Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

[145] metaal in carter

do okt 01, 2009 14:25

Voor de techneuten :wink: ,

Vandaag is de auto APK goed gekeurd en gelijk de olie even ververst, maar bij het olie verversen bleken er stukken van een soort 'ring' in het carter te zitten. De monteur heeft deze m.b.v. de magneet (dus ijzer) eruit getoverd. Nu kon de garage deze stukken ook niet thuisbrengen. Het heeft in ieder geval rondgedraaid en is warm geweest gezien de verkleuring. Verder zijn er niet echt vreemde geluiden te horen en is er geen speling op de krukas te voelen.
Wat zou dit kunnen zijn :?:
Op een van de twee stukken staat "402884" ingeslagen, is dit een serie- of onderdeelnummer?
Ik zal van de week anders misschien nog eens foto's maken, maar het zijn twee stukken van een ring (echter géén volledige ring).

Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt.

PCB
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

do okt 01, 2009 18:10

Afbeelding
Ik heb even gezocht op Tuynder en als ik het zo inschat zou het onderdeel nr. 2 op deze afbeelding kunnen zijn. De twee helften bij elkaar vormen ongeveer zo'n halve ring.
Wat doen die halve ringen uberhaupt?
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: [145] metaal in carter

do okt 01, 2009 19:12

Nummer 2 die je aangeeft zijn de axiaallagers van de krukas. Zou best kunnen dat die eruit liggen maar dan kan je krukas dus in "lengterichting" bewegen. Dat gaat volgens mij niet gepaard zonder geluid.
Naar mijn idee is het zo, als die eruit liggen, dan is er iets echt grondig mis met je motor.
Lijkt me wel nodig om eens te kijken naar de oliedruk en dan zeker als het lijkt op krukas of drijfstanglagers. Maar goed, een foto van de brokstukken zou handig zijn om iets te kunnen zeggen.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 07:49

De monteur zou zoiets moeten herkennen, dus ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Aan de andere kant, niet elke garage heeft alleen maar goede monteurs in dienst, dus het zou maar zo kunnen. Heb je anders een foto van de "mistery guest"? Als 1 van de 2 axiaallagers er maar uit ligt, zou het kunnen dat de krukas nog niet voelbaar heen en weer wil. Wat ook nog kan, maar dat zou wel slordig zijn, is dat er in het verleden blokschade is geweest en dit deel is om wat voor reden dan ook niet uit het carter gehaald destijds.

Het lijkt me wel aan te raden om dit uit te zoeken en desnoods de carterpan er af te halen om te inspecteren of alles nog in orde is. Liever nu tot de conclusie komen dat alles echt in orde is, dan zometeen hard vloeken als de boel in de soep loopt. Plaats een foto, probeer achter de historie van de auto te komen, wellicht dat je daar meer duidelijkheid mee krijgt.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 09:46

het lijkt me persoonlijk erg sterk dat drijfstanglagers herkenbaar en in 1 stuk door het aftapgat naar buiten komen... al dan niet met hulp van een magneetje! OF verversen ze daar olie door het hele carter eronderuit te halen?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 10:27

Nou, ik zal nog het een en ander verduidelijken. De ene monteur dacht dat het sowieso niet de lagerschalen waren, maar wist het verder niet precies. Toen aan een ander gevraagd en die had het inderdaad wel over evt. axiaallagers. Daarna is er dus gevoeld aan de krukas of er speling op zat, maar dit was niet merkbaar.
Wat Whizzman zegt over een 'reparatie' :roll: in het verleden zou goed kunnen, daar dacht ik zelf ook aan. Wij rijden nu inmiddels 5 jaar in deze en hij loopt/klinkt niet merkbaar anders + het carter is er in die tijd nooit afgeweest. Conclusie: óf oude resten óf ooit afgebroken/afgedraaid en niet gemerkt. Wel vind ik dat hij vrij netjes loopt en goed trekt, maar ik heb nog nooit een andere 1.7 16v gehoord. Andere boxertjes wel, maar echt wezenlijk anders klinkt deze niet.

@ stof; het zijn ook niet de drijfstang-, maar wellicht de axiaallagers.

Ik zal zo direct een foto maken en misschien ook een geluidsopname.

