Gerrets
Guru
Guru

Motor 33 loopt in het rood na rit op de snelweg

zo aug 23, 2009 16:55

Heren,

Ik wil graag van jullie weten waar ik het volgende probleem moet zoeken ik weet het namelijk niet meer.

Op het moment dat ik gewoon rustig in de stad rijd blijft de motor temp goed, sta ik stil en bereikt de temp de 80 graden dan slaat de Ventilator gewoon aan en blijft de temp prima bij de 80 hangen. Wanneer ik echter een lang stuk op de snelweg heb gereden met gemiddeld 140 km p/h en ik verlaat de snel weg om door de stad te rijden dan loopt de temp dermate hoog op dat het rode lampje begint te branden. De temperatuur gaat ook niet meer omlaag terwijl de ventilator gewoon z'n werk doet.

De koelvloeistof is en blijft op peil en beide slangen naar de radiateur zijn beiden warm. Ook even gekeken of de koelvloeistof niet borrelt maar dat is niet het geval. anders was het peil ook wel gezakt ivm lekke pakking. Ik weet het even niet meer wellicht dat één van jullie nog ideeen heeft.

ik hoor het graag,

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Motor 33 loopt in het rood na rit op de snelweg

zo aug 23, 2009 17:45

Het klinkt als radiator niet goed meer, of te veel vuil er in, anders een kvspomp die niet fris meer is.

Op de snelweg bouw je veel hitte op, die koel je nog aardig op die hoge snelheid, maar op het moment dat je al die hitte die er nog in zit niet meer met hoge snelheid koelt, is je radiator "niet groot genoeg meer". Kijk eens of je radiator wel overal warm wordt, of dat er een aantal kanalen verstopt zitten. Verder kan je zelf zien of er veel vuil tussen de ribbeltjes zit en of de ribbeltjes er niet allemaal tussenuit gerot zijn.

Een koelvloeistofpomp die niet genoeg meer rondpompt zou ook een vergelijkbaar effect moeten geven, maar meestal is het dan een stuk heftiger en gaat het al fout zodra je motor warm is en je vermogen gaat vragen. Het zou dus ook je pomp kunnen zijn, maar als ik moest wedden zou ik op de slechte radiator inzetten.

Gerrets
Guru
Guru

zo aug 23, 2009 20:03

Het water is wel erg bruin ook nadat het al vier keer vervangen is. De radiator mist ook wel wat goede ribbeltjes. Ik zal de radiator eens vervangen en dan hopen dat het euvel voorbij is. Zit er niet op te wachten om de waterpomp te vervangen al verwacht ik ook niet dat daar het probleem zit want anders had ik er in de stad ook last van.

bedankt

gr Tom
Groeten Tom

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Motor 33 loopt in het rood na rit op de snelweg

zo aug 23, 2009 22:21

Het water is wel erg bruin ook nadat het al vier keer vervangen is. De radiator mist ook wel wat goede ribbeltjes. Ik zal de radiator eens vervangen en dan hopen dat het euvel voorbij is. Zit er niet op te wachten om de waterpomp te vervangen al verwacht ik ook niet dat daar het probleem zit want anders had ik er in de stad ook last van.

bedankt

gr Tom
Er moet GEEN Water in! Koelvloeistof er in doen, water vreet je blok op, in koelvloeistof zitten chemicalien die zorgen dat de boel niet gaat roesten en als het een keertje vriest, zitten de barsten niet in je motorblok. Als je me niet geloofd, vraag Stille maar, die weet er alles van.

Ik zou niet zomaar onderdelen vervangen die meer dan een paar euro kosten. Een temperatuursensor kan je nog eens op de gok doen, maar een radiator vervangen zonder jezelf er van te overtuigen dat het je probleem op gaat lossen lijkt me zonde van de centjes. Eerst netjes een diagnose doen, daarna pas gaan vervangen.

Gerrets
Guru
Guru

ma aug 24, 2009 19:15

Nee joh heb ik gezegd dat ik er water in doe? ja ik gaf aan dat het water bruin ziet maar ik bedoel daarmee de koelvloeistof. daarnaast heb ik alle onderdelen liggen dus dat kost geen cent :wink: vandaag weer even over de snelweg geweest en hij gedroeg zich nu weer normaal dus schiet mij maar lek. Ik zal de contactpunten van de sensoren ook even schoonmaken. bedankt

gr Tom
Groeten Tom

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 24, 2009 19:30

Is die meter dan wel goed?

paulsteeman
Guru
Guru

ma aug 24, 2009 20:24

Als je koelvloeistof bruin blijft worden heb je twee mogelijkheden:
-Niet goed gespoeld en gereinigd
-Olie komt in kv
In het laatste geval kun je evt ook vettigheid op je koelvloeistof zien.

Ik zou eerst denken aan waterpomp, bij hogere snelheid koelt de rijwind motor en radiator. Bij missen van- of versleten schoepen van de waterpomp pompt hij bij hogere toeren niet rond maar maalt alleen een beetje.

