Pagina 1 van 2

Gaspedaal aan en uit, kan ik rijden met de LMM-stekker los?

Geplaatst: do okt 08, 2009 22:04
door Neelis
Even what quotes van de 155 club, want daar heb ik het topic al wat langer lopen. Het gaat om een 155 2.0 16V.

Ik heb soms op de snelweg dat m'n auto in gaat houden bij een constante snelheid. Dan geef ik gas rustig gas en pas na 2 centimeter het pedaal intrappen reageert de auto. Dan accelereer ik en bij het constante snelheid gebeurd er weer hetzelfde verhaal. Geef zachtjes gas, eerst niks en dan ineens weer accelereren.
Het gaat ook weer vanzelf weg tijdens het rijden en dan komt het ook gewoon weer terug. Auto uit, weer gaan rijden, weer precies hetzelfde. Toen gaan tanken, daarna het probleem niet meer gehad. M'n tankdop is ook niet helemaal jofel meer, vroeger als ik de tankdop eraf haalde werd er ineens een berg lucht naar binnen gezogen, dat is nu niet meer. Kan het daar aan liggen?



Sinds gister heb ik ontzettend last van het probleem. Er is niet normaal meer te rijden.
De motor draait 700rpm stationair en de motor houdt nogal in. Pas als ik flink gas geef reageert de motor.

Vanmorgen op m'n werk op de parkeerplaats liep de motor ook vreemd, kap open en ik begon de kabel van de gasklep-positiesensor en toen was het meteen over.
Stond net nog onder de motorkap te rommelen aan kabels, maar toen had ik minder succes. Het probleem ging niet meteen over.
Het was wel zo dat als ik de stekkers van de LMM, de stationairtoerenregelaar en de gaskleppositiesensor los haal, dat de motor daar direct op reageert. Maar wat het nou precies is, ik heb echt geen probleem. Het motorblok blijft vreemd lopen.

De vorige tank heb ik er geen 1 keer last van gehad, maar sinds gisteren (getankt bij de shell, maar het begon toen ook regenen) heb ik weer problemen. Ik zit te denken aan een vochtprobleem met 1 van de stekkers, maar weet het niet zeker.

Als ik volgas geef begint de auto gewoon op te trekken, dus de brandstofpomp zal het niet zijn.



Stekker losgetrokken van de stat. toerentelregeling, toen begon het rare stationair lopen. Stekker er weer op en toen ging het weer goed. Toen de motor warmer werd ging hij weer slecht lopen, luchtmassameterstekker los en het stat. toerental ging omhoog en de motor liep beter. Kreeg ook nog een lekkere opdonder van de LMM stekker toen ik hem eraf probeerde te trekken. Lijkt me niet goed. Alle stekkers rondom de gasklep zijn afgeplakt met tape, omdat de originele rubbers gescheurd zijn. Misschien zit er vocht in de stekker van de LMM, waardoor ik een stroomstoot kreeg en de motor niet lekker loopt. Kan ik rijden met de LMM los? Als hij dan beter loopt, kan ik er dan van uit gaan dat het iets is met de LMM?
En kan het kloppen dat als de motor koud is, dat de LMM nog niet mee werkt en pas storing gaat geven als de motor warm is? Wel vreemd dat de stekker van de stat. toerentalregelaar dezelfde reactie geeft, als ik die los haal bij een koude motor, misschien toeval.

Lampje van de injectoren ging op een gegeven moment uit, geen idee wanneer dat precies gebeurde. Heb nu de accu los, misschien dat een reset van de computer helpt, ik weet het even niet meer.


LMM vervangen, heeft het probleem niet verholpen.
Als de motor koud is loopt hij goed, begint hij warm te worden, dan gaat het mis.
Je hoort ook dat de motor meer lucht probeert aan de zuigen, trek ik de stekker van de stat. toerentalregelaar eraf, dan wordt het erger.

Alle stekkers van de injectoren geprobeerd, er was geen stekker bij die geen invloed had op het draaien van de motor.

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: vr okt 09, 2009 01:39
door WhizzMan
Maar wat is nou de vraag?

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: vr okt 09, 2009 10:16
door Neelis
De vraag is wat het probleem kan zijn dat het slechte lopen van de motor veroorzaakt.
LMM vervangen helpt niet.

