markmvemetaal

Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 09:42

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Alfa 166 2,4JTD 20v uit 2005 met 204000km.
Laatst heb ik bij de locale fiat dealer een grote beurt laten geven en distributieriem laten vervangen, uiteraard ook rollen en spanners.

Toen naar Hongarije gereden is allemaal goed gegaan, totdat op de weg terug bij Wurzburg mijn distributieriem eraf liep. Er waren gelukkig alleen tuimelaars afgebroken geen kromme kleppen etc. Hij is aldaar gemaakt(moest van verzekering als ie binnen 4 dgn gemaakt kon worden) en heb hem een week later weer opgehaald. Rekening €2200.

Het bleek dat de rol die op de krukas zit is los gelopen. Dus ik naar mijn locale fiat dealer die de riem een paar weken daarvoor vervangen heeft verhaal gaan halen. Zei zeggen dat ze deze rol niet hebben los gehad en dat ze niet verantwoordelijk zijn. Ze zeggen zelfs dat het een fabrieksfout kan zijn omdat er geen loctite resten aan de bout zitten....

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik hoor nl van andere mensen dat ze deze rol altijd los halen omdat je de riem er anders niet af krijgt...

Alvast bedankt.

Rainier155
Guru
Guru

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 10:20

De dealer heeft de riem vervangen en is er dus als laatste aangeweest, volgens mij zijn zij gewoon verantwoordelijk.
Maar goed elk bedrijf zal zijn best doen in dit soort gevallen om elke vorm van aansprakelijkheid af te wijzen..... wellicht kun je er rechtsbijstand opzetten?
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 26, 2009 11:32

Het gaat dan om een poulie, als hij op de krukas zit. Het kan goed dat de poulie niet los is geweest, als de oude riem is doorgesneden bijvoorbeeld. Wat wel een punt is dat je kan verwachten dat zij aanhaalmomenten controleren en dergelijke. Zoals al gezegd, zij hebben zeer recentelijk de riem vervangen en de bewijslast ligt naar mijn mening bij hun. Ga naar de Bovag en eventueel je rechtsbijstand. Zorg na overleg met Bovag en rechtsbijstand voor een second opinion op papier als dat volgens bovag/rechtsbijstand nodig is.

Ik vind 2200 euro trouwens nog een behoorlijk bedrag voor tuimelaars en een distributieriem vervangen, maar goed, dat is nou eenmaal gebeurd. Bij een dealer met een premium uurtarief kan je dat maar zo betalen, dus ja...

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

ma okt 26, 2009 11:54

Het gaat dan om een poulie, als hij op de krukas zit. Het kan goed dat de poulie niet los is geweest, als de oude riem is doorgesneden bijvoorbeeld.
Dat snap ik niet, als de nieuwe riem erop gaat met poelie vast moet de oude ook loskomen zonder te snijden toch? ;-)

Ik heb nooit een distributiewissel van een JTD gedaan, maar iemand hier zal dit zeker wel weten. In ieder geval vond ik dit in een facom manual van speciaalgereedschap, die dus stelt dat hij eraf moet. Wanneer de officiele Alfa instructies ook luiden dat de poelie eraf moet, lijkt me dat een goede grond om de dealer aansprakelijk te stellen.
Sectie 3:
DIESELMOTOREN – 1.9D/TD en 2.4TD
Motorcodes: 182A7.000, 182A8.000, 185A2.000, 188A3.000 en 223A6.000
-Raadpleeg de toepassingskaart voor details over modellen/motortypes
Bij deze 1.9 en 2.4 FIAT dieselmotoren zijn de volgende afstelgereedschappen uit de kit DT.FIAT-D nodig :
DT.4543 Borggereedschap krukas
DT.4528 Borggereedschap vliegwiel (verwijderen van krukasriemwiel)
DT.3054M6 Afsluitbouten injectiepomp (paar)
DT.4360M8 Afsluitbouten injectiepomp (paar)
DT.4360C2 Borgpen injectiepomp
Bij deze motoren is de krukas op het BDP te blokkeren met behulp van het borggereedschap voor krukas DT.4543.
Bovendien is het noodzakelijk de brandstofi njectiepomp/-tandwiel te blokkeren door gebruik te maken van ofwel DT.4360C2 borgpen, DT.3054M6 borgbouten
of DT.4360M8 borgbouten
-Raadpleeg de toepassingskaart voor details over modellen/motortypes
Om de distributieriem te vervangen moet het krukasriemwiel verwijderd worden en het vliegwiel moet geblokkeerd worden met DT.4528 om de bout van het
riemwiel los/vast te schroeven.

