vannelle

[156] Waterpomp of thermostaat?

za sep 12, 2009 14:27

Goedendag medeliefhebbers,

Vandaag had ik een lange rit gepland met mijn 156 1.9 jtd uit 1999, helaas bleek onderweg dat het beter was om dit plan maar te laten varen.
Wat is er aan de hand?
Zodra er vermogen gevraagd werd liep de temperatuur hoog op, een graad of 110/120, bij gas loslaten zakte de temperatuur weer.
De meter ging kort gezegd gewoon met de snelheidsmeter mee.
Met rustig rijden had ik het wel gered maar aangezien het plan was om flatout te gaan in Duitsland kon ik beter afzeggen helaas.... :(

Op de terugweg heb ik getest of de vraag naar vermogen of het stijgende toerental de boosdoener is en heb een tijdje 120 km/h gereden in de 4e versnelling, hierbij werd de motor zo'n 110 graden, schakelen naar 5 maakte weinig verschil.
Toen vanaf een verkeerslicht stevig opgetrokken wat resulteerde in de maximale temperatuur. 80 rijden in z'n 5 bracht daar geen verbetering in, verwarming aan ook niet.
Er kwam nl. geen warme lucht uit de verwarming......

Ik ben toen gestopt het heb het koelvloeistofpeil gecontroleerd, niveau stond goed.
Het vreemde was alleen dat het expansievat en de radiateurslang aan die kant gewoon koud waren. :shock: Slang aan de bestuurderskant was wél warm.
Toen ik de dop van het expansievaatje er af draaide zakte het niveau een stuk waarna ik ongeveer 300 cc bij kon vullen.
Problemen waren daarna niet over maar de temperatuur bleef tenminste acceptabel waardoor ik naar huis kon rijden.

Onderweg nog steeds geen hete lucht uit de verwarming, hooguit een beetje lauw.
Verwarming dus maar uit gezet.

Laatste stukje naar huis bleef de temperatuur aardig goed, maar schommelde licht.

Situatie nu:
De slang die eerder koud was, is nu wel warm maar niet zo warm als de andere. Kachel geeft géén hete maar lauwe lucht.
De warmte van de kachellucht varieerde overigens al een tijdje, zal er ook wel mee te maken hebben.....

Er is iets grondig mis met circulatie, maar wat? Ik zou graag eea uitzoeken en hopelijk uitsluiten voordat ik kosten ga maken die misschien onnodig zijn.

De thermostaat is net nieuw dus is waarschijnlijk niet de boosdoener.

Wie heeft er tips voor me?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: [156] Waterpomp of thermostaat?

za sep 12, 2009 16:16

Wanneer heb je de thermostaat vervangen?
Na die wissel heb je wel vermogen kunnnen vragen van de motor?
Het zou kunnen dat er een luchtbel in je koelsysteem/kachel zit, bij het vullen kun je bij de radiateur ontluchten!

Als het een nieuw probleem is zou ik toch denken aan de schoepen die los liggen van de waterpomp.

vannelle

za sep 12, 2009 16:57

Bedankt voor je reaktie. :)

Thermostaat heb ik een maand of 2 geleden vervangen omdat de motor niet warmer werd dan zo'n 70 graden. Na vervanging zat de temperatuur behoorlijk consequent rond de 90 graden.
Ik heb de boel ontlucht door de kachel vol aan te zetten bij draaiende motor.

We zijn er daarna nog zonder noemenswaardige problemen met de caravan er achter mee op vakantie naar Frankrijk geweest.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat we op de heenweg in België al een warmloper hadden, kon er gewoon 2 liter vloeistof bij gooien! :shock:
Daarna geen problemen gehad tot vandaag...........

Vermogen was gewoon vol aanwezig tijdens de vakantie, vandaag had ik het idee dat er een paar paardjes vakantie hadden maar dat wijt ik aan de massimo chip die bij een koude of een te warme motor het vermogen beperkt. En dat is goed, absoluut niet negatief bedoeld!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 12, 2009 17:05

Verdwijnen doet koelvloeistof over het algemeen niet zomaar.... of het wordt verbrand of het komt er ergens uit. Is de radiateur niet verstopt of erg slecht toevallig? heb laatst gelezen dat de radiateurs van de 156 niet echt geweldig zijn...

Mijn gok zou ook bij de waterpomp liggen overigens, symptomen kunnen goed verklaard worden door gebrek aan circulatie.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za sep 12, 2009 17:33

Radiateurs zijn idd erg slecht bij de 156. Lamellen laten los en lekken nogal eens.
Dus controleer in ieder geval of er niet teveel lamellen los liggen, op hogere snelheden krijg je dan ook een stijgende temp door te weinig koelvermogen.

Bovenop de radiateur zit een ontluchtings nippel, die heb je niet gebruikt dus. Wss is die 2 ltr bijvullen van slecht ontluchten.
Kachel open zetten heeft geen effect op het ontluchten, een 156 heeft geen kachelkraan dus het koelwater gaat continu door de kachelradiateur.

