Pagina 1 van 1

Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: zo aug 23, 2009 22:10
door MiaGiulia
Na montage van een set nieuwe lagers (binnen + buitenlager) in het rechtervoorwiel krijg ik de naaf niet goed afgesteld. (Blijf een gonzend geluid houden bij linker bochten).
Wie heeft de afstel procedure en Nm gegevens.
Alvast bedankt.

RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: zo aug 23, 2009 22:21
door @lfa@lgra
niks NM.

Gewoon met de hand en een passende sleutel aantrekken en de moer dan terugdraaien tot je de onderlegring net kunt verschuiven met een schroevendraaier. Dan splitpen monteren en bij twijfel 1 gaatje losser. :wink:

En: Na een paar handerd km alsnog weer controleren. Soms zetten de lagers zich nl nog iets.

Als je lagers nieuw zijn kunnen ze geen gonzend geluid produceren, tenzij je ze te vast hebt getrokken en ze dus nu weer defect zijn. Zijn het je banden niet? Wissel desnoods je linkervoorwiel even met je rechter en vv.

RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: zo aug 23, 2009 23:39
door Bertoontje
en als je het toch via NM wilt doen ;) hier een stukje uit de 105 handleiding:

bearing end float adjustment:
jack up the car. leave the road wheel fitted. Turn the wheel and at the same time tighten the castellated nu to a torque of 18 lb ft (25Nm) to settle the bearings. Loosen the nut by half a turn then tap against the inside of the wheel swivel with a soft mallet to seat the outer bearing. Now tighten the nut to a torque of 7 lb ft (+/-9 - 10 NM). loosen the nut a quarter of a turn and insert a new splitpen.thigthening the nut slightly if necessary to line up the hole in the wheel spindle with a slot in the nut. Check if it is possible to move the locating washer. If necessary again tap against the rear of the swivel joint until the wheel can be rotated freely with no signs of binding.

dat is het...

Re: RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:12
door Michel
niks NM.

Gewoon met de hand en een passende sleutel aantrekken en de moer dan terugdraaien tot je de onderlegring net kunt verschuiven met een schroevendraaier. Dan splitpen monteren en bij twijfel 1 gaatje losser. :wink:
He, die kende ik nog niet :wink: Ik doe gewoon: wiel er op (reservewiel zonder naafdop), eerst naafmoer vast, zoals hierboven beschreven, dan losdraaien tot je voelt dat het wiel NET wel vrij loopt zonder weerstand, en dan idd de meest losse optie mbt splitpen.

Ook, eerste proefrit eindje snelweg doen en even voelen of de boel niet te warm wordt.

ps: heb beide voorwiellagers vervangen vanwege gonzend geluid, was ook niet weg, bleken later gecupte banden te zijn...
Nou ja, goed waren de lagers toch niet meer, dus niets verloren.

Re: RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:19
door @lfa@lgra
niks NM.

Gewoon met de hand en een passende sleutel aantrekken en de moer dan terugdraaien tot je de onderlegring net kunt verschuiven met een schroevendraaier. Dan splitpen monteren en bij twijfel 1 gaatje losser. :wink:
He, die kende ik nog niet :wink: Ik doe gewoon: wiel er op (reservewiel zonder naafdop), eerst naafmoer vast, zoals hierboven beschreven, dan losdraaien tot je voelt dat het wiel NET wel vrij loopt zonder weerstand, en dan idd de meest losse optie mbt splitpen.

Ook, eerste proefrit eindje snelweg doen en even voelen of de boel niet te warm wordt.

ps: heb beide voorwiellagers vervangen vanwege gonzend geluid, was ook niet weg, bleken later gecupte banden te zijn...
Nou ja, goed waren de lagers toch niet meer, dus niets verloren.
Als je moet controleren of het warm wordt, doe je het dus niet goed. Bij de afstelling zelf kun je al zeker zijn van het juiste resultaat, :wink:

RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: ma aug 24, 2009 09:24
door Michel
Ik dubbelcheck alles 3 keer he, zijn niet warm geworden hoor ! 8) :wink:

RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: ma aug 24, 2009 10:41
door @lfa@lgra
Niet onbelangrijk. Aan de linkerzijde heeft de naafmoer linkse draad, maar dat merk je ws al als je de zaak niet loskrijgt.. :lol:

RE: Voorwiel lager 105/ afstellen

Geplaatst: wo aug 26, 2009 22:05
door MiaGiulia
Heeft iemand zo 1,2,3, de lager nummers beschikbaar? Verdenk toch een van de lagers.
De nieuw gemonteerde lagers kwamen via een van de bekende AR onderdelen leveranciers maar zat verpakt in een transparant zakje en verder geen vermelding van fabrikant, dus 'merkloos' lager misschien? Wil de lager nogmaals vervangen, maar nu zeker zijn dat er een kwaliteits lagers van SKF (of soortgelijk) in komt.