Om DT.4543 te kunnen monteren, verwijder het krukasriemwiel en controleer of de krukas in het BDP staat – de pen op de krukasoverbrenging staat in de
laagste positie en centraal t.o.v. het cilinderblok.
Verwijder de bout van de oliepomp en voer de steunas DT.4543 in.
Op dit moment moet de nieuwe riem op de krukasoverbrenging gemonteerd worden. Monteer DT.4543 zo dat de pen van de krukasoverbrenging correct in de
opening van het lichaam van de DT.4543 valt en bevestig met een bout door de krukasoverbrenging.
---
Eric

Engine
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 26, 2009 12:27

De distributieriem van een JTD kan je niet vervangen zonder de krukaspoelie los te halen. Snap dan ook niet welke rol het is geweest. Distributieriem spanner? Hebben ze iig aan gezeten om de nieuwe riem te spannen.. Looprollen zitten er niet op in het distributiedeel.

Knap dat ze het voor elkaar hebben gekregen om het te verprutsen. De JTD heeft een de eenvoudigst te vervangen distributies die ik ken.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Rainier155
Guru
Guru

ma okt 26, 2009 12:40

De distributieriem van een JTD kan je niet vervangen zonder de krukaspoelie los te halen. Snap dan ook niet welke rol het is geweest. Distributieriem spanner? Hebben ze iig aan gezeten om de nieuwe riem te spannen.. Looprollen zitten er niet op in het distributiedeel.

Knap dat ze het voor elkaar hebben gekregen om het te verprutsen. De JTD heeft een de eenvoudigst te vervangen distributies die ik ken.
Dat is wel heel slecht dan als het zo simpel is.
Maar wellicht dat ze er een stagiair aan hebben gezet en die niet gecontroleerd hebben... wordt volgens mij wel vaker gedaan.
Daarom doe ik al mijn onderhoud maar zelf, dan weet ik tenminste zeker dat er geen prutsers bezig zijn, heb ik welliswaar geen garantie, maar met alles 2-3x extra controleren (in geval van distributie) kom je ook al een heel eind,
en aangezien je toch 9 van de 10 keer gezeik heb als je garantie wil claimen maakt dat ook weinig uit.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 26, 2009 13:47

Als de poelie er echt af moet voor opzetten, is het vrij eenvoudig, ze zijn aansprakelijk. Laat ze het maar met de verzekering of de bovag uitvechten of zo. Geef ze gewoon 1 kans om te betalen, als ze dat niet doen naar de Bovag/rechtsbijstand.

markmvemetaal

ma okt 26, 2009 16:46

Het gaat idd om de krukas poelie die eraf gelopen is, als die dus los MOET dan zijn ze aansprakelijk als ik deze verhalen zie. Nu heb ik al iets meer om met ze in discussie te gaan. De chef monteur beweert overigens gewoon dat ze die poelie er nooit afhalen...

Het ergste is dat de eigenaar ook nog een hele goede bekende van me is en nu gewoon niks meer laat horen....

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 26, 2009 17:37

Krukaspoulie (trillingsdemper ook wel genoemd) moet er wel degelijk af om de riem te vervangen. Maar al zou de poulie er af lopen dan zou de distributieriem er bij juiste montage in principe nooit af kunnen lopen...

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 26, 2009 19:01

Idd poulie moet er wel af maar dat zijn 4 boutjes in het krukas tandwiel.
De middelste bout (waar dus blijkbaar geen loctide op zat) houdt het krukas tandwiel vast op de krukas en die hoeft niet los.
De garage heeft dus gelijk.

