppelen.

- laten zakken bak er vanaf

- omhoog brengen naar je toe brengen klaar.

- de rest in omgekeerde volgorde.

wij hebben het met zn 2en voor het eerst gedaan ( wel sleutel ervaring) maar jonge gasten 22-21 jaar.

19 uur zonder de vloeistoffen hebben te vervangen.

en ik kan je zeggen de motor draait weer als een zonnetje!

maar het is te doen zelfs zonder brug.

wij hebben een selespeed en daarom een tegevaller wat betreft het ontluchten maar dat laten we of door een kennner van het forum of door een bedrijf doen.

Groetjes

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: za nov 14, 2009 00:12
door giulia-tom
Natuurlijk is het te doen Bob!

Het kan een stuk sneller - maar voor thuiswerk is dat de methode omdat je nooit de zaak met subframe en al kunt laten zakken onder de auto uit...
Als de bak van het blok af is zou ik sowieso voor een nieuwe koppeling kiezen en goed naar het massavliegwiel kijken.

Maurice heeft nu een fase 3 gekocht naar wat ik mij heb laten vertellen - dan heb je nog "even" wat sensor-ombouw werk... :whistle:

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: za nov 14, 2009 08:09
door Hylke
Ik zie nog wel wat 156's met 2.4JTD voorbij komen waar wat schade is aan turbo of de hogedruk pomp.
Dit soort blokken zul je wellicht wellicht als donor kunnen scoren, de restanten van de auto verpats je dan wel weer.

Maar goed, in dit geval blijkbaar achterhaald.

RE: motor wissel 156 2.4 jtd

Geplaatst: za nov 14, 2009 11:44
door LanciaThema 8.32 SW
Ook in de schuur en zonder takel en brug kun je een subframe demonteren. Je hebt alleen een zware vrachtwagenkrik nodig. Ik heb het nu al zo'n 4x gedaan met zo'n krik en dat werkt perfect. Kijk maar op www.weblogs.lanciathema.nl en kijk in maart 2009. Daar zie je hoe het werkt. Als je de schokbrekers verwijdert heb je wat meer speling.