Pagina 1 van 1
Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 20:52
door sprints
Ik zit een beetje te dubben wat ik komende winter zal doen met motor van mijn Sud Sprint. Nu zit er een 1.5 motor in van een vroege 33 met een tweetrapscarburateur. Oorspronkelijk zat er een 95 pk Veloce motor in.
De oorspronkelijke motor heb ik nog liggen alleen is alles boven op het blok verdwenen muv een paar dynamo steuntjes en ik weet nog niet wat de conditie is van het blok.
Ik heb dus de keuze het 95 pk blok na te kijken en indien mogelijk opnieuw op te bouwen en de ontbrekende delen als carburateurs, spruitstukken, thermostaathuis, bedieningstang en luchtfilter etc etc. bij te zoeken of ik koop een complete andere motor.
Nu lijkt het dat 105 pk motoren vaker aangeboden worden dan 95 pk motoren en 10 pk extra is natuurlijk nooit weg.
In het verleden heb ik een ' 83 Sud Ti (JF-56-RF besta je nog?) gehad met een 95 pk motor en daarna een 33 QV (R.I.P.) met een 105 pk motor. Op de één of ander manier leek de 95 pk motor veel lekkerder op toeren te komen dan de 105 pk motor van de 33, net of die extra 10 pk's ten koste gingen van het rustig stationair lopen een daarvoor een zwaarder vliegwiel gemonteerd was.
Wie kan vertellen of de 105 pk inderdaad een zwaarder vliegwiel had of dat het mogelijk een afwijking was van een individuele motor.
Alvast bedankt voor de reacties,
Kees
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 21:13
door ronald
Ik ben niet helemaal thuis in de boxers maar naar mijn idee is de 95pk de fijnste 1500... Soepeler dan de 105 en qua snelheid scheelt het bijna niets...
Maar er lopen hier meer kenners rond en die kunnen je de details vertellen...

RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 21:20
door Stefan J
1.7 8v niet een optie?
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 21:43
door alfajasper
Er zal geen verschil in vliegwiel zitten. van alle boxers die ik heb gereden ( en dat zijn er veel ) is de 105 PK een van de fijnste, die heel lekker aan het gas hing.
De 1,7 8v is ook een hele fijne motor.
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 23:10
door stof
Kees, het wordt tijd voor een bakkie denk ik

sprint meets sprint, ik ben nieuwsgierig! post anders eens wat foto's...
ik ben zelf een enorme 1.7 8v carbs-fan trouwens, 95pk 1.5 heb ik nooit gehad, 105pk versie wel. was een minder fijne motor leek het idd, maar kan ook exemplarisch geweest zijn natuurlijk. 1.3S (met dubbele carbs) 88pk is ook een fijne! maar dat doe je 'natuurlijk' niet als je al een 1.5 hebt...
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: di aug 11, 2009 23:14
door alfaqv75
zelf met meerdere 105 pk's gereden en 2 vd 3 waren echt top moteren
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: wo aug 12, 2009 00:32
door ronald
Ik heb zelf een tijd met een 1.7 8v carb gereden en dat was een bommetje!
Maar ik dacht dat het om de keuze 95 of 105 ging...

RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: wo aug 12, 2009 15:18
door Hylke
Over de 95pk variant kan ik niet mee praten, maar kan wel zeggen dat de 105pk prima bevalt.
In de type 1 QV 33 dan welteverstaan.
Nadeel van de 1.5 in het algemeen (carbs/iniezione) is het onrustige karakter van de motor.
De een noemt het fel, de ander pittig, maar het is geen blokje voor de blvd.
Groeten, Hylke
(Ti: Mijn 1.5 is voorzien van Solexen, door de een geliefd, door de ander gehaat)
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:35
door Graffiaturo
de 95pk blokkies lopen over het algemeen fijner en soepeler dan de 105pk blokkies
die 10 pk extra komen er gevoelsmatig echt niet uit meestal
de verschillen zitten hem in
de nokkenassen
de in en uitlaatkanalen in de kop
de carburateurs
wat ik me kan herinneren is dat er destijds bij de introductie van de alfasud Ti QV veel werd geklaagd door de mensen die hun 95pk ti hadden ingeruild op een nieuwe 105pk ti QV, dat hun oude auto veel sneller was
RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:37
door ronald
Dan had ik het toch bij het juiste eind...

RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: zo aug 16, 2009 19:45
door sprint88
Klopt inderdaad
en laat ik nu zelf een sprint hebben met 105 pk en eentje met 95 pk
dan kan ik zeggen dat de 95 pk het soepelst loopt
bijkomend voordeeltje normaal loodvrij erin
en bij 105 pk superplus tis maar ff dat je het weet
het 95 pk motoretje gaat er deze winter uit is in prima conditie dus........................
grt rogeralfa

RE: Sud Sprint 95 pk <-> 105 pk motor
Geplaatst: zo aug 23, 2009 16:33
door sprints
Ik doe ergens iets mis want eerdere pogingen te reageren zijn niet gelukt.
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, het bevestigd mijn vermoedens.
Ik ga eerst eens het 95 pk blok bekijken en zien of het zinvol is dit te gebruiken en de ontbekende delen, zoals carburatuers, bij te zoeken.
Anders maar een mailen met sprint88 of een toch een 105pk blok.
Met vriendelijke groet,
Kees