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: vr okt 09, 2009 14:22
door WhizzMan
Is de auto al uitgelezen? Er zijn diverse oorzaken te noemen voor dit stotteren, een slechte bobine, bougie(s), valse lucht, slechte lambda, slechte temperatuursensor(s) voor inlaatlucht en koelvloeistof en ik ben er vast nog wel een paar vergeten. Met uitlezen kan je vaak meer duidelijkheid krijgen over wat de ECU denkt te zien. Heb je de stekker van je nokkenasversteller al eens losgehad? Als dat geen verschil maakt, weet je dat het daar aan ligt.

Je tank hoort vacuum te trekken, als ie dat niet meer doet is waarschijnlijk een slang los van je tankontluchting. Die zuigt dan weer valse lucht aan, met alle gevolgen van dien. Controleer de blauwe plastic slang aan de zijkant van je inlaatcollector. Die loopt naar een zwarte doos in/onder je rechter voorspatbord via een afsluiter. Die afsluiter gaat open zodra je motor loopt. De dampen in je tank worden nu als het goed is door die doos heen je inlaat ingezogen. Als er ergens in het circuit tussen je inlaatcollector en je tank een lek zit, of de afsluiter gaat niet open, dan werkt je tankontluchting niet meer, dus geen vacuum.

Als je in de buurt van Amsterdam woont of komt, kan ik wellicht voor je kijken.

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: vr okt 09, 2009 14:54
door ericj
Je schrijft dat je een keer rommelde bij de gaskleppositiesensor en dat er toen iets gebeurde. Dat zou voor mij aanleiding zijn om deze eens door te meten (liefst incl. bekabeling).

De weerstand moet gelijkmatig verlopen met de stand van het gaspedaal. Meetwaarden zijn te vinden op http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual/Se ... %2016v.pdf, pagina 7.

---
Eric

Re: RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: zo okt 11, 2009 22:16
door Neelis
Is de auto al uitgelezen? Er zijn diverse oorzaken te noemen voor dit stotteren, een slechte bobine, bougie(s), valse lucht, slechte lambda, slechte temperatuursensor(s) voor inlaatlucht en koelvloeistof en ik ben er vast nog wel een paar vergeten. Met uitlezen kan je vaak meer duidelijkheid krijgen over wat de ECU denkt te zien. Heb je de stekker van je nokkenasversteller al eens losgehad? Als dat geen verschil maakt, weet je dat het daar aan ligt.
Als ik even je lijstje erbij pak met wat het kan zijn, en ik je dan vertel dat als ik vol gas geef, dat het probleem weg. Wat kan ik dan weg strepen van de problemenlijst?

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 07:28
door WhizzMan
Echt 100% wegstrepen kan je niets, 10% vermogensverlies merk je in de praktijk weinig van totdat je met de stopwatch of op een rollenbank gaat meten. Als de motor redelijk loopt is het lastig om "op het gevoel" te zeggen dat je probleem echt weg is.

De kans dat je bougies en bobines rot zijn is een stuk kleiner. Je LMM wordt weer meer voor de hand liggend. Je zou eens kunnen kijken of je die tijdelijk met iemand kan ruilen die zeker weten een goede heeft? Ook je lambda-sonde zou logischer klinken. Heb je al gekeken of die aansluiting op de zijkant van je inlaatcollector wel goed afsluit? Desnoods doe je er tijdelijk een stopje in, dan haal je in ieder geval geen valse lucht binnen daar.

Als je zelf niets kan vinden, lijkt het me verstandig dat je de auto toch eens laat uitlezen en eventueel een 4gastest uit te laten voeren, ook al gaat je dat geld kosten. Ten eerste zal je waarschijnlijk wel benzine gaan sparen door het probleem op te lossen en ten tweede zou het natuurlijk kunnen zijn dat je als je het niet oplost en doorrijdt iets stuk maakt, waardoor je een veel duurdere reparatie gaat krijgen.

