Vandaag had ik een lange rit gepland met mijn 156 1.9 jtd uit 1999, helaas bleek onderweg dat het beter was om dit plan maar te laten varen.
Wat is er aan de hand?
Zodra er vermogen gevraagd werd liep de temperatuur hoog op, een graad of 110/120, bij gas loslaten zakte de temperatuur weer.
De meter ging kort gezegd gewoon met de snelheidsmeter mee.
Met rustig rijden had ik het wel gered maar aangezien het plan was om flatout te gaan in Duitsland kon ik beter afzeggen helaas....

Op de terugweg heb ik getest of de vraag naar vermogen of het stijgende toerental de boosdoener is en heb een tijdje 120 km/h gereden in de 4e versnelling, hierbij werd de motor zo'n 110 graden, schakelen naar 5 maakte weinig verschil.
Toen vanaf een verkeerslicht stevig opgetrokken wat resulteerde in de maximale temperatuur. 80 rijden in z'n 5 bracht daar geen verbetering in, verwarming aan ook niet.
Er kwam nl. geen warme lucht uit de verwarming......
Ik ben toen gestopt het heb het koelvloeistofpeil gecontroleerd, niveau stond goed.
Het vreemde was alleen dat het expansievat en de radiateurslang aan die kant gewoon koud waren.

Toen ik de dop van het expansievaatje er af draaide zakte het niveau een stuk waarna ik ongeveer 300 cc bij kon vullen.
Problemen waren daarna niet over maar de temperatuur bleef tenminste acceptabel waardoor ik naar huis kon rijden.
Onderweg nog steeds geen hete lucht uit de verwarming, hooguit een beetje lauw.
Verwarming dus maar uit gezet.
Laatste stukje naar huis bleef de temperatuur aardig goed, maar schommelde licht.
Situatie nu:
De slang die eerder koud was, is nu wel warm maar niet zo warm als de andere. Kachel geeft géén hete maar lauwe lucht.
De warmte van de kachellucht varieerde overigens al een tijdje, zal er ook wel mee te maken hebben.....
Er is iets grondig mis met circulatie, maar wat? Ik zou graag eea uitzoeken en hopelijk uitsluiten voordat ik kosten ga maken die misschien onnodig zijn.
De thermostaat is net nieuw dus is waarschijnlijk niet de boosdoener.
Wie heeft er tips voor me?