Maar omdat de kachel nu niet warm word vermoed ik toch een probleem met de stroming, 1e verdachte is dan toch de waterpomp.

vannelle

za sep 12, 2009 18:14

Nogmaals bedankt. Ik ga mijn lamellen sowieso controleren.

De pomp kan ik controleren door bij geopende thermostaat gas te geven en kijken of er beweging in het expansievat komt, right?

Ik zat ook te denken, zou het geen verstopping kunnen zijn?
Laatste stukje van de rit ging vrij aardig qua temperatuur namelijk (al had ik nog steeds geen hete lucht uit de kachel) en ik neem aan dat een pomp zichzelf niet repareert.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: [156] Waterpomp of thermostaat?

za sep 12, 2009 18:27

Nogmaals bedankt. Ik ga mijn lamellen sowieso controleren.

De pomp kan ik controleren door bij geopende thermostaat gas te geven en kijken of er beweging in het expansievat komt, right?

Ik zat ook te denken, zou het geen verstopping kunnen zijn?
Laatste stukje van de rit ging vrij aardig qua temperatuur namelijk (al had ik nog steeds geen hete lucht uit de kachel) en ik neem aan dat een pomp zichzelf niet repareert.
Het kunstof schoepenwieltje van de waterpomp laat los van de as, dus de pomp draait nog wel mee maar heeft een soort van slip.
Dus zeker bij hoge toerentallen (en misschien de extra warmte) zal de slip groter worden.
Als de pomp echt niets meer doet dan zou je idd geen flow meer hebben maar omdat er wss nog wel wat flow is kun je het moeilijk beoordelen.

Een verstopping in de radiateur kan ook maar alfa en waterpompen is nu eenmaal iets wat vaker voorkomt, zeker bij de V6'en.
Vandaar als 1e verdacht.

vannelle

zo sep 13, 2009 14:16

Na een ritje zonet weet ik eigenlijk wel zeker dat het de pomp is, zeker na de antwoorden die ik van jullie kreeg.

Op zich is het niet zo erg, binnenkort wou ik toch de distributie al doen en dan natuurlijk ook de waterpomp vervangen als de boel tóch los ligt.
Nadeel nu is dat het moment niet goed uitkomt, liever had ik zelf een datum bepaald.

Ach ja...... 't is niet anders, iedereen moet het doen met de situatie die hij voorgeschoteld krijgt en daar het beste van maken.

Materiaalkosten (pomp en distributie) zijn zo'n € 250,- zag ik op h-base.nl.
Weet iemand toevallig wat het kost om het te laten doen? Als dat niet al te duur is breng ik em weg denk ik, anders gewoon lekker zelf doen. :)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo sep 13, 2009 18:12

Wat nog niet verklaard is is het verdwijnen van je koelvloeistof...
Bij enkel de waterpomp vervangen is het trouwens onzin om de distributieriem ed te vervangen. Ongeacht hoevaak je em loshaalt:
Als hij op de juiste wijze wordt afgesteld, veranderd en helemaal niets, dus lekker laten zitten, tenzij je idd aan een distributiewissel toe bent uiteraard :wink:
Waterpomp alleen kost een tientje of 6.Kosten bestaan uit een waterpomp zelf en hooguit 2 uurtjes werk.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo sep 13, 2009 18:28

Het waterverlies is wss lucht geweest door niet juist ontluchten na thermostaat wissel.
Die laatste 0.3 zou een raadsel kunnen zijn, maar hoe correct is de meting? (+ motor is een aantal x goed warm geweest)

De riem zou ik altijd mee vervangen, een oude riem rekt op dus als je die weer terug op de juiste spanning legt loop je een risico. Bij een TS zou ik nooit de oude riem terug leggen, bij een Jtd kun je wel een gokje wagen als de riem echt nog jong is.
In mijn ogen een verkeerde bezuiniging om een oude riem te laten liggen. Rollen en spanner zou ik dan eerder laten liggen als je de vervang termijn niet opschuift natuurlijk.

vannelle

zo sep 13, 2009 21:13

Ik ga gewoon alles vervangen, pomp, riem, loop- en spanrol.
Als ik toch bezig ben kan ik het net zo goed in 1x goed doen.

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 15, 2009 10:58

Ja voor die 3 tientjes zou ik er toch een andere riem omleggen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

vannelle

wo sep 16, 2009 00:12

Heb een complete set besteld, kost zo'n € 210,- Valt me nog wel mee eerlijk gezegd.
Dit weekend maar eens aan de knutsel. Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten en die niet in de vraagbaak staan?

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 16, 2009 09:53

Je moet eigenlijk proberen of je een stel calibers kunt lenen voor het blokeren van de nokkenassen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 16, 2009 17:13

Das niet nodig voor een Jtd. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”