KWegener

Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 08:40

Hallo!!

Ey ik heb een vraagje :?

Nou heb ik sinds kort een alfa'tje
en ben er erg blij mee en het rijd
stukke beter als mijn voorganger,
alleen er is een klein dingentje waar
ik al een tijdje mee zit en dat is
dat ik hem niet zo snel vindt, als dat
ik had verwacht :cry:

Hij zuipt overigens ook wel erg
veel en als ik volgas op trek..
Valt die in een soort dip en valt pas
dan door naar ze toeren.

Het alfa'tje komt van de Dealer
baak, dus zo'n groot probleem zal
het denk ik (hoop ik) niet zijn.

Het kan er natuurlijk aan liggen,
dat die best zwaar is. Maar dat
betwijvel ik.

Ik kan namelijk in me 2e versnelling
niet harder dan 50.. Dan wordt het
echt tijd om over te schakelen..

En bij de 140 a 160 lijkt die ze top bereikt
te hebben.

Ik hoop dat het gewoon een bougie Probleempje
is, maar dat is dus nog maar de vraag.

iemand hier ervaring ermee?

Ik wil namelijk eerst wat tips, voordat ik
ermee naar de garage ga. :roll:

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 09:00

Hoogstwaarschijnlijk noodloop - door storingconstatering gaat het motormanagement in een veilige modus en loopt de motor geknepen, om wellicht averij te voorkomen - nu door misschien een kapotte of storende lambda.
Toch zal er inspectie moeten plaatsvinden om de juiste oorzaak vast te stellen, is moeilijker op afstand.

Er kan meer of iets anders de noodloop veroorzaken. Dus naar de specialist (of dealer)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 09:41

Wat Tom zegt. Waarschijnlijk lambda sonde, anders luchtmeter, valse lucht of fasesensor. Het kan ook nog een combinatie van deze zijn natuurlijk. Als je hem bij een dealer hebt gekocht en je hebt nog garantie, gelijk teruggaan en laten fiksen.

KWegener

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 17:34

Ey alvast bedankt voor de tips!

Ik heb net nog ff stukkie gereden
en er goed warmgereden.

Ben bij deze conclusie gekomen

Kan wel in me 2e 80km/p.uur rijden
maar ligt op 6 a 7 000 toeren

En 3e ligt 80 op rond de 4000 toeren

Vrij hoog naar mijn gevoel.

Nog steeds de lambdasonde ?
En wat is dat in vredesnaam

Nogmaals bedankt! :!:

Oja en nog iets
Wat kost dat uitlezen gemiddeld ?

Groetjes

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1281
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 17:56

Het verband tussen snelheid/toeren/versnelling ligt gewoon vast kan je weinig aan veranderen of kapot gaan.
het ontbreken van power kan natuurlijk wel ...
Volgens mij kom je uit een diesel, de meeste benzine's moet je in toeren houden om voorruit te gaan.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

KWegener

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

vr sep 04, 2009 23:15

Bedankt voor de reactie,
Maar ik weet heel goed
wat het verschil is tussen
een diesel en een benzine
motor.

Vind het alleen apart, Dat
ik met mijn vorige auto en dit
was een citroen 1.4i, en die
trok zelfs door tot de 80 in ze 2
zonder enige moeite

Kijk het is natuurlijk niet echt goed voor de motor,
maar ik vind het wel een apart verhaal
Dat ik nu een 1.6 16v heb die er moeite
mee schijnt te hebben.
Althans.. het klinkt erg remoerig onder de
motorkap.

ik vraag me alleen af of ik de enige ben
of dat het gewoon een alfa motor is.


Ik bedoel, ik koop niet voor niks een snellere auto :lol:

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2441
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 00:02

wat dan? hou je niet van schakelen?? vroeeeeeem klik vroeeeeeeeeeem klik 8)
in mn volvo 340 had ik er maar 4 duss.

maargoed, hier heb je niets aan.

hoe hard je kan in een bepaalde versnelling hangt van de "lengte" van die versnelling af.
een langere versnelling betekent langer doortrekken maar dat vergt wel veel koppel onderin.
rijdt dus comfortabel want je hoeft maar weinig te schakelen.
met kortere versnellingen (onderin) trek je 'm dus wat sneller van zn plaats omdat je het eerder in zn effectieve "PK toerenbereik" zit.

offe... heb ik het fout?

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 00:28

Ik heb verder geen verstand maar begrijp ik goed dat je in de 3 niet verder komt dan 4000 toeren?

En 80 in de 2, tussen de 6 en 7 duizend toeren.... daar zitten 1000 omwentelingen tussen. Heb zelf een 2.0 ook 16V en die mag 7000 toeren/min aka rpm en rijdt dan 110 km/h. Doet dat ook, in de 2.
Maar een 1.6 heeft (iig bij een 155) een kortere bak dus die zal minder bereik hebben qua snelheid. @ hansrump: klopt voorzover ik zonder verstand weet :wink:

Als overigens bij een 1.6 bak de "2"-grens bij 80 km/h ligt hoef ik spontaan geen 1.6 bak meer op mijn 2.nulletje. Ben niet vies van schakelen ofzo, maar van ff doorhalen ben ik grote fan 8)
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
ProJustice
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: vr aug 24, 2007 22:57
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 09:26

Alfa 33 gaan rijden een 16v. Lukt de 100 makkelijk in de 2de versnelling :D .
In Bezit van :
156 2.5 v6 24v Squadra

Reeds in bezit geweest:
1x 156 1.8 TS 16v ( ex-G3 )
4x 33 1.7 16v.
2x 75 1.8 Epoca's
1x 146 1.7 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 09:34

Hoe ver je de auto kan doortrekken in elke versnelling maakt niet zoveel uit, de toerenbegrenzer zit bij de 7000 toeren op jouw auto. Je hebt deze auto net, je hebt hem ergens bij een bedrijf gekocht, dus je zou garantie tegen verborgen gebreken moeten hebben. Ik zou direct teruggaan en zorgen dat je auto gerepareerd wordt onder garantie. De kosten voor uitlezen zijn varierend van gratis tot E45, afhankelijk van waar je heen gaat en wie het vraagt, de manier waarop enzovoorts. In dit geval zou ik het gewoon op garantie gooien en teruggaan naar de verkoper. Wij kunnen als forum weinig meer voor je betekenen tenzij je de auto ergens laat uitlezen of nakijken, door het Internet heen kunnen wij dat niet voor je doen. Ga terug naar je dealer, als die je niet wil helpen of zegt dat er niets aan de hand is, ga naar een andere (bovag) partij en laat die een second opinion doen. Als die anders uitwijst dan wat je dealer zegt, kan je naar de Bovag gaan en daar melden dat je je kosten terug wilt voor de second opinion en dat je de auto onder garantie hersteld wilt hebben. Voor je naar de second opinion gaat, zou ik eerst even met de Bovag overleggen of dit de juiste stappen zijn om te nemen; het zou kunnen dat ik nog een paar stappen oversla die de Bovag nodig vindt om hun garantie waar te maken.

Nog een handige tip, op dit forum hoef je zelf niet op <enter> te drukken aan het einde van een regel. Jij doet dat wel en je postings lezen een beetje als een sinterklaasgedicht, maar ze rijmen helaas niet.

@dibro: je wilt geen 1.6 bak, je roert alleen maar meer met die pook en je auto gaat meer zuipen op de snelweg. Met een 2.0 heb je een heel brede koppelcurve dus je gaat echt die extra versnelling onder de 160 niet nodig hebben om je vermogen op de weg te kunnen zetten. Ik heb er zelf eentje onder mijn 2.0 gehad en ik vond het nogal nutteloos. Als je wat durfde en je koppelingsplaat niet perse 100.000 km mee wilde laten gaan kom je met een 1.6 bak prima weg in de 2e versnelling, dus de 1 is veel te kort om nuttig te zijn op het circuit. Ik ben geen held met veel ervaring op de racebaan, maar zelfs ik heb de 1 alleen maar gebruikt om weg te rijden in colonne de baan op. Bij een "echte" start zou ik denk ik zelfs in de 2 starten, ook in de 2 kreeg ik de boel prima aan het doorslippen bij een staande start met warme banden.

KWegener

Re: RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 10:40

Hoe ver je de auto kan doortrekken in elke versnelling maakt niet zoveel uit, de toerenbegrenzer zit bij de 7000 toeren op jouw auto. Je hebt deze auto net, je hebt hem ergens bij een bedrijf gekocht, dus je zou garantie tegen verborgen gebreken moeten hebben. Ik zou direct teruggaan en zorgen dat je auto gerepareerd wordt onder garantie. De kosten voor uitlezen zijn varierend van gratis tot E45, afhankelijk van waar je heen gaat en wie het vraagt, de manier waarop enzovoorts. In dit geval zou ik het gewoon op garantie gooien en teruggaan naar de verkoper. Wij kunnen als forum weinig meer voor je betekenen tenzij je de auto ergens laat uitlezen of nakijken, door het Internet heen kunnen wij dat niet voor je doen. Ga terug naar je dealer, als die je niet wil helpen of zegt dat er niets aan de hand is, ga naar een andere (bovag) partij en laat die een second opinion doen. Als die anders uitwijst dan wat je dealer zegt, kan je naar de Bovag gaan en daar melden dat je je kosten terug wilt voor de second opinion en dat je de auto onder garantie hersteld wilt hebben. Voor je naar de second opinion gaat, zou ik eerst even met de Bovag overleggen of dit de juiste stappen zijn om te nemen; het zou kunnen dat ik nog een paar stappen oversla die de Bovag nodig vindt om hun garantie waar te maken.