Wel vreemd dat na 2ton die bout los loopt, net na een distributie wissel.
Probeer maar eens te bewijzen dat de monteur per ongeluk toch die bout heeft los gemaakt en niet goed terug vast. :(

Als het dan zo'n goede bekende is dan zou ik het proberen te middelen, ik neem aan dat hij een goede bedrijfsverzekering heeft? Misschien delen in het eigen risico?

markmvemetaal

ma okt 26, 2009 19:19

idd, het tandwiel was losgelopen, dat met die bout in het midden, dus daar hoeven ze niet aan te zitten?
Idd wel vreemd dat hij er net na de reparatie(ongeveer 4000km) af loopt... Ik zou als garage bij zo'n bout het moment altijd controleren, je wilt zoiets toch ten alle tijden voorkomen...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma okt 26, 2009 20:13

Ik zou als garage bij zo'n bout het moment altijd controleren, je wilt zoiets toch ten alle tijden voorkomen...

Wat een flauwekul, Als zo'n bout niet los hoeft, waarom ga je dan controleren of die vast zit??? Als jij jouw auto weg stuurt voor een beurt, vraag je dan ook of ze de versnellingsbak even open trekken om te controleren of de bout van de hoofd-as nog vast zit, zou lullig zijn als die losloopt :wink: zoiets wil je toch ten alle tijde voorkomen?
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 26, 2009 20:19

idd, het tandwiel was losgelopen, dat met die bout in het midden, dus daar hoeven ze niet aan te zitten?
Idd wel vreemd dat hij er net na de reparatie(ongeveer 4000km) af loopt... Ik zou als garage bij zo'n bout het moment altijd controleren, je wilt zoiets toch ten alle tijden voorkomen...
Zo'n bout loopt (eigenlijk) nooit los.
Dus je zou zoiets alleen controleren als het een bekend euvel is.

Kan mij niet herinneren dat ik dit ooit gehoord heb bij een Jtd.
Daarbij als de bout vergeten is dan had je de 4000km niet gehaald, in het gunstigste geval een paar 100km.

markmvemetaal

ma okt 26, 2009 21:19

Hier boven staat in de facom handleiding het volgende:
"Om de distributieriem te vervangen moet het krukasriemwiel verwijderd worden en het vliegwiel moet geblokkeerd worden met DT.4528 om de bout van het
riemwiel los/vast te schroeven. "

Dus volgens deze handleiding MOET het krukasriemwiel verwijderd worden, hoe zit het nou? Als ze hem losgehaald hebben dan zijn ze verantwoordelijk voor de borging, anders geloof ik wel dat het, zoals zei zeggen, een fabrieksfout is(origineel af fabriek niet goed geborgd, in hun verhaal). Ik heb ze ook gesuggereerd in dat geval de verantwoordelijkheid bij Alfa neer te leggen...

Het is dus nu belangrijk, en ik vraag het dus aan ervaringsdeskundigen, wordt het krukasriemwiel gedemonteerd ja of nee...

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 26, 2009 21:42

Vraag het eens aan een ervaren Alfa monteur die volgens het boekje werkt.

Ik vermoed dat het krukas tandwiel geen spie heeft en dat je het eigenlijk moet losmaken om de riem op de juiste timing te zetten.
Zoals je bij de TS de nokkenassen op tijd legt
In de praktijk zal dat dus weinig gebeuren bij de Jtd. Zeker weten doe ik dat niet maar dat zou verklaren waarom volgens jou beschrijving het tandwiel wel los moet en je de krukas moet blokeren.

Ik heb alleen ervaring met de 1.9Jtd 8v en 16v maar dat lijkt mij weinig verschil maken in constructie.
Voor de riemwissel van mijn 1e 16V Jtd heb ik destijds info gevraagd bij een ervaren Alfa monteur.
Volgens zijn verhaal worden er nooit riemwielen los gemaakt om de timing correct af te stellen bij de Jtd motoren.
Simpelweg niet nodig en extra werk voor niets.

Als jou fiat dealer wel volgens het boekje heeft gewerkt dan heb je dus kans dat ze het krukas tandwiel wel los hebben gehad. :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”