Jullie horen er nog van.
Laatst gewijzigd door PCB op vr okt 02, 2009 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 10:51

Hier twee even snel gemaakte foto's (sorry voor de gsm-kwaliteit):

Afbeelding
Afbeelding
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 11:47

De garage dacht dat de kosten heel hard op zouden lopen. Dus we gaan er maar zo mee verder rijden. Bedankt voor het meekijken.
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 19:39

Als ik het materiaal en de vorm zo bekijk, zou ik ook axiaal-lager gokken.

Een 2ehands motor gaat waarschijnlijk net zoveel kosten als deze loshalen en de boel preventief vervangen, dus wat moet je nou? Doorrijden is natuurlijk een gok, maar ik kan me goed voorstellen dat je die wel durft te nemen als je de kostenplaatjes tegen elkaar afweegt.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: [145] metaal in carter

vr okt 02, 2009 19:54

Maar, is nu wel of niet de carterpan eraf geweest?
Dat kan je de kop niet kosten, en dan kun je volgens mij een hoop wijzer worden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

za okt 03, 2009 12:30

Carterpan is er uiteindelijk niet meer afgeweest...
Uiteindelijk is het een en ander wel te plaatsen, want waarschijnlijk is het veroorzaakt door de drukgroep die niet meer zo hard drukt en waardoor de koppeling soms wat klappert. Dit heeft misschien dat lager kapot gebeukt, dus vanaf heden voorzichtig en zo min mogelijk schakelen. Over een tijdje op zoek naar een goede vervanger :wink:
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Andretti Molletti

Re: RE: [145] metaal in carter

za okt 03, 2009 23:58

Carterpan is er uiteindelijk niet meer afgeweest...
Uiteindelijk is het een en ander wel te plaatsen, want waarschijnlijk is het veroorzaakt door de drukgroep die niet meer zo hard drukt en waardoor de koppeling soms wat klappert. Dit heeft misschien dat lager kapot gebeukt, dus vanaf heden voorzichtig en zo min mogelijk schakelen. Over een tijdje op zoek naar een goede vervanger :wink:
Ik kwoot je even want als je doorrijdt met zo'n giga probleem in je motor en er klapt iemand achterin als jouw motor vast slaat of je denkt recht te hebben op afsleephulp...
Wees een kerel en repareer de boel of laat het repareren maar rij diet door met zo'n bommetje! :roll:

Tijdbom dit!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: [145] metaal in carter

zo okt 04, 2009 11:03

De inspektie is zo simpel volgens mij hoef je daar niet lang over na te denken :!:

Carterpan erafen je weet waar je aan toe bent en eventueel na reparatie zoals hieboven beschreven geen rijdende tijdbom meer :schrik:

succes met de oplossing kan natuurlijk altijd tegen vallen

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: [145] metaal in carter

zo okt 04, 2009 12:48

Hm nouja, vandaag nog 10 km rijden dan staat ie een week stil, misschien daarna toch nog maar eens vragen voor te kijken onder het carter...Maarja, het is al bijna zeker, dus dan heeft het ook weinig zin meer alleen dat je het 100% zeker weet.
Hoe ingewikkeld en duur is de reparatie eigenlijk? Ik heb er geen idee van, maar garage had het erover dat het eenvoudiger is om motor te wisselen :?:
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: [145] metaal in carter

ma okt 05, 2009 07:37

Motor wisselen is ook vrij eenvoudig bij een boxer. Kijken valt mee, die pan is er zo onderuit, maar voor een reparatie op de nette manier moet inderdaad de motor er onderuit. Orienteer je anders eens bij wat andere specialisten. Ik weet redelijk zeker dat er meerdere zijn die echt geen E65 of meer per uur rekenen voor dit soort klusjes. Ik heb het gevoel dat het kostenplaatje hier zodanig is dat je er geen brood meer in ziet, of gewoon de centjes niet hebt. Als je dan een andere prijs hoort, zou het maar zo kunnen dat je ineens anders gaat denken over repareren of gokken.

Wat Andretti zegt, je blok kan vastslaan en zo, het is onverstandig om hier mee te gaan rijden, niet alleen voor je auto, maar ook voor je medeweggebruikers en jezelf.

Terug naar “Algemene Technische vragen”