Pagina 1 van 2

Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 09:50
door phz2000
Hallo,
Ik wil op mijn Bertone GTV 1750 uit 1971 een ander stuur monteren. Ik heb via marktplaats een peronal stuur gekocht. Blijkt bij demonteren van mijn huidige stuur dat de spiebaan onder zit. Ik heb het idee dat bij eerdere montage de stuurstang in de verkeerde positie is gemonteerd. Ik kan zien dat de naaf is los geweest van het stuur en er opnieuw opgezet naar ik nu vermoed alleen 180 graden gedraait. De oplossing zou zijn om de stuurstang los te halen 180 graden te draaien en dan weer vast te zetten. Mijn vraag is of dit redelijk simpel is om te doen? Kan iemand me uitleggen welke stappen ik moet doorlopen?

verder wil ik de toeter weer op de originele manier aansluiten, zit nu onder een druk knop op de console. Dit betekend dat ik een nieuwe draad moet trekken door de stuurstang. ik kan alleen niet vinden waar de draad de stuurstang binnen moet komen aan de motorzijde, heeft iemand een tip!?
Groet, peter

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 10:27
door giuliettaevo
Meestal loopt er geen draad door de stuurstang zelf heen... zou een beetje lastig worden als je het stuur draait, wokkel je de draad mee en dat vind hij na een x aantal keer draaien niet leuk meer (metaalmoeheid).

In de meeste gevallen heb je en sleepcontact onder de stuurnaaf zitten ( zo'n koperen ring met een pen die daarlangs schuurt als je het stuur draait. Hier komt de 12v op te staan en de massa krijgt de schakelaar op het stuur van de stuurstang. omdat de stuurstang meestal in kunststof bussen is gelagerd en een rubberen tussenlager heeft is deze vaak aan de onderkant voorzien van een massastrip. Bij een 75 loopt die bv over de kruiskoppeling bij het schutbord heen, heel lullig draadje met twee oogjes dat aan beide kanten van de kruiskoppeling vastzit.

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 10:51
door GiuliaCorse
Bij een 105 loopt de kabel door de stuurstang en komt er gewoon aan de onderkant door een gaatje uit, als ik me niet vergis.

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 12:54
door giuliettaevo
:shock: Nog nooit gezien... Maar ja, dan had ik mijn Giulia maar niet weg moeten doen.. :lol:

Dan gaat mijn verhaal niet op. :wink:

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 14:53
door Wilbert ARparts
Om de positie van de stuurstang weer OK te krijgen moet het stuurhuis uit elkaar...
Da's niet simpel.

Het makkelijkste is om nog een spiebaantje in het stuur te maken op 180graden van het huidige.

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 16:03
door phz2000
Ja kan ik natuurlijk ook doen, een nieuwe spiebaan maken! Goede tip Wilbert
Weet iemand of het wel mogelijk is om het draadje voor de toeter opnieuw te trekken door de stuurstang zonder dat het hele stuurhuis uit elkaar moet?

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 16:15
door sibering
ja dat is mogelijk, de mijne was gebroken na montage van een nardi stuur :roll:
er zit beneden in de motoruimte waar de stuurstang zit een gaatje in je stuur stang,daar heb ik een stuk yzer draad door heen getrokken tot hij er bij het stuur weer door steekt.
aan het yzer draad de stroom draad vast gemaakt met isolatie tape (niet te dik) en hem zo door het stuur huis getrokken.
suc 6
vgr
rick.

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 16:47
door phz2000
Hi Rick,
bedankt voor je hulp. Zit het gaatje dan nog boven het stuurhuis,dus echt in de stuurstang? Of loopt het draadje ook door het stuurhuis?
Groet, peter

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 18:13
door BMP
Door de stang dan helemaal door het stuurhuis, ik heb ook de draad vervangen. heel gemakkelijk :D

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 21:20
door sibering
wat bmp all aangeeft :wink:
suc 6

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: do sep 10, 2009 23:35
door phz2000
Bedankt voor alle goede tips, ik ga het dit weekend eens proberen.
Groet, peter

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: zo sep 13, 2009 21:41
door phz2000
Valt nog niet mee om een nieuwe spiebaan te maken in het stuur. Zit er toch over te denken om de stuurstang 180 graden te draaien. Is het gelijk weer origineel. Wat moet ik loshalen om de stuurstang te kunnen draaien?

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: zo sep 13, 2009 22:07
door Andretti Molletti
Ik zou eerst het midden eens bepalen.... stuur van aanslag naar aanslag draaien en dan het midden uitrekenen. Zet je stuur eens in het midden en kijk dan eens hoe en wat.... een stuurstang 180 graden draaien??? :shock: kan niet als klopt wat ik in mijn hoofd heb zitten...

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: ma sep 14, 2009 00:09
door phz2000
het stuur zit nu gewoon in de auto en staat recht alleen wijst de spiebaan naar beneden. Het andere stuur wat ik heb gekocht en alle sturen die ik op internet zie wijst de spibaan gleuf naar de bovenkant. Dus past het zo niet.Ik heb de auto zo gekocht en denk dat bij de montage van het stuurhuis/stuurstang er iets neit goed is gedeaan. Ze hebben eht opgelost door de naaf van het stuur los te slijpen van het stuur en deze met boutjes en moertjes gedraaid weer vast te zetten .

RE: Stuurstang GTV spiebaan onder ipv boven

Geplaatst: ma sep 14, 2009 11:33
door don515jz
Als je onder de auto kruipt dan kan je controleren of de pitman-arm juist gemonteerd is.
Op de pitman-as en -arm staat een lijntje en deze moeten in elkaars verlengde liggen, zo niet dan is het niet goed gemonteerd.
Ik zou in ieder geval niet zo blijven doorrijden want als de arm niet goed gemonteerd is dan staat bij rechtuit rijden het stuurhuis niet in het midden én bij de maximale stuuruitslag zal aan een kant niet de begrenzer aan het chassis, maar het stuurhuis de maximale uitslag bepalen en die is daar niet op berekend.

Met het juiste gereedschap is deze arm vrij eenvoudig te verzetten je hebt alleen een serieuze pouleytrekker nodig om de arm los te maken want die kan erg vast zitten.
Dat zal ook wel de reden zijn dat ze het stuur hebben veranderd, de makkelijkste oplossing, niet de juiste.

Voor de claxon, deze draad gaat door de stuurstang, in het voorste deksel van je stuurhuis zit een gaatje en daarin is een pijpje gelast, dit pijpje zorgt er voor dat de olie in het stuurhuis niet via dit gat naar buiten loopt. Je moet de draad vanuit de motorruimte door het stuurhuis voeren. Dit gaat het makkelijkste wanneer je een een stuk ijzerdraad gebruikt om hem door de stuurstang te trekken.