Nog een handige tip, op dit forum hoef je zelf niet op <enter> te drukken aan het einde van een regel. Jij doet dat wel en je postings lezen een beetje als een sinterklaasgedicht, maar ze rijmen helaas niet.

@dibro: je wilt geen 1.6 bak, je roert alleen maar meer met die pook en je auto gaat meer zuipen op de snelweg. Met een 2.0 heb je een heel brede koppelcurve dus je gaat echt die extra versnelling onder de 160 niet nodig hebben om je vermogen op de weg te kunnen zetten. Ik heb er zelf eentje onder mijn 2.0 gehad en ik vond het nogal nutteloos. Als je wat durfde en je koppelingsplaat niet perse 100.000 km mee wilde laten gaan kom je met een 1.6 bak prima weg in de 2e versnelling, dus de 1 is veel te kort om nuttig te zijn op het circuit. Ik ben geen held met veel ervaring op de racebaan, maar zelfs ik heb de 1 alleen maar gebruikt om weg te rijden in colonne de baan op. Bij een "echte" start zou ik denk ik zelfs in de 2 starten, ook in de 2 kreeg ik de boel prima aan het doorslippen bij een staande start met warme banden.
Bedankt voor je tips!

Maar ik bepaal toch echt zelf
hoe ik mijn regels schrijf :)

Ik kan het best begrijpen dat de
alfa een hoog toerig blok is
en er gewoon op tijd doorgeschakeld
moet worden, maar naar mijn gevoel
voelt het gewoon niet snel aan.

Aangezien mijn vader toen de tijd zei
Je moet zo'n Alfa'tje 1.6 16v nemen,
Dat zijn namelijk echt hele pittige auto'tjes

Aangezien ik gelijk verliefd erop ben geworden
maak ik er ook niet echt een issue van,
maar als er iemand er ervaring mee heeft
en zegt dat die in de 2e versnelling gerust de
80 moet kunnen halen, op een lager toeren nivaeu.
Kijk dan zeg ik van oke, ik per direct naar de
garage om er uit te lezen.

Maargoed, ik wordt hier niet veel wijzer van.
Ik bedank jullie iig voor de tips en ik ga gewoon
terug naar De dealer.

Greeeeeetz

KWegener

Re: RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 10:43

wat dan? hou je niet van schakelen?? vroeeeeeem klik vroeeeeeeeeeem klik 8)
in mn volvo 340 had ik er maar 4 duss.

maargoed, hier heb je niets aan.

hoe hard je kan in een bepaalde versnelling hangt van de "lengte" van die versnelling af.
een langere versnelling betekent langer doortrekken maar dat vergt wel veel koppel onderin.
rijdt dus comfortabel want je hoeft maar weinig te schakelen.
met kortere versnellingen (onderin) trek je 'm dus wat sneller van zn plaats omdat je het eerder in zn effectieve "PK toerenbereik" zit.

offe... heb ik het fout?
Ik koop niet voor niks een schakelbak

KWegener

Re: RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

za sep 05, 2009 10:44

Alfa 33 gaan rijden een 16v. Lukt de 100 makkelijk in de 2de versnelling :D .
Ik weet het ;)

maar naar mijn gevoel iets te oud

Overigens hele leuke dingentjes
voor het circuit

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

zo sep 06, 2009 01:11

@ Whizzman: die 1.6-bak-fabel was sowieso aan dovemansoren gericht voor mij hoor, ik vindt 3650 rpm op de snelweg (braaaaaf 120) rumoerig genoeg. En koppelingen gaan bij mij 225.000 km mee 8)

@ TS: gewoon terug naar De Dealer, kijken wat -ie zegt... Ben benieuwd...
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Alfa 145 1.6 TS niet snel

zo sep 06, 2009 01:22

@ KWegener,

ik heb ook zo iets gehad. Bij mij leverde 1 onderdeel (de luchtmassameter) meer als 20pk op! Doordat die verkeerde waardes kreeg, spoot de computer niet goed in. Hierdoor liep de auto te arm en miste ik heel veel vermogen. Dat was ook een 146 1.6 TS 16v, het uitlezen van de auto gaf diezelfde oorzaak overigens.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”