Pagina 1 van 2
Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 08:40
door GiuliaCorse
Mijn 156 begon een tijdje geleden heel even in te houden bij koude motor.
Dat is nu geevolueerd tot klappen en ploffen en iets dat lijkt op backfire in de inlaat bij koude motor.
Dacht eerst aan temp sensor maar deze doorgemeten maar geeft bij koude motor een graad of 15 aan en loopt netjes op bij warmer worden.
LMM is doorgemeten en geeft goed signaal.
Gaskleppositie sensor en gasklep geven goed signaal en werken ook.
Lucht inlaatbuisrubber was wat verstorven en is door klappen verder gescheurd, reeds vervangen door nieuw rubber en kunststof buis.
Nergens valse lucht dus.
Alles is doorgemeten met Hella-Gutmann Macs42, dus met realtime parameteruitlezing.
Waar kan mijn probleem nog zitten?
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 09:19
door WhizzMan
Slechte bougies/bobines al gecontroleerd?
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 09:40
door GiuliaCorse
Alleen bij koude motor?
Setje nieuwe bougies gaan er in ieder geval vanmiddag in, kan nooit kwaad.
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 10:04
door WhizzMan
Een koude motor heeft nou eenmaal wat meer vonk nodig om de slecht verdampte benzine aan te steken. Controleer ook even of je bobines niet gebarsten zijn of zo.
Ik lees ook niets over je lambda-sonde(s), maar ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of die pendelen? Valse lucht in het uitlaatkanaal kan je lambda-sensoren in de war krijgen en dan krijg je een te rijk mengsel. Meestal krijg je dan ook wel storingen, dus dat lijkt me niet echt voor de hand liggend.
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 10:24
door GiuliaCorse
Lambda is ook gecontroleerd.
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 11:49
door don515jz
Heb je de accukabels gecontroleerd?
Ik had een losse kabel op de + klem (boutje was los gekomen) en toen had ik vergelijkbare effecten als wat jij beschrijft, boutje vast en de motor loopt weer perfect.
Re: RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 12:04
door WhizzMan
Heb je de accukabels gecontroleerd?
Ik had een losse kabel op de + klem (boutje was los gekomen) en toen had ik vergelijkbare effecten als wat jij beschrijft, boutje vast en de motor loopt weer perfect.
Op de 155 is dat van de ECU, dat verklaart een boel.

Re: RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 12:05
door dibro
Heb je de accukabels gecontroleerd?
Ik had een losse kabel op de + klem (boutje was los gekomen) en toen had ik vergelijkbare effecten als wat jij beschrijft, boutje vast en de motor loopt weer perfect.
Same here, alleen had ik die effecten ook als de motor warm was (zo'n 6 km naar huis hobbelen)..
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 17:55
door GiuliaCorse
Check, check en ook gechecked.
Brandstofdruk goed, geen scheurtjes in inlaatrubbers, gasklephuis schoon, nieuwe bougies (oude zagen er nog keurig uit).
Suggesties?
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 17:57
door Jens Hoorn
Is het niet 'gewoon' klepspeling?
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 18:20
door giuliettaevo
24v heeft hydraulische stoters, gaat dus niet zo snel mis...
Bij ploffen en knallen zou ik ook als eerste ontsteking zeggen.

Misschien BDP sensor niet 100%?
Re: RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: wo okt 28, 2009 19:21
door GiuliaCorse
Misschien BDP sensor niet 100%?
Ook dat heb ik gemeten, geeft keurig netjes toerentalsignaal af, en regelt ook netjes voorontsteking bij bij gasgeven.
Overigens heb ik geen probleem met aanslaan, en is het alleen bij koude motor. BDP sensor zou dan ook slecht moeten aanslaan en ook problemen geven bij warme motor m.i.
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: do okt 29, 2009 00:31
door WhizzMan
Sproeibeeld injectors al eens bekeken? Probeer anders eens de LMM sensor te ruilen met een auto die zeker weten goed is. Geen foutmeldingen hoeft nog niet te betekenen dat die sensor echt 100% goed meet namelijk. Het wordt wel een steeds interessanter probleem zo.
RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: do okt 29, 2009 09:28
door GiuliaCorse
Sproeibeeld nog niet gechecked.
LMM tijdens rijden gemeten geeft keurig oplopende waardes en ook aantal kg lucht doorstoom wordt goed gemeten.
Ook de inlaat lucht temperatuur wordt goed gemeten.
Re: RE: Klappen en ploffen 156 V6
Geplaatst: do okt 29, 2009 09:34
door WhizzMan
Sproeibeeld nog niet gechecked.
LMM tijdens rijden gemeten geeft keurig oplopende waardes en ook aantal kg lucht doorstoom wordt goed gemeten.
Ook de inlaat lucht temperatuur wordt goed gemeten.
Als de LMM er bijvoorbeeld 5% naast zit, gaat je mengsel niet kloppen, maar geeft hij keurig oplopende waardes en dergelijke. Als dit lineair zou zijn, zou je ECU er voor corrigeren, maar meestal gaan LMMs die vervuild zijn een andere curve geven dan wat er in de ECU geprogrammeerd zit. Daar kan een ECU dus niet voor corrigeren. Uiteindelijk verlopen ze zo veel dat je ECU wel storingen gaat loggen, maar tot die tijd heb je vermogensverlies en slecht lopen. Het is niet iets wat je direct zou gaan verwachten bij de klachten die jij hebt, maar bijna alle andere oorzaken zijn al uitgesloten.