Pagina 1 van 1

Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: do nov 05, 2009 21:02
door Stan75
hallo allemaal,

vandaag heeft mijn hoofdkoppelingscilinder het begeven.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n ding?
Vanuit de machinekamer is hij zo te zien, maar vanuit de cockpit (waar de 2 imbusbouten zitten)
kan je de bouten alleen maar voelen.
Moet ik heel het dashboard uitelkaar halen?
of heeft iemand een gouden tip??

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: do nov 05, 2009 21:25
door yuri 75 V6
Van een 75? Prettige wedstrijd. Je moet er met een setje 1/4" verlengstukjes/een kniestukje/een lange T-sleutel met een bol kopje bij kunnen komen, maar het is echt een godsgruwelijk karwei.

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: za nov 07, 2009 22:03
door Stan75
Het is gelukt, 6 uurtjes werk :?
Heb uiteindelijk de oude cilinder doorgeslepen.
En als nieuwe bouten heb ik M8 stelbouten van 40mm lang genomen en op het eind een moer opgedraaid en vast gelast.
Die vanuit de voorkant door het gat gedaan en met een imbus door de cilinder teruggeschroefd.

maar toen nog ontluchten........

Hij doet t weer.. :D

gr Stan

Re: RE: Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: zo nov 08, 2009 23:07
door Leo Veloce
Prettige wedstrijd
:jumping:

Hoe herkenbaar, maar niet alleen voor een 75. Al die trans-axles zijn zo fijn uitgevoerd op dat punt. Ik begin mij tijdens zo'n klus altijd af te vragen, hoe doen/deden ze dat nou op de lopende, zo niet voorbij hollende, band in de fabriek?

Mooi dat het je gelukt is, aanhouder wint.

RE: Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: ma nov 09, 2009 18:57
door TiTaTo
Beetje late reactie als het inmiddels gelukt is, maar bij het loshalen gebruik ik een afgezaagde bolkop inbussleutel. Deze past in een standaard bithouder en met wat 1/4" verlengstukjes en een rateltje kun je tussen de zekeringenkast en stuurkolom door de bouten losdraaien.
Je oplossing met de stelbouten is een goeie! Het terugplaatsen van de bouten heb ik ook gedaan vanuit de motorruimte, je hebt net voldoende ruimte om de bouten te laten pakken in de koppelingscilinder. Vervolgens van binnenuit weer vastdraaien.

Maar goed, het blijft hoe dan ook een "prettige wedstrijd", dit klusje. En als kers op de taart dan nog de splitpen plaatsen bij het pedaal.... :lol:

Re: RE: Hoofdkoppelingscilinder

Geplaatst: ma nov 09, 2009 21:49
door Richard75
En als kers op de taart dan nog de splitpen plaatsen bij het pedaal.... :lol:
:mrgreen: