Pagina 1 van 2

Hinderlijke gas reactie Euro3 156 (opgelost)!!

Geplaatst: di nov 10, 2009 12:19
door Bullettooth
Ik rijd nu sinds kort naast mijn 75 TS & 155 V6 een 156 1.8 TS G3 SW.
Die laatste is van de euro3 variant, daar zit um ook juist 'het probleem'.
Ik besef me goed dat er (zeker op dit forum) nog genoeg mensen zijn die nix lievers dan carbs hebben, maar ik vind een old school motronic, zoals in mijn 75 en 155 ook prima rijden, gas reactie is behoordlijk direct, heerlijk!
Nu de 156, met zijn geavanceerdere MM systeem met drive by wire, tsja..... Niet mijn ding eigenlijk, want wat is het probleem:
Met name bij wat verder doortrekken, boven de 5000 RPM zakt het toeretal veeeeeeeel te langzaam bij het over schakelen. "Normaal' zorg ik ervoor dat middels de juiste beroering van de pedalen en het schakel moment dit uiterst vloeiend gebeurt, echter in deze 156 moet ik wel zooooo laf en lui schakelen want anders laat ik de koppeling alweer opkomen, terwijl het toerental nog niet gezakt is.
Ik ervaar dit als uitermate hinderlijk en teleurstellend.

Een mailtje aan Stephan van Squadra deed me leren dat dit 'zo hoort' en hij dit niet kan wijzigen????

Zijn er meer 156 rijders die 'dit probleem' herkennen. Misschien tip om dit te dempen?

Of is er nog iets niet helemaal fris met mijn 156, daar deze alleen bij koud start wat moeilijk op gang komt, ploft wat onregelmatig. (dat er nog iets niet helemaal pluis is duidelijk, maar of dit effect heeft op de gas reactie?)
Fout codes zijn eruit en de isolateren van bobine 1 zijn hersteld. (deze waren namelijk kapot)

RE: Hinderlijk gas Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 12:26
door WhizzMan
Dat lijkt me echt aan je auto liggen hoor. Ploffen bij koud hoort ook niet. Ik weet niet of je zelf kan uitlezen, maar als de correctiefactoren voor je mengsel echt extreem staan, zal je MAF wel eens onderweg naar het einde kunnen zijn. Je symptomen komen er wel mee overeen in ieder geval. Is die bobine wel helemaal okee nu? Barstjes in het gietstuk willen ook nog wel eens problemen opleveren in combinatie met condens.

RE: Hinderlijk gas Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 12:32
door Bullettooth
Ik zelf dat aanvankelijk ook aan de MAF, tot dat ik hem had uitgelezen. (niet specifiek Alfa, algemeen Bosch apparatuur). Toen bleek dat ik last had van:
Ontsteekings onderdrukking op cil. 1. (dit klopt ook omdat de isolatoren van deze bobine en de 2de bougie helmaal gaar waren). Deze zijn vervangen en de auto, rijd (na ongeveer 30 seconden, vanaf koud start), prima. Des al niet te min is er nog iets! niet pluis.
Ik zal de bobine nogmaals aan een inspectie onderwerpen.

Maar verder uitlezen weet ik niet of ik dat zelf kan. Kan btw wel eens een andere MAF proberen. (heb nog wel wat liggen, effe de nummers controleren).

RE: Hinderlijk gas Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 13:01
door WhizzMan
Je kunt in principe alle 16V TS MAF sensoren met een ovalen 5 pins plug uitwisselen. Je moet alleen de sensor (torx met locknut) in het buisje wat bij jouw auto hoort overzetten. ECU resetten daarna helpt met snel(ler) inleren correctiefactor. Sowieso, met uitlezen is een extreme correctiefactor voor mengsel een aanwijzing dat er vuil/corrosie op je MAF kan zitten. Hij loopt dan nog niet uit z'n bereik qua correctie, maar de aangegeven waarde klopt al lang niet meer met wat er aan lucht langs stroomt.

RE: Hinderlijk gas Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 13:17
door Bullettooth
Ik had idd middel de ePER catalogus gezien dat de MAF sensor die ik heb liggen kan gebruiken. Ik weet alleen niet wat de staat van deze MAF is :?:

UItlezen wat de correctie factor is? Weet niet of dit gaat met apparatuur die ik beschikbaar heb?

RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 14:49
door GT 75V6
Een 156 4-cilinder heeft geen drive by whire-systeem, alleen de V6 heeft dat.

Re: RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 14:54
door Bullettooth
Een 156 4-cilinder heeft geen drive by whire-systeem, alleen de V6 heeft dat.
Oke! Dus er zit nog gewoon een kabel tussen! Dat pleit voor als nog niet echt voor het gevoel dat het gaspedaal kent. Toerental bij gas lossen zakt te langzaam!

RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 15:08
door bosali
4 cilinder van latere type (eind 20000) heeft ook drive bij wire.
V6 heeft dit al vanaf het begin.
Ik had het zelfde probleem, bij mij bleef het toerental ook erg lang hoog, steeg zelfs iets als ik de koppeling intrapte om te schakelen.
Heb een andere gasklep gemonteerd, en nu is het weer veel beter.
Heb de oude uit elkaar gehaald, en er bleek dat een van de sleepcontacten van de potmeter beschadigd was.
Maar dat het gaspedaal niet helemaal lekker reageert klopt, de andere systemen met een mechanische gas kabel van pedaal naar de klep reageren veel directer.
Gaspedaal reactie kan Stephan wel aanpassen, maar de tijd die het duurt dat de gasklep dicht gaat niet helaas.

Re: RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 15:18
door Bullettooth
4 cilinder van latere type (eind 20000) heeft ook drive bij wire.
V6 heeft dit al vanaf het begin.
Ik had het zelfde probleem, bij mij bleef het toerental ook erg lang hoog, steeg zelfs iets als ik de koppeling intrapte om te schakelen.
Heb een andere gasklep gemonteerd, en nu is het weer veel beter.
Heb de oude uit elkaar gehaald, en er bleek dat een van de sleepcontacten van de potmeter beschadigd was.
Maar dat het gaspedaal niet helemaal lekker reageert klopt, de andere systemen met een mechanische gas kabel van pedaal naar de klep reageren veel directer.
Gaspedaal reactie kan Stephan wel aanpassen, maar de tijd die het duurt dat de gasklep dicht gaat niet helaas.
:D D8 al ben niet gek, ;), van de drive by wire! Daarom heb ik ook expliciet gemeld dat het een euro 3 betreft, de ME7.3 en idd hij is van (productie 3-2001).

Enfin. Mijn gas blijft (gevoels matig, zoeen ruime seconde) hangen nadat ik deze los laat en de koppeling in trap om te schakelen. Moet dus eens gaan kijken naar het gas klep huis.

Heb je een foto of plaatje, dan weet ik wel potmeter in eraf moet halen om dit eens te controleren.

RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 17:14
door bosali
Ik heb wat fotos van mijn gasklep, is van een V6 en die is anders dan die van een TS.
Wat je wel kan doen is contact 30 sec aan, 30 sec uit, en daarna starten.
Doe dit met een relatief koude motor, en laat na het resetten de motor even een paar minuten stationair draaien.
Gasklep zal zich resetten, en opnieuw in gaan leren tijdens rijden.
Maar potmeter is geen los ding dat je kan vervangen/kopen
Volgens onderdelenboek alleen in zijn geheel leverbaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 21:19
door GT 75V6
4 cilinder van latere type (eind 20000) heeft ook drive bij wire.
Hmmm, dit is de eerste keer dat ik dat hoor...

Edit: je hebt gelijk. Alle JTD's, de V6'en, en de Euro 3 Twin Sparks hebben drive by wire.

RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 21:21
door WhizzMan
De exacte curve die de MAF geeft uitlezen kan je eigenlijk alleen doen als je een geeikte MAF hebt die je in dezelfde luchtstroom zet. Wat je wel kan doen is de MAF wisselen met een auto die zeker weten superlekker loopt. Als je dan verschil merkt, weet je eigenlijk al dat het niet goed meer is.

Re: RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: di nov 10, 2009 21:26
door bosali
De exacte curve die de MAF geeft uitlezen kan je eigenlijk alleen doen als je een geeikte MAF hebt die je in dezelfde luchtstroom zet. Wat je wel kan doen is de MAF wisselen met een auto die zeker weten superlekker loopt. Als je dan verschil merkt, weet je eigenlijk al dat het niet goed meer is.
Wat bedoel je met de MAF?

Ik heb bij mijn V6 de gasklep gewisseld met iemand, waarvan alles wel goed werkte, probleem was met die gasklep toen weg.

Heb daarna een gebruikte gasklep op de kop getikt, en gemonteerd.

Probleem dat de gasklep langzamer dichter gaat, dan het gaspedaal terrug omhoog gaat blijft gewoon bestaan, hoort bij het drive by wire.

RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: wo nov 11, 2009 02:05
door giulia-tom
En niemand die je hoort over de LMM (ploffen bij koude motor) .... :whistle:

(zoals bekend: die verraadt zich niet bij uitlezen)

Dus: begin eens bij het begin: Wissel liefst eens de LMM uit met een andere (zelfde bosch code) om onnodig geldverlies te voorkomen.
Reset de zaak voor de start.
O ja - dan ligt het inlaattraject al een beetje open, bekijk het gasklephuis dan. En vooral de carterontluchtingen voor en na het huis.

Re: RE: Hinderlijke gas reactie Euro3 156

Geplaatst: wo nov 11, 2009 09:04
door WhizzMan
En niemand die je hoort over de LMM (ploffen bij koude motor) .... :whistle:

(zoals bekend: die verraadt zich niet bij uitlezen)

Dus: begin eens bij het begin: Wissel liefst eens de LMM uit met een andere (zelfde bosch code) om onnodig geldverlies te voorkomen.
Reset de zaak voor de start.
O ja - dan ligt het inlaattraject al een beetje open, bekijk het gasklephuis dan. En vooral de carterontluchtingen voor en na het huis.
Ik heb toch al 2 posts de MAF genoemd hoor.