Pagina 1 van 2
Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 19:21
door Posthumus
En deze week weer het volgende...
Viel me zojuist op dat ik bij constante snelheid en toerental af en toe een klein stottertje voel, zeker als ik even gas los laat en later weer op het gas ga.
Daarnaast viel me op dat ik na een 45 minuten in de regen te hebben gereden, voor de stoplichten sta en dat het toerental dan even blijft hangen op 1800-2000rpm voordat hij langzaam terugzakt naar 1000-1200rpm.
Vermoed zelf dat ik de ECU even moet resetten, want het gedonder vorige week met de LMM heeft 'm wellicht geen goeds gedaan.
Iemand anders een idee? (En hoe reset ik de ECU van een 156? Accupolen 10 minuten tegen elkaar?)
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 20:03
door Engine
Zou misschien kunnen helpen ja. 10min min pool los is beter. Polen tegen elkaar kan verkeerd uitpakken, je kortsluit dan de spanning buffers in de verschillende controllers, vinden ze niet leuk, hoeft niet gelijk stuk te gaan omdat ze meestal beveiligd zijn. Toch de gok niet nemen.
Dat stottertje misschien gewoon een beetje vuiligheid in de benzine? Staat van het benzine filter? Een keer injectie reiniger erin vinden ze altijd wel even fijn.
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 20:14
door Andretti Molletti
Op benzine of LPG, ik neem maar even aan dat het de 156 betreft op G3?
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 20:44
door Gtv4
Nergens valse lucht?
Gasklephuis schoonmaken.
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 21:38
door Posthumus
Het is inderdaad op LPG, zit daar ook een filter tussen?
Maar wat ik vreemd vind:
- Vorige week heeft de wegenwachter het gasklephuis schoongemaakt
- Sinds zondag stond de 156 met een leeggetrokken accu, heeft dat niet hetzelfde effect als de minpool losmaken?
- En bij valse lucht zou ik toch over het hele toerenbereik gekkigheid merken?

Zucht...

RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 21:51
door WhizzMan
Even uitlezen lijkt me geen slecht plan. Verder de gebruikelijke relaisvoeten bij de accubak even nakijken.
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 21:53
door Andretti Molletti
Oke probeer eens wat minder te zuchten

en dan:
de gasklepstand gas los, moet ingeleerd worden als zijnde de stationairstand.
Dit kan als volgt:
Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten...Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten, dan mag je starten en zou het goed moeten zijn.
Is lang geleden dus als iemand met zekerheid weet het is zus of zo ... dan roept u maar
Maar aannemelijk is dat de gasklep speling heeft en dat de sensor niet de werkelijke stand meet.
De procedure herhalen maar nu met de rubber slang van het gasklephuis los en al kijkend naar de gasklep elke keer aals het contact aangezet wordt na het openflippen en weer dicht flippen zachtjes met een houten stokje de gasklep dicht drukken... dan wachten zoals eerder geschreven... en dan contact uit. Wederom herhalen...
Ik schreef met opzet stokje want als je dit met je vingers doet en de gasklpe klapt open, jij schiet met je vingertje langs de gasklpe en de gasklep gaat dicht... dan snijdt de gasklep zowat je vinger eraf!!! wees gewaarschuwd, nooit je vinger in de gasklep stopppen!!!
en als dat niet werkt... de stekker net boven je gaspedaal doorsolderen die maakt wel eens slecht contact= je gsspedaalsensorbedrading.
Andere mogelijkheid is lekkende gas injectoren en daar heb ik al zo vaak over geschreven dat ik simpel zeg UTFS

heb je het op benzine niet dan zijn de gasinjectoren wel een goede mogelijkheid!
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: wo okt 07, 2009 22:01
door Posthumus
Dank jullie beide, ga het deze week nakijken en proberen!
Grazie mille!

Re: RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 06:59
door Gtv4
Oke probeer eens wat minder te zuchten

en dan:
de gasklepstand gas los, moet ingeleerd worden als zijnde de stationairstand.
Dit kan als volgt:
Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten...Contact aan 30 sec wachten, contact uit 30s wachten, dan mag je starten en zou het goed moeten zijn.
Is lang geleden dus als iemand met zekerheid weet het is zus of zo ... dan roept u maar
Maar aannemelijk is dat de gasklep speling heeft en dat de sensor niet de werkelijke stand meet.
De procedure herhalen maar nu met de rubber slang van het gasklephuis los en al kijkend naar de gasklep elke keer aals het contact aangezet wordt na het openflippen en weer dicht flippen zachtjes met een houten stokje de gasklep dicht drukken... dan wachten zoals eerder geschreven... en dan contact uit. Wederom herhalen...
Ik schreef met opzet stokje want als je dit met je vingers doet en de gasklpe klapt open, jij schiet met je vingertje langs de gasklpe en de gasklep gaat dicht... dan snijdt de gasklep zowat je vinger eraf!!! wees gewaarschuwd, nooit je vinger in de gasklep stopppen!!!
en als dat niet werkt... de stekker net boven je gaspedaal doorsolderen die maakt wel eens slecht contact= je gsspedaalsensorbedrading.
Andere mogelijkheid is lekkende gas injectoren en daar heb ik al zo vaak over geschreven dat ik simpel zeg UTFS

heb je het op benzine niet dan zijn de gasinjectoren wel een goede mogelijkheid!
De 2.0TS heeft een gaskabel, de selespeed heeft wel een echte stappenmotor. (electronisch gaspedaal)
Maar ik dacht wel dat de stationair regeling is in te leren, ik heb ooit eens iets gelezen over 10s i.p.v. 30s . (maar zeker weten doe ik dat ook niet)

RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 10:04
door Posthumus
Viel me trouwens net wel op dat het "stottertje" alleen op LPG optreed. Het "stationair verhaal zal ik straks even moeten testen...
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 14:41
door WhizzMan
LPG stottertjes zijn ook vaak te wijten aan water in je gascomputer. Loshalen, openmaken en met blue silicone waterproofen.
Re: RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 18:11
door Andretti Molletti
De 2.0TS heeft een gaskabel, de selespeed heeft wel een echt electronisch gaspedaal
he bah!
ik moet iemand gelijk geven
is idd waar had ik even over het hoofd gezien

RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 21:13
door Posthumus
Thx voor de tips! Ik ga volgende week toch even langs de garage om een radio-frontje op te halen, vraag ik meteen of ze even willen kijken.
Zojuist merkte ik dat het ook op benzine gebeurde, dus ik vermoed toch het gasklepje.
Wat ik trouwens vreemd vind is dat het benzinemetertje naar verhouding snel daalt, ook als ik op LPG rijd. Kan het zijn dat hij soms op beide brandstoffen loopt (of is dat een hele domme vraag?)
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 22:39
door bertonejaap
Als hij op beide brandstoffen rijdt, dan blift je lpg lampje knipperen
RE: Stotteren en stationair...
Geplaatst: do okt 08, 2009 22:57
door Posthumus
Thx, nee, dat doet-ie niet...