Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

vervangen multiriem 145 TS (1999)

do aug 27, 2009 11:56

het betreft een 145 1.6 TS uit 1999, motorcode: 67601 (motor heeft een plastic cover)

De 145 heb ik afgelopen jaar gekocht, de distributie zou zijn vervangen. Zowel de sticker als de vorige alfa dealer bevestigen dit.

wagen heeft 165000km gelopen
distributieriem is vervangen op 03/08 bij 141000km

op zich niets mis mee zou je zeggen....

Bij navraag (bij vorige dealer) wat er is vervangen bij de distributie wissel werd me het volgende verteld:
-distributie riem vervangen
-distributie spanner vervangen
-kleppensteller vervangen

De waterpomp en multiriem zijn dus niet vervangen.

Bij controle van het geheel kom ik het volgende tegen:
-distributieriem ziet er idd netjes uit
-distributie spanner is van het witte type (is dus ook goed)

MAAR:
-de multiriem vertoond scheurtjes....
-tevens hoor ik tijdens het lopen een rol lopen...welke het is kan ik helaas niet goed traceren :(
(ps: dit geluid heeft me er ook toe aangezet om toch maar eens zeker te krijgen of en wat er bij de distributiewissel is vervangen, ik zat namelijk aan de distributiespanner te denken....maar dat kan hem niet zijn omdat ie is vervangen)

Ben bij de dealer hier in de buurt langs geweest en hij melde me dat de multiriem dezelfde levensduur heeft als de distributieriem dus normaal gesproken altijd samen vervangen. (Lijkt me wel logisch je hebt immers toch al alles losliggen) Ze zeiden als de multiriem springt en ongelukkig je distributie meeneemt dan ben je er natuurlijk geweest :S Heb echter de constructie eens bekeken. Maar door de plastic cover over de distributie kan de multisnaar volgens mij nooit bij de distributie komen....tenzij de cover kapot is Delen jullie deze mening?

wat is nu wijsheid...multiriem alsnog vervangen? en wat kan ik dan het beste allemaal meenemen aan rollen ed? ps. wagen heeft Airco

Deze klus is mi goed zelf uit te voeren zonder speciaal gereedschap....tenminste wat ik zo zie!

Ciao!
Laatst gewijzigd door Bertoontje op vr aug 28, 2009 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

do aug 27, 2009 15:06

Gewoon vervangen. Wanneer de multiriem knapt tijdens het rijden kan er zo'n geweld achter zitten dat ie dwars door die afdekkap slaat. Doet ie dat niet slaat ie in ieder geval wel andere dingen stuk (radiateur bv).
Gewoon vervangen, zijn de kosten niet en het is inderdaad wel te doen als je een beetje handig bent.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

do aug 27, 2009 18:28

Als je riem scheurtjes vertoont zou ik hem zeker vervangen, niet moeilijk over doen. Je kan de riem er even afhalen en luisteren of je nu geen lagers meer hoort, dan weet je snel genoeg of het iets in je distributie is, of iets wat aan de multiriem zit. Bij twijfel kan je ook nog WD40 op de lager van de spanrol en de meelooprol van de distributieriem spuiten, hij zou dan een poosje stil moeten worden totdat de WD40 er weer uit gelopen/verdampt is. In theorie kan het ook nog je aircopomp, je stuurbekrachtigingspomp of je dynamo zijn. Je kan met stilstaande motor en de riem er af ook nog even met de hand alles ronddraaien, dan wordt je misschien ook wijzer over de oorzaak.

Je hebt bij de aircoversie een spanrol en een looprol. Ik zou gewoon alles vervangen, dan weet je zeker dat het daarna weer goed is.

Zelf vervangen is goed te doen, maar je zult iets moeten verzinnen om de spanner te stellen, het lukt wel met een steek- of ringsleutel, maar het is wel effe wat gepruts dan. Het is makkelijker op de brug met het wiel en de beschermkap er af, en/of met z'n tweeen.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

do aug 27, 2009 21:44

Dus als ik het goed begrepen heb zou ik dan het volgende moeten vervangen:
-multiriem
-spanrol
-looprol

Heb de kappen, wiel ed. er al vanaf gehad. Ik kom zo in iedergeval overal netjes bij :D

Last but not least.... Weet iemand hoe de spanrol gespannen moet worden?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

do aug 27, 2009 22:56

Last but not least.... Weet iemand hoe de spanrol gespannen moet worden?
deze heb ik al....lang leven het forum waar ik een hele duidelijke werkplaats beschrijving heb gevonden :D De spanner zou zichzelf spannen dus "that's not shocking" :D

Blijft alleen nog de vraag over of ik alleen onderstaande zaken dan moet vervangen...of mis ik nog iets?
-multiriem
-spanrol
-looprol

Ciao!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

vr aug 28, 2009 10:15

Helemaal goed tot nu toe. De spanner moet je "ontspannen" om de riem er op te krijgen. Dat is even wat gedoe als je er niet goed bij kunt. Met 2 man is het een eenvoudig klusje maar in je eentje is het even wat hannessen.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

vr aug 28, 2009 10:28

Mooi......dan gaan we eens naar de onderdelenboer ;)

Dank alweer!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: vervangen multiriem 145 TS (1999)

za aug 29, 2009 14:59

Het is helemaal gelukt! Is idd een beetje priegelen om de riem erop te zetten :D

Wilde ook nog het benzine filter vervangen maar kan hem niet vinden :S Ik open wel ff een nieuw topic is wel zo handig voor anderen om ooit nog eens terug te zoeken ;)
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”