Toch denk ik ook aan een verstopping. Spoel met een krachtige straal water je blok en radiator een paar keer in tegenovergestelde richting.

In geval van olie in je koelsysteem kan het je koppakking of een oliekoeler oid zijn die de smerigheid veroorzaakt.

In ieder geval: succes ermee!

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gerrets
Guru
Guru

ma aug 24, 2009 22:16

Ik zal de tip van de olie eens nakijken! bedankt paul.

gr Tom
Groeten Tom

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 25, 2009 00:55

@Paul, het verhaal is aardig maar gaat bij een 33 niet op.
Geloof mij dat als klvlst bruin is dan zal ie dat altijd lichtelijk blijven doen. Waarom? het gietijzeren middendeel is aan het roesten geslagen en dat stop je niet.
Ook niet na zgn wondermiddeltjes (been there ! :wink: )

@Gerrets, de 33 heeft een duidelijke retour op expansievat (die dunne) daarmee kun je met lopende motor de flow makkelijk testen.
Het kan zelfs als je heel voorzichtig het vat drukloos gemaakt hebt (daar doe je eventjes over als je geen knoeiboel wilt) dunne slang los en opvangen in het bijvulgat (geopende dop)

Zo moeilijk zijn die 33's nu ook weer niet hoor...

Logisch denken.. :wink:

Ik denk dat hoogstwaarschijnlijk de capaciteit van jouw radiator je parten speelt. Je komt met warme motor van de snelweg en gaat het stadsverkeer in. Aanspraak op de radiator is dan op zijn grootst en omdat jouw fannetje minder capaciteit aan lucht erdoorheen krijgt dan rijwind is het niet makkelijk terug te koelen.
Want: zou je weer de snelweg opdraaien dan koelt ie wel weer...

Nog een tip: schroef er een goede op want zo snel vind je geen goede gebruikte. (allemaal rot op de onderste plaat - zodra het beweegt met in en uitbouw is het feest...)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

eric ex-artc232

di aug 25, 2009 07:10

sterkte als het je waterpomp is...

die kan in een 33 flink vast zitten.. ja ik spreek uit ervaring... :cry:

Gerrets
Guru
Guru

di aug 25, 2009 19:34

Ik denk ook mijn radiateur ik herinnerdemij ineens dat ik daar eens wat platgeslagen ribbels gezien had en zie nu dat het daar wel aan moet liggen. Zeker omdat de motor temp in de stad op peil blijft. Het water is bruin maar dat komt idd van het blok. ik ververs de koelvloeistog en de radiateur die ik heb is in goede staat.

Mocht het nu nog voorkomen dan horen jullie van mij.

gr Tom
Groeten Tom

Gerrets
Guru
Guru

vr aug 28, 2009 23:14

@Gerrets, de 33 heeft een duidelijke retour op expansievat (die dunne) daarmee kun je met lopende motor de flow makkelijk testen.
Het kan zelfs als je heel voorzichtig het vat drukloos gemaakt hebt (daar doe je eventjes over als je geen knoeiboel wilt) dunne slang los en opvangen in het bijvulgat (geopende dop)

Zo moeilijk zijn die 33's nu ook weer niet hoor...
Ik heb de flow getest en deze is prima. morgen ga ik de radiateur vervangen en de koelvloeistof. dan testen en dan horen jullie wel weer.

gr Tom
Groeten Tom

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 28, 2009 23:34

neem aan dat je wel je kenteken op een gewone bumper op de juiste plaats hebt voor voldoende rijwind?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gerrets
Guru
Guru

za aug 29, 2009 14:56

Ja daar heb ik niet aan gedaan. Ik heb zelfs flexibele slangen van voor naar het motor ruim geleid. en naar het luchtfilter.

Vandaag heb ik de koelvloeistof vervangen ende radiateur doorgeblazen en gespoeld en daar zat waarschijnlijk het probleem. Want op het moemt dat de auto nu warm loopt slaat de koelvin aan maar ook weer uit als de termostaat open gaat. Dus ik verdenk een verstopping in de radiateur. Nu blijft de auto goed op temperatuur. Ik heb net getest hoe het nu giong op de snelweg en dat ging prima. Morgen naar zandvoort en dan zien we wel hoe het loopt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen meer.

gr Tom
Groeten Tom

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 29, 2009 20:51

Vandaag heb ik de koelvloeistof vervangen ende radiateur doorgeblazen en gespoeld en daar zat waarschijnlijk het probleem. Want op het moemt dat de auto nu warm loopt slaat de koelvin aan maar ook weer uit als de termostaat open gaat. Dus ik verdenk een verstopping in de radiateur. Nu blijft de auto goed op temperatuur. Ik heb net getest hoe het nu giong op de snelweg en dat ging prima. Morgen naar zandvoort en dan zien we wel hoe het loopt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen meer.
Dat klinkt hoopvol. Kwamen er nog vogelnestjes en dergelijke naar buiten met spoelen/blazen?

Terug naar “Algemene Technische vragen”