Re: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 10:31
door Alfa-Corazon
luchtmassameterstekker los en het stat. toerental ging omhoog en de motor liep beter. Kreeg ook nog een lekkere opdonder van de LMM stekker toen ik hem eraf probeerde te trekken. Lijkt me niet goed. Alle stekkers rondom de gasklep zijn afgeplakt met tape, omdat de originele rubbers gescheurd zijn. Misschien zit er vocht in de stekker van de LMM, waardoor ik een stroomstoot kreeg en de motor niet lekker loopt. Kan ik rijden met de LMM los?
Dit is volgens mij het eerste truucje dat je doet om te controleren of je luchthoeveelheidsmeter kapot is.
Als je de meter loskoppelt zou je ecu in een noodloop komen. Als de motor dan beter loopt, dan is waarschijnlijk je lhm kapot.
Maar omdat je de lhm al heb vervangen zonder resultaat en je een opdonder kreeg, heb je misschien wel ergens sluiting.
Ik kan mij niet herinneren een opdonder te hebben gekregen toen ik hetzelfde bij de probeerde bij de gtv 916.

Uitindelijk bleek het de electronische eenheid op de gasklep te zijn (prijzig).

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 18:17
door Neelis
Nou, de Whizzman heeft me op het goede pad geholpen.

Afbeelding

Afsnijden, reststukje slang van de slangthule weg halen, slang warm maken en er weer op drukken?

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 18:57
door WhizzMan
Nee, wil niet, die slang is bijna niet te vormen. Doorsnijden en een stukje benzineslang pakken waar je beide uiteinden in schuift, dat past perfect.

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 19:42
door Neelis
Die slang is idd niet te vervormen, MAAR...

Heb die slangthule afgedopt met een stuk koelwaterslang, andere eind voorzien van een M8 bout en de slang geklemd op het stuk zonder schroefdraad, maar het probleem is nog niet weg. Hij blijft vreemd lopen.

Ik denk dat hierdoor m'n lambdasonde overleden is en daardoor het probleem nog niet verholpen is. Iets anders zou ik niet weten.
Heb nu even de slangthule op het motorblok afgedopt, maar het probleem is nog niet weg.

www.alfa33.nl/155/probleem1.avi
www.alfa33.nl/155/probleem2.avi

Zie de fimpjes (geluid wat harder zetten). Het motorblok klinkt nu wel anders dan voordat ik de blauwe slang/aanzuig motorblok had afgedopt, ik merk dat er iets gebeurd is.
Maar goed is het niet. Wat me op valt is dat de luchtinlaat een ontzettend hard zuigend geluid maakt als hij slecht loopt.

Owja, nog steeds als ik vol gas geef, dan trekt het blok redelijk goed.

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 21:07
door WhizzMan
Heb je een bus remmenreiniger of aanstekergas of zo? Je kan rond de inlaat slangen wat spuiten, als het toerental dan ontzettend veranderd, zuigt ie ergens valse lucht aan nog. Met heel plaatselijk spuiten kan je zelfs de locatie van het lek redelijk precies bepalen. Uiteraard gelden de gebruikelijke waarschuwingen: brandbaar/explosief mengsel, oppassen met vonken, open vuur en dergelijke.

Je kan op het eerste filmpje in ieder geval goed horen dat hij stationair maar op 2 of 3 cylinders loopt. Ik zou eerder ergens valse lucht verwachten dan een lambdasonde die niet goed meer is bij dit symptoom. Dat sluit niet uit dat je lambdasonde niet goed is hoor, maar als dat het enige zou zijn zou ie wel beter lopen dan dit. Heb je dit bij deellast (normaal rustig optrekken) ook?

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 21:34
door alfaqv75
aanstekergas lijkt me geen optie bij een auto waarbij je soms opdonders krijgt als je aan de LMM zit :idea:

RE: Gaspedaal aan en uit, LMM vervangen helpt niet

Geplaatst: ma okt 12, 2009 22:01
door Neelis
Op het eerste filmpje was het probleem met het blauwe slangetje nog niet verholpen.
Wil de auto morgen bij de garage af zetten, dan mogen zij het uit zoeken.
Nu is de vraag, kan ik beter rijden met de stekker los van de LMM of proberen er 'normaal' te komen (wat echt niet fijn rijdt, maar ik weet niet hoe het rijdt als ik de LMM los heb)?

RE: Gaspedaal aan en uit, kan ik rijden met de LMM-stekker l

Geplaatst: di okt 13, 2009 07:26
door WhizzMan
Je moet sowieso proberen met die stekker los te rijden, als dat beter rijdt, is het je LMM gewoon. Verschil proberen om dit soort storingen op te lossen doe je niet alleen met even starten en terwijl de auto stil staat een paar keer gas geven, je zult ook rijdend moeten testen bij alles wat je probeert.